filmsnutt på oss

_FiA_

Trådstartare
Jag och vårat 4åriga quartersto var iväg på cliniq för Mia Ekstrand(?)

Mamma filmade lite, så tänkte att det vore kul med lite kritik.

Meja var inte på sitt bästa humör utan var seg emellanåt och pigg ena sekunden.

hon blev inriden i sommras.

http://www.youtube.com/watch?v=2FuX6IMTO9M

Sv: filmsnutt på oss

Du borde jobba mer på att få henne i en form istället för att bara jogga runt. Fin häst, stam?

Jo jag vet att jag borde jobba mer på det, är rätt ny på det här med western med långa tyglar å så. Om man kortar dom mer och rider ihop henne mer blir inte hästen vad med det då, och väldigt svår att vänja vid långa tyglar sen? *helt lost* :D

pappan är Maidit to the bar

Mamman är Cats Lady Bonita

Långa tyglar är målet, men du måste tala om för hästen hur du vill att den ska gå för att den ska förstå det. Kortare tyglar är således ett medel för att nå målet. Så har jag fått lära mig i alla fall.

tycker själv att mia har väldigt lite form övningar, hon har mest bom och kon övningar tycker jag, men det är ju också roligt :D Men hon är perfekt att träna för, speciellt om man vill ha roligt och ha med sig lite övningar i bagaget hem :idea:

annars så är min tränare jätte bra på form och sits träning :):p

Jo jag håller med dej om att Mias träningar mest är inriktade på koner och bommar, men det är ju också bra att träna iofs.

Jag vet inte vad som är rätt och fel men jag vet vad som fungerar bäst.
Och det är inte korta tyglar.

Been there done that.

Nja, det är inte så mycket att det är långa tyglar, ridningen ska ju komma bakifrån och vad jag ser är en häst som inte joggar, utan släpar sig fram - det är bara att se hur den skyfflar sand framför både fram- och bakben, samt stannar till lite då och då.

På en fyraåring skulle jag rida fram mer och engagera bakbenen, speciellt med bomövningarna då de automatiskt bromsar upp och kopplar ihop hästens kropp. Eller ja, det gör jag nog med alla hästar oavsett ålder, iaf i början av passet.

Jogg rider jag först när hästen är uppvärmd och igång med bakbenen.

/Camilla

Been there done that jag med... Red min förra häst med principen långa tyglar så mycket som möjligt, men det funkade inte i längden. Nuvarande tränare har hjälpt mig massor och det är inte fråga om att släppa tyglarna, utan att hålla kvar kontakten tills hästen förstår vad jag vill, först då det funkar kan jag börja tänka på att länga tyglarna. Men det kanske beror på vilken nivå man befinner sig?

Hon ser fin ut:)

Men baken! Jogga kan dom inte göra förrens dom har baken ordentligt med sig och är starka nog för det.

Träna med mer påskjut, högre tempo och koncentrera dig på bakdelen & ryggen. Sen får man ju träna på att minska tempot mer och mer men samtidigt behålla bra bakbensaktivitet.

Lycka till!

Gilly

:bow:
Hästen måste få hitta sin egen takt och balans för att kunna gå på långa tyglar. Rider man på korta tyglar så blir inte hästens taktmässighet och balans densamma -Och man får svårare att rida hästen på långa tyglar ju mer man väntar med att göra det.

Sen när hästen väl hittat sin egen balans kan man börja plocka in nosen och jobba på andra saker.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar