Filmtoppen

Oj så kul, men så SVÅRT!

* Dangerous Liasons
* The black stallion ( faktiskt. Den står sig. ^^ )
* We need to talk about Kevin
* Deadpool
* Django Unchained
* JAWS
* The secret of NIMH
* Office Space :D
* Breaking Down
* Aliens

Och ungefär sjuhundra till! ^^ Men en del har redan nämnts.

What We Do In The Shadows är helt briljant!

Ja som sagt en del av en lista på tio varierar beroende på dagsform och vilken genre som lockar mest just då, men vad jag kommer på/skulle ta med just idag, just nu:

The Shining (Kubrick OCH Nicholson, två all-time-favoriter)
Magnolia
Star Wars-trilogin (den gamla)
Livet från den ljusa sidan
Schindler's list
Breaking the waves
Das leben der anderen
Cabaret
A clockwork orange
Stand by me

Jag är också väldigt förtjust i Nyckeln till frihet och Den gröna milen, så även Stephen King är en gemensam nämnare bland all-time-favoriter när det kommer till film. Och när jag själv ser sammanställningen, så är även fantastisk filmmusik en viktig del i flera av mina urval. Kanske särskilt tydligt i Magnolia och Cabaret men också hur man valt och arrangerat filmmusiken i Schindler's list och The Shining lyfter de filmerna från väldigt bra till oförglömliga.

Och när jag själv ser sammanställningen, så är även fantastisk filmmusik en viktig del i flera av mina urval. Kanske särskilt tydligt i Magnolia och Cabaret men också hur man valt och arrangerat filmmusiken i Schindler's list och The Shining lyfter de filmerna från väldigt bra till oförglömliga.
Det håller jag verkligen med om. Musik och även ljudläggning i stort värderar jag också högt, där har jag även ett yrkesintresse. Ibland får jag frågan om vilken film jag tyckt varit bäst ljudlagd, fortfarande idag måste jag säga 2001 - Ett rymdäventyr. Halva filmen är ju knäpptyst... grymt suggestivt.

Vissa är riktigt bra :) annars försökte jag väl plocka en del som inte hade nämnts:
Grave of the fireflies
Spirited away
Winters bone
Gattaca
The wrath of khan
Lord of the rings
Sjunde inseglet - gillar nog inget annat av Bergman
Highlander
Finding neverland
The dish

Stekta gröna tomater på Whistle Stop Cafe
Forrest Gump
Pelikanfallet
Sova med fienden
Broarna i Madison county
Schindlers list
Titanic
Pearl harbour
Dirty dancing
Borta med vinden

Inga nyheter här direkt.:D Det känns som om filmerna har blivit sämre med åren. Fast å andra sidan har serier blivit väldigt mycket bättre.

Forrest Gump
Fyra bröllop och en begravning
Engelsmannen som gick upp för en kulle men kom ner från ett berg
När Harry mötte Sally
Sleepless in Seattle
Titanic
The shining
När lammen tystnar

Jag ser bara film efter riktigt soliga dagar och aldrig tv så i år har jag knappt sett något alls. Men annars så gillar jag: De flesta med Barbara Streisand, det mesta av Disney, Sagan om ringen, Blåsningen, ital. film Pranzo di Ferragosto, alla Harry Potterfilmerna, Men in tights osv. Bara vänliga historier på det hela taget.

Det håller jag verkligen med om. Musik och även ljudläggning i stort värderar jag också högt, där har jag även ett yrkesintresse. Ibland får jag frågan om vilken film jag tyckt varit bäst ljudlagd, fortfarande idag måste jag säga 2001 - Ett rymdäventyr. Halva filmen är ju knäpptyst... grymt suggestivt.
Den har jag inte sett. Det är alltså helt tyst. Inget prat, inga andra ljud, ingen musik?

Den har jag inte sett. Det är alltså helt tyst. Inget prat, inga andra ljud, ingen musik?
Jag uttryckte mig kanske för bokstavligt. Men i scener och sekvenser där en modern scifi/thriller hade haft mängder med både subtila och uppenbara effekter och musik, jobbade Kubrick (och ljudläggaren) mycket med tystnad. Svaga miljöljud, dialog om än ibland gles, men just den frekventa avsaknaden av ljudeffekter bygger spänning.

Jag ser bara film efter riktigt soliga dagar och aldrig tv så i år har jag knappt sett något alls.

Intressant val av tid/omständigheter för att titta på film! Alla andra jag vet (även jag själv) ser mer film ju mörkare och regnigare det är, ungefär. :)

@Septicemia Nicholson SKA ju vara sjukt obehaglig i the Shining, hade varit helt fel annars! Visst är han lite skum på ett speciellt sätt i många andra roller också, men jag gillar't! Han är unik.

Ser att flera nämner Titanic på bästalistan, jag var helt golvad och söndergråten när jag sett den första gången. Direkt efter det så hade den lätt varit på min topplista också. Kanske topp fem till och med. Men efter en gång har jag aldrig orkat se om hela, numera är den inte alls något som lockar. Till skillnad från de filmer där jag älskar filmmusiken, så stör jag mig i stället rätt mycket på den förbaskat uttjatade my heart will go oooooon and ooooon. Jag funderar på om inte - i det fallet - filmmusiken faktiskt i stället drar ner den för mig numera? (eller, "dra ner" är kanske ett dåligt ordval just om Titanic) Tillsammans med lite väl många lite väl överdrivna "spänningshändelser" för huvudpersonerna på slutet.

Titanic och Schindlers list var ju båda sådana där man fattade från början att detta blir inte feelgood och lyckliga slut enligt standardmall 1A. Och jag var golvad och söndergråten första gången jag sett båda, om än ännu värre av Schindlers list. Men medan Titanic höll - för mig - för att se en gång, så har jag väl sett Schindlers list sådär 10-12 gånger. Liksom flera av de andra på min favoritlista.

Här är de jag kommer på nu.

Fuhrerns elit
Gosford park
Att vara och ha
Rushmore
Människor emellan
Annie Hall
Broke Back Mountain
Mellan väggarna
Peter's Friends
Garp och hans värld

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser