Fielmann 1116 borta.

Sorbe

Trådstartare
"På fredagseftermiddagen fick avelshingsten Fielmann 1116 avlivas efter en olycka hos hingsthållaren.
Hingsten gick omkull och fick en fraktur på ryggen som omedelbart förlamade honom.

- Det här var väldigt tragiskt, suckar Jörgen Hemmingsen, Stall Waldhof.
Olyckan hände när hingsten skulle tas in från hagen. Han var uppspelt och reste sig ett par gånger.
- Den tredje gången gick han väldigt högt och jag stod bara och väntade på att han skulle landa igen, men han tappade balansen och slog över.
Sedan kunde han inte resa sig.
Veterinär tillkallades omedelbart och kunde konstatera att hingsten var förlamad i bakdelen och att den med största sannolikhet hade en ryggfraktur. Det enda som gick att göra var att smärtstilla honom så mycket som möjligt i avvaktan på att djurambulansen skulle anlända och avliva honom.
Fielmann som var e Florestan-Lauries Crusador xx och nio år gammal var i Sverige för andra i året i rad för att verka i aveln. I fjol skadade han ett bakben tidigt på säsongen och hann endast få ett par ston dräktiga innan han fick avsluta säsongen. I år hann säsongen inte ens börja."

Från Tidningen Ridsport.

Sv: Fielmann 1116 borta.

Ojdå, snacka om otur med den hingsten. Trist! Han var ju en av kandidaterna till mitt Mastersto förra året, men så blev det Bocelli i stället när han nu var skadad och i år hade jag faktiskt inte tänkt använda honom utan valet står mellan ett par andra hingstar.

Synd att han inte finns mer! Har precis köpt en avkomma efter honom och den är fantastiskt trevlig och ridbar...

rent spontant utan att dra några paralleller till den här hingsten tycker jag att det är mycket märkligt att så många olyckor sker i hanteringen utav hingst utanför boxen ej under ridning. Dvs vid hanterande till och från hage, i hage eller till och från betäckningar mm.

Om alla dessa halvblodshingstar (oftast) hade just fått vara ute i hage och sprallat mer än 40 min om dagen, så kanske inte så många olyckor hade skett...

Liknande trådar

C
Avel Kopierat från Ridsport Återställd Fielmann åter till Sverige Hingsten Fielmann 1116 skadade sig allvarligt i början av förra...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: pastejja
·
C
Avel Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig... Eurodressage F.O.C.U.S Great Dressage...
Svar
12
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka