Kosmostanten

Trådstartare
Söker tips på bra filmer att se tillsammans med barnen, 11 och 14 år gamla.
Vi har kollat på alla Studio Ghiblis filmer och älskar dem :love:
Har även sett en del dokumentärer och fejkdokumentärer som vi gillat, tex Searching for Sugarman, Forgotten Silver och Winnebago Man.

Pixarfilmer och familjekomedier i all ära, men vi är sugna på filmer med lite djup och budskap. Animerat eller spelfilm spelar ingen roll.
Det ska helt enkelt vara filmer som (förhoppningsvis) väcker nån form av tankar och en vilja att diskutera efteråt.
Många bra filmer går ju tyvärr bort eftersom de är för svåra/otäcka för den yngste, fast tar gärna emot tips ändå för framtiden eller att kolla med bara den äldre...har tex kollat Life of Pi, Gravity och Hunger Games ihop med honom.

Hoppas på lite bra tips :)
 
Sv: Filmtips?

Billy Elliot, säger jag spontant. Underbar, sorglig, djup och komisk på samma gång.

Jimmy Grimble är en annan i samma anda.
 
Sv: Filmtips?

Plaugedogs och Watership Down av Richard Adams finns båda filmatiserade, vackra och välgjorda filmer!

Chicken Run, tror jag det är Pixar som gjort - också intressant och fint gjord.

Coraline och Corpse Bride (Tim Burton) kanske inte har någon medveten politisk tanke, men de är underhållande och klart vettigare filmer, än de vanliga.
 
Sv: Filmtips?

That's what I am gillade jag när jag såg den:) Handlar i stort sett om att få vara den man är och accepteras för det.
Disconnect gillade jag också, även om det finns många filmer om livet på internet så är det här en av de bättre jag sett. Vet dock inte vad den har för åldersgräns, kan nog vara lite för "tuff" för en elvaåring (möjligtvis också för en 14åring) beroende på vad man är van att se (slagsmål och liknande). Men trots vissa klyshigheter så berörde den mig.

Kanske Catch me if you can skulle kunna passa? Både underhållande och intressant att han lyckas hitta på allting och inget direkt läskigt i den vad jag kan komma på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Filmtips?

*kl*
Tack så jättemycket för alla förslag hittills :) antecknar allihop.
Av de som föreslagits har vi bara sett Bron till Terabitia (underbar!) och alla Tim Burton-filmerna (dem gillar vi också :D) det måste inte vara enbart "djupa" filmer, det viktiga är att de försöker ge nåt mer än bara flabb/tillfällig förströelse...jag är ute efter att väcka deras intresse för film

Vad gäller våldsamma inslag tycker jag det är väldigt olika vad som funkar...ibland är en måttlig mängd våld nödvändig för handlingen och det känns mer ok än ett onödigt "gottande" i våld som underhållning.

Med tex Life of Pi bedömde jag att vissa scener skulle kunna ge 11åringen mardrömmar, h*n är väldigt känslig för tex när djur far illa.
Svårare kan vara att bedöma när filmens handling blir för invecklad att förstå. Ibland får man testa sig fram.

Kom gärna med ännu fler :D
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp