Filma hopprundan??

F

fredrik982

Brukar ni filma era rundor och sitta och titta efter misstag eller anledningar till framgång?
jag funderar på att köpa en filmkamera men vet inte om den gör någon nytta. mor och far ska ju bära täcken och hålla koll på startlistan, vara moraliskt stöd mm mm så det kanske bara blir stressigt?
vad behöver man för kvalitet på kameran? duger det med en vanlig enkel från någon elektronikkedja?
man kanske kan anställa någon som filmar åt en?:idea: Det vore kanske något...

Sv: Filma hopprundan??

jag brukade göra et när jag hoppade mer än vad jag gör nu. främst träningar eftersom jag inte tävlade så mkt. både kul och nyttigt att få se hur man rider, och kunna spola tillbaka och titta flera gånger!
absolut lärorikt.

min kamera är säkert 5-6 år gammal (minst :angel: ) och en helt vanlig vhs-c (alltså ingen modern dv-kamera eller nåt) men den funkar perfekt. blir bra kvalitet för att vara den åldern och det pris den kostade en gång, sen att den är lite större får man leva med.
ska tillochmed gå att koppla ihop med datorn på något vänster, men det har jag inte lärt mig än.

ang. dina föräldrar.. hur många täcken ska du ha med? :D om båda föräldrarna är med måste ju enav dom helt klart hinna med att filma tycker jag, så svårt och tidsödande är det inte!

Vi försöker att filma alla rundor på tävling. Det är helt suveränt att kunna gå tillbaka och göra felsökning när något går snett. Förut hade vi en vanlig filmkamera men den var så stor och bökig så jag har köpt en vanlig digitalkamera som man kan filma med och ett stort minneskort. Mycket enklare när man kan ha kameran i fickan. Sen är det ju enkelt att lägga in i datorn också. Kan vara bra vid en ev försäljning tex eller om man vill visa någon kompis...

Filmar så gott som varje tävling. Brukar filma lite på träning också. Tycker det är roligt att ha. Kan vara givande att se misstagen vi gör också, framgångarna är det väl mer sällsynt med men kommer de så ska de vara med på bild! :D

Det behöver absolut inte vara några proffsgrejer, jag (eller, pappa då) filmar med min vanliga digitalkamera. :p

Jag tackar för upplysningarna och konstaterar att det kanske inte behöver bli en så dyr affär detta med att köpa något att filma med och det känns bra med CSN som finansierare.
Jag tävlar inte i någon stor omfattning nuför tiden heller men det kan nog vara bra att filma när man tränar eller rider annars också.

FeatherCloud: nja det kanske inte hänger på antalet täcken det var väl mest en fråga om det blir av att man filmar. oftast så var bara en av mor och far med och mamma blir lite nervös och gillar inte att filma men det är ju inget problem egentligen. jag får köpa en kamera och ge henne en rejäl kameragenomgång så ska det nog lösa sig.

haha, då förstår jag! :)

annars har du kanske nån kompis eller från samma stall som kan vara med o filma? finns ju gott om folk som gärna hänger med på tävling, menar jag ;)

ser förresten att vi bor i samma stad!
kul med en hästintresserad universitetskille :D
(såg att du pluggade civ.ing)

Jag tycker absolut att du ska köpa en kamera, det är jättekul att ha, man ser vad man gör bra/dåligt och framförallt hur hästen och en själv utvecklas!:D

Själv har min mamma filmat alla tävlingar o vissa träningar i ett par år, och det är guld värt att ha när man kan gå tillbaka och kolla på först clearrounden med unghästen:love:

Dessutom kan man ju få mängder med stillbilder via ett redigeringsprogram:D

håller med om fördelen med det sista :D

har plockat ut massor av bilder från en dressyrstart, där hästen faktiskt ser ut att gå riktigt bra.. :D
(att vi sen kom trea från slutet borde jag egentligen inte berätta, men är man född ärlig så är man :crazy: :p )

jasså vad är du för ett proffs som har massor med folk som är villiga att följa med på tävling? heter du Malin "FeatherCloud" Baryard eller? själv är man ju en amatör som är glad om man har en häst att rida och tävlar mest under applåder från hejarklacken mamma:)

jo jag såg att vi bor i samma stad, trevligt. Inte så vanligt med hästintresserade universitetstjejer heller....
såg även att du har en länk till LARK, är det något du rekommenderar eller?

haha, proffs är jag inte direkt, men hemma (och då tävlade jag typ LD-LC och LB dressyr) fanns det alltid småtjejer i stallet som ville vara hästskötare :D

LARK ja, kan definitivt rekommendera det! du skulle nog bli populär också, som ende killen ;)
Nä, men kolla in hemsidan så ser du ju lite vad vi gör, vi åker på tävling nästa helg t.ex. :)

det ser ju ganska kul ut med LARK. jag ska gå och kika på anslagstavlan i C-huset för att hämta inbetkort samt få lite info.
islandshäst vore ju kul för det var ett bra tag sen jag provade på det senast.
jag har alltid haft hästen i ett litet stall utan dessa småtjejer så det kan kanske vara förklaringen till att ingen följt med på tävlingar:)

Jag hoppas att du åker till SAM en vecka och kommer hem som segrare, för jag hinner tyvärr inte dit och ta första platsen denna gång...

frågan är hur uppdaterad vår anslagstavla är :crazy: ;) ,den brukar tas i besittning av en massa andra papper, nämligen...

Islandshästridning blir nästa månad, vore kul om du hänger på då dock :)

Jag filmar inte dels har ja ingen videokamera och så tyckerjag att det är bättre att min tränare ser direkt vad som är felet, hon är alltid me migt på tävling.

Mamma filmar alla tävlingar och med jämna mellanrum även träningarna. Jag är jätteanalytisk och sitter och tittar jämnt. Brukar sitta och jämföra, hur gick han när vi köpte honom? Hur går han nu? Vad har jag förändrat? Hur gick han i somras? Bättre/sämre? Vilken känsla hade jag då och nu?
osv.

Jag skulle aldrig klara mig utan filmerna nu, ego som jag är :p ;)

Mina tävlingar blir alltid filmade. Oftast är det bara pappa och jag när vi är ute på tävlingar, blir inte alls stressigt.
Hemma kollar jag sedan i lugn och ro på filmen för att se vad som blev bra och varför det blev missar. För att komma i håg de bra sakerna och lägga de på minnet, samt att kunna fixa till missarna till nästa tävling.
I bland har man inte en anning om vad som blev fel, och då är film kameran ovärderlig.

Här kommer en till LARK:are... Som dessutom tror sig ha träffat dig på fyllan och gjort bort sig, då hon var riktigt dragen den gången (inte för jag brukar vara nykter, men men....)

Vill du ha info om LARK ska du adda eller mejla mig för då kommer du med på våran mejllista :)

Och folk som vill följa me på tävling brukar man lyckas få, de är bara en fråga om övertalning ;)

Vi brukar filma en del, det är bra att kolla, både när det går bra och går dåligt, se vad man gör som är bra och vad som är dåligt. Det är även bra att göra ibland på träning.

Vi hade en gammal kamera tidigare, och det funka utmärkt, men numera har vi en ganska fin kamera då jag ville ha en digital filmkamera och fick en jättefin i student present.

...och jag som tyckte att du skötte allt proffsigt. På BK var det ja, minns det som igår.
LARK låter ju som ett måste, klart att jag ska gå med.

Finns det inga som skulle vilja få sina ritter filmade oftare?
Finns det ingen som nästan aldrig filmats och gärna skulle vilja bli det?

Fan, då kom jag ihåg rätt... Kvällen är ganska suddig, så jag var inte alls säker... :crazy:

Kanske ska svara på ursprungsfrågan med..

När jag bodde hemma filmade jag ofta tävlingarna, både för att se vad som var bra och vad som var dåligt. Ta åt mig av det som var bra och förbättra det som är dåligt. Här uppe har jag tävlat så lite, så nej, jag har inte filmat.

Jag skulle definitivt vilja bli filmad oftare, både träning och tävling,
det finns inget som är nyttigare för ridningen än att se sig själv rida.

//Disa

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka