Fiffiga inredningstips till transporten

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har nu köpt min första hästtransport, en Star trailer, och vill gärna ha fiffiga tips på saker jag kan inreda den med. Vad är nödvändigt att ha med? Jag har köpt den för att kunna åka på träning med min unghäst.

Jag har nu köpt min första hästtransport, en Star trailer, och vill gärna ha fiffiga tips på saker jag kan inreda den med. Vad är nödvändigt att ha med? Jag har köpt den för att kunna åka på träning med min unghäst.

Kniv, extra grimma och grimskaft. Grep, sop.

Kanske inte så fiffigt :p
Men bra att ha!

Jag har reflexväst, benreflexer, grimma, långt grimskaft, longerlina, borste, hovkrats och ett dressyrspö liggande i sadelkammaren.

Har även satt i en batteridriven liten lampa i sadelkammaren :up:

Jag har en kniv som heter s-cut, den är säker och laglig men skär igenom allt. Jag har den iofs i handskfacket så jag ska ha med den oavsett om släpet är med eller inte, men huvudsyftet är att kunna skära loss en häst i släpet.

Jag har en låda i sadelkammaren med lite ifall att-saker. T.ex en extra sadelgjord, tyglar, borstar, hovkrats, longerlina och liknande. Grep och hink för det eventuella nödigheterna kan vara bra också :)

Jag ser fram mot att börja fixa med den! Det första jag skaffar är nog en batteridriven lampa. Allt jag har hittills är ett transportgrimskaft :)

Först får jag gratulera till köpet! Har också en startrailer som jag älskar. :)
Jag har utöver det som nämts även en stor förbandslåda i min, med saker till både häst och människa.
Min kamera köpte jag på Biltema och den är jag jättenöjd med. Det är egentligen en backkamera.

Kul att läsa vad ni har med er när ni är ute med häst i transport.
Mvh
pudlan

Jag har bara hyrt transport med kamera en enda gång, och då hade jag hjälp av en Bukevän som tittade på monitorn medan jag körde. Blir man inte väldigt fixerad vid att titta på monitorn istället för vägen om man kör ensam?

Kniv, hovkrats, grimskaft och extra grimma är nog några bra standard saker att alltid ha med sig.

Har ingen sadelkammare själv men har alltid en vass kniv och hovkratsar i bilen :p. Och har alltid extra grimskaft med mig i transport lådan :p

Jag har bara hyrt transport med kamera en enda gång, och då hade jag hjälp av en Bukevän som tittade på monitorn medan jag körde. Blir man inte väldigt fixerad vid att titta på monitorn istället för vägen om man kör ensam?

Det tycker inte jag iallafall men det är guld värd att ha om hästen börjar bråka där inne. Gör den det för att den har tråkigt eller har det hänt nått? Stannar ogärna om hästen bara bökar runt av tristess men har jag inte kamera vet jag ju inte vad som händer. Plus att man lär sig hur hästen vill bli körd, hur mycket jag behöver sakta in i kurvor etc. Kamera var för mig självklart och ännu mer när jag kört unghästar.

Har inte använt en kamera själv men åkt med flera ekipage som har använt det. Väldigt trevligt tidsfördriv för passagerare att titta på hästen :p, åtminstone tills man tröttnat på att se hästen ta en tugga hö, stirra ut genom fönstret, ta en tugga hö igen osv ;). De tillfällen man som förare kollar till hästen är ju när man misstänker en reaktion ( efter oväntad inbromsning, lastbil som kör om osv) och då man märker att hästen reagerar på ngt (trampar om eller skrapar i golvet).

En snabb blick på skärmen är mycket smidigare än att stanna, gå ut och titta till hästen. För 90% av gångerna så kommer hästen stå som om inget hänt när man väl kommer bak, och övriga gånger så vill man veta om hästen bara står och hoppar jämfota, gått över bommen eller ligger upp och ner i spiltan innan man öppnar dörren :).
Kommer att installera en backkamera i mitt nya (beg) släp, ena hästen brukar inte väsnas öht i släpet och den andra väsnas enhet del. Blir roligt att se hur de reagerar på min körning och inte bara gissa vad de godkänner eller ej :).

Hittills har min lilla Gosegull skött sig bra när hon åkt transport, men jag ska överväga att skaffa kamera ändå, om inte förr så när hon fått föl och vi ska iväg på visning.

Kamera är guld värt när man kör själv! Just för att få lite koll OM det börjar bumbla runt därbak. Själv fastnar jag inte på GPS eller annat som rör sig på skärmen, så det är inget problem med monitor. En snabb titt om det rumlar runt, annars ögonen på vägen.

grattis till transporten!

Första frågan - har den sadelkammare? (Väsentligt när man diskuterar nivå av onödigt skrot man kan packa in "utifall att").

Andra frågan - hur mycket får du lasta/dra? (Dvs är planen att du ska kunna lasta två hästar emellanåt eller kan man inreda andra spiltan med sadelskåp/förvaring?

Jag har alltid alltid extra grimma o grimskaft med. Gärna hink, grep. Kniv är en bra sak jag själv måste se till att montera in i mitt släp.

Tack @caballus !

Den har sadelkammare som det finns två sadelhängare och två tränshängare i. Jag tänkte köpa en batteridriven lampa och sätta i den så jag kan se utan att elen är ikopplad. Sen funderar jag på hösegel. Celia är lite klumpig så jag vågar inte använda hönät.

Maxlast är 800 kg, men jag tänkte bara köra Celia och eventuellt föl. Jag sålde storasyster förra helgen så nu har jag bara henne och Cezanne kvar och Cez ska aldrig mer behöva åka transport om det inte händer något exceptionellt.

Efter att Cez rymde från hagen med Cedilj när han var föl har jag alltid extra grimskaft och grimma i bakluckan. Jag har också en fickkniv i handskfacket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 963
Senast: ako
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar