Film med Alfonos Aguilar om hantering

danilo

Trådstartare
Här är en film: http://www.youtube.com/watch?v=tubor-90sWQ&mode=related&search= med Alfonso Aguilar. Jag vet ingenting om honom sen tidigare, någon annan som hört talas om honom?

Vad ser ni, vad tycker ni, håller ni med honom?

Själv tycker jag att det ser helläckert ut. Ingen hets, inga påhopp om hästen gör fel, allt i lugn takt (förutom den snygga men halvfarliga sortin då ;). Jag som är novis inom det här tycker också att det är mycket mycket lättare att lära sig något genom att se på film än att t.ex. läsa en bok om teorin kring det.
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Jag har aldrig hört talas om honom.

Mitt 16 åriga sto gör precis likadant som han visar
(Förutom transporten, där är hon 40 meter ifrån istället ;) )
Behöver inte heller använda spö som han gör. :D :p

Men det han gör tycker jag mer ser ut som tillit, vilket är kanon när det kommer till den nivån.
Men jag kan ändå känna att det är lite väl överdrivet.
Hästar är ändå flockdjur, vet inte varför jag känner så när jag ser filmen. Men på nåt sätt..
Men visst lär man sig, eller får iaf förslag av att se någon som han när man hanterar en häst på det viset.
Men det finns endå en fara för en oerfaren att göra liknande om man inte börjar på rätt sätt..
Vet faktis inte vad man ska säga.
Skulle va kul att se han hantera någon "svår" häst och sen se hur han tar det..
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

ja jag tänkte faktiskt också på det. den här hästen har han antagligen jobbat en del med, den visar ju i alla fall inte upp några problem eller sätter sig emot. jag tycker också att just problemhantering är intressantast - där kan man lära sig mest.

vad menar du med att de är flockdjur? att det är inte så svårt att få en häst att följa, eller tänker du på något annat?
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Parelli var det första jag tänkte. Det påminner väldigt mycket om en Parellifilm jag såg för något år sedan. Tjusigt!
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Underbart. Hästen har sitt inre öra vinklat mot honom hela tiden. Hästen vill verkligen göra rätt. Superkul att se.
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Jag är inte alls inläst på Parelli utan har bara hört namnet flera gånger, men det verkar spännande med alla olika teorier och praktiker.
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Ja hästen lyssnar, och de båda kommer överrens väldigt fint.

*Lånar knapp till att putta lite på samma gång*
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Jättekul att se att han har en sådan fin relation till hästen, MEN sådär gör jag med min pålle också, och som någon ovan nämnde, utan spö... Allt handlar ju om relationer. Pållen min litar ju på mig, säger jag åt honom att hoppa, gå in i en transport eller gå under ett flygande tygstycke så gör han det. Jättekul att så fina relationer visas på film och blir uppmärksammade, men att rida rakt in i transporten kanske inte är så smart? ;)
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Då är det bara att gratulera :)

Jag och många med mig har nog inte en så utvecklad relation till hästen/ hästarna.

Men vad gör det egentligen för skillnad med spö eller inte? Det är ju bara en förlängning av handen.
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

Ja, det är tänkt som en förlängning, men många använder det tyvärr som ett spö. Att slå med och straffa med. Så spön har fått en väldigt dålig stämpel.
jag använder alltid (nästan) spö när jag PNHtränar, men det är mycket sällan man använder det till annat än att peka. ja, och hästen slår mej med det ibland i och för sig :smirk:
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

instämmer.

mycket fin film som faktiskt liknar PNH. Jag tyckte det såg ut som han "tappade" hästen för ett ögonblick innan den gick på transporten ;) Så han pushade bakdelen lite extra så den flyttade undan och hästen kom in med huvudet igen mot hans håll. Ser väldigt PNH-aktigt ut.

MYCKET FINT!!!!!:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Film med Alfonos Aguilar om hantering

:love: :love: :love: :love:
UNDERBAR FILM!!!!
HIT SKA JAG MED MIN LILLA SNUTTA OXÅ I FRAMTIDEN:banana:
kan nog ta en del tid :angel:
 

Liknande trådar

M
Hästvård Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen. Ser någon...
2
Svar
31
· Visningar
6 308
Senast: lewellyn
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·
Western Jag hittade denna filmen på tuben, och när man ser denna film så skulle ju t.o.m. jag våga starta i en WR...
Svar
12
· Visningar
1 552
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hejsan. Jag har en hund (d/s gårdshund) som under de senaste åren fått anfall, han har varit hos vetrinär flera gånger fått blodprov...
Svar
15
· Visningar
2 198
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp