Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

shlubberdubb

Trådstartare
Hovis var ute idag och skodde min vallack. Sedan skulle han kika på mitt fullblod som går barfota. Hon är boxgranne med syrrans unghäst som jag döpt om till Kobran. Skall öppna boxdörren till min dam när jag plötsligt får en praktkyss rätt över kindben och ögonbryn. Jag trodde det var nosryggen men hovis sa att han såg tänderna gå rätt in i huvudet på mig och hur min skalle snärtade bakåt. Jag slet upp boxdörren till unghästen och vräkte mig in som värsta björnattacken och röt från fötterna. Kobran tryckte upp sig i väggen. Går ut och stänger boxdörren och hon är genast framme igen med bakåtstrukna öron och rynkad näsa.

Jag har väntat på att något sådant ska hända. Hon har tagit kragen på jackan, jag har dragit ur armen ur käften på henne innan tänderna smällt igen. Jag har kastat mig undan bakfötter i hagen.

Tack och lov har hon inte bitit utan bara smällt in tänderna i skallen på mig. Jag vart alldeles tårögd och näsan rann efteråt. Molvärker nu.

En kvart innan det hände hade syrran stått med henne i gången och hästen var hur snäll som helst. Vilket hon är om hon har all uppmärksamhet. Det är när hon inte får all fokus på sig som det smäller och hon tolererar inte att man föser undan henne, då laddar hon bak.

Jag har jobbat med detta vid de tillfällen det händer sedan september men, nu börjar mitt tålamod ta slut.

En lösning är att sätta upp gallergrind på hennes dörr. Jag hoppas vi kan lösa det på annat sätt då det bara maskar problemet och egentligen inte tar bort beteendet.

Sv: Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

ja vill du inte sätta upp galler för boxdörren så flytta på dörren istället, så att hon inte kan nå någon som inte ska in till just henne.

jag själv tycker ju att det låter som att något inte står helt rätt till. är de andra hästarna vettiga bör stallmiljön inte vara orsaken, överskottsenergi? förvirrad över rangordning? missnöjd med sin boxplats?

Oj vad otäckt, det kunde verkligen ha slutat mkt värre det där :(
Jag tycker du skall åka till läkare och kolla upp dig, en sådan där smäll kan följas av otrevligheter om man har otur.

Vad det gäller hästen så håller jag med Beastie Babe, allt verkar inte stå rätt till. Kanske bör ni analysera hästen noga innan det händer ngt riktigt allvarligt?

Kallblodsstoet vi hade kunde vara sådär hos förra ägaren, stod då i en ganska öppen och "utsatt" box. Alla passerade förbi henne och grannhästen kunde nå in över boxväggen. Tror hon var stressad och osäker över denna placering faktiskt.
Hon kunde också småkicka och sura om hon kände sig trängd i olika situationer, typ om jag ville lyfta hovarna i hagen. Hon var inte trygg med hagpolarna och ville då absolut inte stå på tre ben i deras närhet. Utanför hagen var det helt annat.

Kan ni testa att hitta en annan box?

Så var mitt ena sto. När hon fick stå längst in i en hörnbox blev det en helt annan häst! Så byta box kanske?

Hoppas det gick bra!

En gallergrind löser problemet för dig, men hästen då? En häst som beter sig sådär ¨signalerar att ngt inte är bra. Jag rekomenderar att ni tar hjälp av ngn om ni inte kan lösa problemet själva.

Tänkte inte på att att jag kanske ska föklara bakgrunden lite.

Hästen är 3 år, ensam uppfödd inte gått i flock med andra fölisar utan bara vuxna individer under föl tiden. Skickades på bete som 1 åring i större flock med blandad ålder, därefter på lösdrift med 3 andra hästar, nu hemma på box med en grupp äldre hästar.

Hon är en sådan som jag skulle kalla "osäker dominant". Hon dominerar människor, testar om et funkar och om hon kommer undan med det. I hagen har hon inte fattat koderna hästar emellan heller. De andra hästarna kan få säga till henne både en och tre gånger att flytta på sig om hon är ivägen.

Vi är tre som hanterar hästen:
1) Syrran är den som äger hästen. Hon är den som pysslat och grejat med henne hela uppväxten, men även syrran har sagt att hon blivit mildare, mjukare, snällare och mer kelen efter att jag börjat jobba med henne. Syrran har legat på sjukhus sedan september. Nu hemma men med näringsdropp varannan dag så jag är huvudansvarig för skötseln i stallet.
2) Vår pappa. Han har inställningen "jag har inte tid att tjafsa" så han bryr sig inte om hästen biter, sparkar eller vad den gör och har inget intresse att fostra. Han brukade låta mamman till denna få snutta och tugga på hans jacka för han tyckte det var gulligt. Jag försökte förklara att det inte var smart och mamman till denna var sådan som denna 3 åring men är idag helt ljuvlig.
3) Jag. "Utmana mitt ledarskap så kommer jag göra livet till ett h-vete." Jag går inte ut på ridbanan (har ingen rundkorall) med inställningen "nu ska vi jobba ledarskap/hantering/join-up" utan jag tar saker när de händer. Eftersom jag aldrig låter en häst tränga sig före mig i dörrar/grindar utan min tillåtelse så blev det redan där en tillsägelse första gången jag tog i hästen. Det uppskattade hon inte alls. Hon tyckte heller inte det var roligt att jag bad henne flytta på sig i hagen och inte stå på mig. Då svänger hon runt och hotar/slår med bak. Det har inneburet att hon utmanar mig nästan dagligen. Skall jag flytta på henne i stallgången får jag rugbytackla henne. Skall jag flytta på henne i hagen, får jag vara beredd på att kasta mig undan bakbenen. Lyfta bak i stallgången var i September förenat med sparkar och slag från henne. Hovis och jag for som vantar hängandes i bakbenen. Nu står hon snällt efter att vi jobbat med detta.

Vill man ge henne en godis som beröm för att hon gjort något bra så är det inte snälla öron och försiktigt plockande med mulen utan bakåtstrukna öron, rynkad mule och attackera handen med små ministegringar inslängt i kompotten.

Står man utanför hennes box utan att ge henne uppmärksamhet börjar hon sparka i boxdörren, ruska på sig, sträcka sig efter en och slutligen, om hon når och man inte gett henne den uppmärksamhet hon vill ha, börja bitas. Likadant om man står och grejar med annan häst i gången. Står man dessutom utanför hennes (där finns uppbindningsplats) så står hon och bitter människa eller häst.

Hon står nu i första boxen innanför stalldörren. En hörnbox. Boxen bredvid är också hörnbox. Boxdörrarna till bägge är bredvid varandra. Gångjänen på vänster sida, låsen på höger. Skall jag in till fullblodet så är hennes boxlås precis i stolpen in till unghästen. Frågade nu syrran ifall vi kan skifta plats på dom och hon sa OK. Fullblodet får då en mindre box. Laglig för hennes storlek men mindre. Men jag kan åtminstone gå in till henne utan att få tänder i skallen för det boxlåset är ju ifrån den andra boxen så unghästen når inte dit. Jag skulle alltså kunna gå in utan att behöva få tänder i huvudet.

Nackdelen då, fullblodet är en stressad dam som inte gillar att bli runtflyttad hit och dit. Det kommer ta tid för henne att komma till ro i ny box eftersom jag byter mitt i uppstallningssäsong.

Den andra boxen i stallet är fölbox. Min vallack står i den med vävgrind och allt. Det funkar utmärkt med honom där.

Övriga boxar är i annan avdelning. Tar vi ut en häst och rider blir den andra ensam. Den här unghästen är inte lämplig att lämna ensam. Hon har hoppat bom i transporten. Jag räknar iskallt med att hon hoppar boxvägg.

Jag har ingen aning om hur mycket/lite hanterad hon blivit under sin uppväxt. Jag kan alltså inte säga att hon är en överhanterad unghäst som nu hela tiden skall testa. Jag vet bara att hon är dominant och att jag är den som vågar stå emot. Jag vet att när man står emot en sådan häst så kommer det efter en tid aggressioner och hästen blir värre innan den blir bättre. Och det har vi haft - ordentligt. Men sedan vände det till det bättre. Igår var alltså ett rejält bakslag.

Hennes placering i stallet behöver ju inte vara ett problem. Men såklart kan man ju ägna det en tanke.

Det som dock slår mig är vilken otroligt felaktig och dålig inställning du har, enligt mig. Jag vill påpeka att det jag skriver nu är MIN tolkning och jag vill inte att du tar illa upp eller att ngn tror att detta är en sanning. Jag utgår endast från det du skrivit i denna tråd och har inte mer sanning i min tolkning än ngn annan.

Detta missförstånd, som jag tror att du råkat ut för, är inte alls ovanligt. Man tolkar den aggressiva, trotsiga hästen som en dominant individ trots att detta är absoluta motsatsen. En häst som beter sig aggressivt är en osäker individ. och en dominant individ är en häst som är trygg i sig själv. Att hon har svårt att fungera i flocken kan också vara ett tecken på detta. En osäker individ kan vara väldigt störande i flocken, just för att den själv har svårt att hitta sin plats. En sådan häst kräver en mkt god ledare. En häst som ständigt stör och ifrågasätter i en flock stöts till slut bort, oftast tillfälligt, för att inte flocken ska bli sårbar pga denna individ. Jag har sett det upprepade ggr och som längst har en sådan utfrysning varat i 2 månader hos oss, då hade vi en rikigt bra ledarindivid, en nykastrerad valack, som hade pondus som jag aldrig sett förr. Den enda som tog till ett aggressivt beteende var den ranglåga, osäkra hästen även här. Du vill påstå att hon har svårt att fungera i flocken pga att hon inte gått i flock med andra föl, men det sker även i naturen att föl lever i en flock utan jämnåriga så det behöver absolut inte ha "förstört" hennes psyke på ngt sätt. Däremot kan hon ju ha påverkats av det, det är svårt att veta. Dock är det viktiga att försöka reda ut varför hon beter sig som hon gör idag, dvs om det beror på dålig uppfostran, osäkerhet, smärta eller liknande. Dess ursprung är mindre viktigt.

Min tolkning av den här unghästen är att hon är osäker och saknar stöd av ngt slag. Det skulle kunna vara saknad av stöd i hela hennes tillvaro med tanke på att hon inte beter sig normalt i flocken ens. Dessutom är hon ung och har av naturen nära till aggressivitet när hon blir osäker. Tex när hon försöker ta sig ur en situation där hon hamnar i underläge, tappar kontrollen eller inte får fram sina signaler. Det som denna häst absolut inte behöver är en individ som är på samma nivå som hon själv. Dvs en individ som använder aggressivitet och inte litar på någon annans omdömme. Dvs en sån dom du beskriver dig själv som. Det är absolut inte konstigt att hon beter sig illa mot dig helt oprovocerat. En sådan kamp som ni startat kan bara leda till två saker, att ert slagsmål eskalerar tills någon av er kommer till skada eller att en av er lyckas kuva den andra med våld.

Ledarskap vinner du endast genom förtroende. Ditt beteende som du beskriver det, är ett ranglågt beteende i en hästflock. Du agerar alltså som en ranglåg individ för att hävda din rang. Väldigt ologiskt.

Dessutom förstärker du den negativa bilden av människan för hästen. När en människa kommer ska det vara positivt och roligt. Om ni ständigt skapar en kamp där du tränger hästen in i boxväggen (vilket fö är extremt farligt för dig) så skapar du ju bara ännu mer osäkerhet åt denna redan mycket osäkra häst.

En god människa som ger den här hästen tid och utrymme är vad hon behöver. En människa som tar sig tid att ifrågasätta sig själv och är ödmjuk mot henne som individ och hjälper henne att hitta ett bättre sätt att agera på. En vägledare som hon kan lita på, som visar henne rätt väg och stärker hennes självkänsla.

Sen får man inte glömma att hon är en unghäst och unghästar provar saker och ting. Det är inte ett dåligt beteende och ska inte bemötas med bestraffning. Jag pratar om beteenden som inte är önskvärda men heller inte aggressiva. Precis som barn ibland stoppar fel saker i munnen, klättrar i trappan eller puttar omkull katten, så har också hästar beteenden med vilka de lär sig om världen. Jag har själv en omogen 4,5-åring som smakar på allt, även på folk, puttas och hetsar. Ger man honom en kamp så eskalerar hans beteende, han blir stressad och i det långa loppet farlig med sin styrka, men om jag går in som ett ranghögt sto hade gjort mot en unghäst i en flock så kommer han snabbt till ro. Jag beter mig aldrig nånsin aggressivt i närheten av hästar. Ffa för deras skull men också för min egen säkerhet. Man får inte glömma att detta är stora djur vi håller på med. Som i slutändan alltid kommer att vara mycket starkare än oss o en fysisk kamp. Trots att de absolut inte är aggressiva varelser av naturen.

Hennes placering i stallet behöver ju inte vara ett problem. Men såklart kan man ju ägna det en tanke.

Vi kommer att växla plats på dessa, om inte annat för att jag skall kunna gå in till min utan att behöva få tänder i huvudet.

Det som dock slår mig är vilken otroligt felaktig och dålig inställning du har, enligt mig. Jag vill påpeka att det jag skriver nu är MIN tolkning och jag vill inte att du tar illa upp eller att ngn tror att detta är en sanning. Jag utgår endast från det du skrivit i denna tråd och har inte mer sanning i min tolkning än ngn annan.

Jag tar inte det minsta illa upp alls. Speciellt inte med tanke på att du har fel i vissa lägen och helt rätt i andra. Hästen är inte bara sådan här mot mig. Hon är det mot alla. Ena stunden super snäll, så länge hon får uppmärksamhet, och en bitande sparkande furie om hon inte får det. Hon har rest sig över en person, en mycket stabil och hästvan kompis som inte hetsar upp sig, enbart för att hon inte fick trampa runt som hon ville utan skulle stå där hon stod. Då skulle hon klippa kompis med frambenen.

Detta missförstånd, som jag tror att du råkat ut för, är inte alls ovanligt. Man tolkar den aggressiva, trotsiga hästen som en dominant individ trots att detta är absoluta motsatsen.

Jag tror inte alls den här hästen är osäker och rädd. Står jag och gullar med henne så är hon hur snäll som helst. Borsta, kela gosa, vilket jag gärna gör. Men, får hon inte uppmärksamhet när HON kräver det så smäller det. Även hennes matte som hanterat henne mest under uppväxten, har dessa problem och anser att hästen har blivit bättre sedan jag hanterat henne.

En häst som beter sig aggressivt är en osäker individ. och en dominant individ är en häst som är trygg i sig själv.

Jag håller med. Aggressiva hästar är rädda hästar. Oftast. Aggressiva hästar kan också vara hästar som gullats med för mycket under uppväxten och blivit vana att stå i människans centrum. Föl är söta. Jag har varit nära att göra det misstaget själv. När man inte gullar med dom på samma sätt när de är vuxna kan det utlösa aggression då de är vana att stå i centrum och för att få stå kvar i centrum drar de till med aggressivt beteende. Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet. (Därför man aldrig ska skrika åt vävare, krubbisar för beteendet förstärks).

En häst som ständigt stör och ifrågasätter i en flock stöts till slut bort, oftast tillfälligt, för att inte flocken ska bli sårbar pga denna individ.

Jag har aldrig sagt att hon stör eller ifrågasätter i flocken. Hon har bara inte fattat att "flytta på dig" betyder just det vilket gör att hon får snabbt lomma iväg med svansen mellan benen när hon får en ordentlig tillsägelse.

Du vill påstå att hon har svårt att fungera i flocken pga att hon inte gått i flock med andra föl, men det sker även i naturen att föl lever i en flock utan jämnåriga så det behöver absolut inte ha "förstört" hennes psyke på ngt sätt. Däremot kan hon ju ha påverkats av det, det är svårt att veta.

Jag skulle vilja göra ett hormonprov på henne.
Hon vurpade runt frontbommen i transporten i november. Hon kan vara öm från det . Men, normalt när hon har ont blir hon mild och snäll som den snällaste ponny.

Jag tror hon har påverkats av att inte växa upp med annan jämngammal kompis. Hon var helt ensam fölunge med sin mamma samt två mycket äldre hästar (en 20 en 17 och mamma 6).

Dvs en individ som använder aggressivitet och inte litar på någon annans omdömme. Dvs en sån dom du beskriver dig själv som. Det är absolut inte konstigt att hon beter sig illa mot dig helt oprovocerat. En sådan kamp som ni startat kan bara leda till två saker, att ert slagsmål eskalerar tills någon av er kommer till skada eller att en av er lyckas kuva den andra med våld.

Hmmm.... jag vet inte var jag skrivit att jag beter mig aggressivt mot henne. Jag har fostrat min 9 åriga vallack själv och han är klassad som en mycket vänlig själ. Han är idag flockledaren i hagen och den som tagit på sig rollen att fostra unghästen och gör ett fantastiskt jobb med henne. Som jag sagt upprepade gånger - hon har blivit bättre! Han är heller inte den första unghäst jag fostrat.

Ledarskap vinner du endast genom förtroende. Ditt beteende som du beskriver det, är ett ranglågt beteende i en hästflock. Du agerar alltså som en ranglåg individ för att hävda din rang. Väldigt ologiskt.

Ok. Hur menar du att jag beter mig ranglågt?
När jag (eller annan person) går förbi hennes box utan att stanna och ge henne den uppmärksamhet hon kräver?
När jag säger ifrån när hon hugger mig?
När jag ber henne flytta huvudet när jag skall in till boxgrannen?
När jag ber henne flytta huvudet när jag skall in till henne?
När jag är lugn och konsekvent, inte provocerar, ger henne kel beröm och uppmärksamhet när hon uppför sig?
När jag ignorerar dåligt beteende och berömmer bra beteende?
När jag enbart reagerar på rena attacker vilket, tro mig, hästarna i hagen också skulle gjort?

Det är så jag uppfattar att jag hanterar henne. Sedan är jag den som orkar stå emot när hon testar. Jag viker bara inte undan när hon tränger mig utan jag tränger tillbaka (jag har vassa armbågar). Men, som jag sagt tidigare. Jag färväntar mig inte att hon skall missköta sig. Jag färväntar mig att hon skall uppföra sig, precis som de andra hästarna.

Dessutom förstärker du den negativa bilden av människan för hästen. När en människa kommer ska det vara positivt och roligt. Om ni ständigt skapar en kamp där du tränger hästen in i boxväggen (vilket fö är extremt farligt för dig) så skapar du ju bara ännu mer osäkerhet åt denna redan mycket osäkra häst.

Här tror jag du är ute och cyklar. Jag tränger inte ständigt upp henne i väggen. Jag är den som ger henne mat varje kväll i krubban. Jag är den som får ha ögon i nacken att hon inte hugger. Hon har gått från "nu jävlar ska jag slita jackan i bitar på dig" till att surt backa undan och tala om för mig, med hela kroppen, att jag inte är snabbnog att få ner maten i krubban. Det är likadant om jag fyller på hennes hö och hon ändå har hö kvar. Hon får alltid en klapp och gos av mig när hon står med mulen i krubban, öronen spetsade och glad uppsyn. Men inte innan hon ser snäll ut. Jag tänker inte berömma ett aggressivt beteende.

Och ja, jag vet att det är farligt att tränga upp en häst i väggen i en box. Därför ser jag till att hålla mig nära dörren och använda kroppsspråk och röst.

Sen får man inte glömma att hon är en unghäst och unghästar provar saker och ting.

Jag håller med om att unghästar testar. De har samma faser som människobarn och prövar och trotsar och kollar var gränserna går. Denna har inte fått direkt gränser innan jag kom hem (hanterad av 1 80+ sam en kroniskt sjuk och jag skyller inte på någon och säger inte att någon av dem gjort fel). Plötsligt blir hon hanterad av någon som INTE accepterar att hon tränger upp en längs staket, trän, ladugårdar när hon blir ledd. Det första jag fick höra var "akta dig för bakbenen för hon slår" men i all hantering jag har förväntar jag mig att hon INTE kommer att göra något just för att inte ha en provocerande attityd och trigga fram trots. Står hon och vevar med bakbenet och försöker slå sig loss så hänger jag bara kvar tills hon ger sig. Uppsynen på hästen är alltid lika förvånad. "Va? Du släppte inte! Det gör ju alla andra." Skillnaden är att jag orkar hålla emot.

Hon springer inte längre över mig i grinden vid insläpp så fort jag öppnar grinden utan står snällt och väntar tills jag säger att nu kan vi gå. Vänder och stannar snällt när jag skall stänga. Mycket i hanteringen HAR blivit bättre (hur många ggr kan jag upprepa det?) men igår var ett bakslag. Jag sitter fortfarande med huvudvärk och överväger att åka in till VC. Höger ögat känns som det inte hänger med. Svullnad har gått ner och inget blåmärke. Men ont har jag.

Jag beter mig aldrig nånsin aggressivt i närheten av hästar. Ffa för deras skull men också för min egen säkerhet. Man får inte glömma att detta är stora djur vi håller på med. Som i slutändan alltid kommer att vara mycket starkare än oss o en fysisk kamp. Trots att de absolut inte är aggressiva varelser av naturen.

Jag håller fullständigt med dig.

Och lägger till:
Mamma, mormor och mormors mor till den här hästen var samtliga mentalt stabila och starka individer. Morfar lämnar starka skallar. Fadern lämnar starka skallar. Mamman skickade systern till sjukhus två ggr innan hon ens reds in. Det har gjort min syster osäker. Hon har lättare för att ge sig och låta hästen vinna än att hålla konsekvensen. Och jag klandrar henne inte för det. Jag hade också blivit osäker om jag fått en spark i huvudet och en spark på benet så olyckligt att jag hamnat på operationsbordet och fått gå med dränslang. Och med den osäkerheten i botten är det lätt för en unghäst att få övertaget.

Syrran är en mycket kompetent hästmänniska men hon är också kroniskt sjuk och fysiskt mycket svagare än oss "normala". Mitt uppdrag är att hjälpa henne få en säker häst att hantera. Och, som jag sagt många ggr nu, hästen har blivit bättre.

KL

Ha ha här kommer en roman till!!

Min tolkning blir att det är ett typiskt sto men som tidigare blivit "fel" bemött eftersom det här beteendet hon har nu tar sej såna uttryck som det gör.
När och var har jag ingen aning om utan det är mer min fundering utifrån beskrivningen av beteendet. Bemötandet kan vara sånt som hantering men även omständigheter omkring hästen.

Att fostras av enbart vuxna djur och inte jämnåriga har jag aldrig sett några negativa konsekvenser av, vi hade endast ett föl "i taget", i nuvarande och många andra stall är det samma sak. Unghästarna är fostrade av bara vuxna hästar.

MEn det kan man se efter ett rätt långt liv med många hästar är hur betydelsefull hästens grundpersonlighet är. Det är väldigt viktigt att ta med den i beräkningen när man hanterar en ung häst och en häst öht.

Vissa hästar accepterar godmodigt tillvaron utan större bekymmer, (det mesta går "på räls") andra kräver mer tänkande av människorna som hanterar dem för att det ska bli en välfungerande häst. Man kan inte helt "uppfostra" bort en hästs personlighet, men man kan förstöra hästens möjligheter att fungera ihop med människor:crazy:

Man måste helst kunna läsa av hästar. när är det läge för vad? När ska man markera, när ska man låta saker passera, vad ska man ta tag i och hur?

Vissa hästar trivs att stå i en box som ligger centalt i stallet med mycket liv och rörelse, andra stressas av det och vill ha ett hörn i lugn och ro, med stängd dörr. Om de ska kunna koppla av.

Ston kan vara väldigt "vassa". Många gånger lönar det sej inte att gå i direkt clinch, (fast det kan finnas tillfällen när man gör det också) Man får använda sin större mänskliga hjärna för att hitta vägar att bli den som hästen lyssnar på...

Ett sätt är att inte ge dem tillfälle att gå i aggressiv kamp, om man inte är säker på att kunna sätta sig över och få sin vilja fram. Tex. inte flytta dem i boxen utan att de är uppbundna/har grimma o grimskaft. (= jag har kontrollen).

Att inte ha en boxdörr där de når ut utan en stängd så att de aldrig ges möjlighet att knocka/attackera folk som passerar. Att inte flytta dem i hagen utan att ha grimma/grimskaft. Att alltid ha kontrollen.

När ett sånt här sto har accepterat att man är nån att ta hänsyn till så brukar det bli en väldigt rar häst:love:. Men man måste låta den ha sin personlighet, respektera deras behov av viss integritet tex, vara mycekt tydlig med vad som är ok och inte, en häst som inte accepterar allt man gör utan diskussion. Man måste låta dem "diskutera" en del men hålla tydliga ramar för när gränsen är nådd.

Jag skulle inte hela tiden knuffa undan hästen för att utmana den osv. Inte kräva "kadaverdisciplin" som att stå exakt still i "fel" läge. (När det är känner man själv.) Bara när den går tydligt över gränsen markera hårt och snabbt och det får den ta. :cool: Har man kontroll i den situationen brukar hästen finna sej. Då är allt ok igen. Då vet hon att ojdå, där fanns ett stopp..ok.

Då gör man det som tintilar skriver att ett äldre ranghögt sto skulle göra med en sån häst. För där håller jag med tintilar. Om man ständigt utmanar och småtjafsar med en häst kommer den att se mej som en "jämnsvag" individ:cool:

Du skrev dubben att ni fått till det med skoningen eller var det bakhovarna? HUr? Det gick ju bra:bow: Jobba likadant med det andra. Men ge henne inte tillfälle att gå i clinch med dej.

Det är mina allmänna tankar, sen kan man inte ge råd om hästar man inte känner, utan som sagt bara hur jag skulle tänka. Men jag har en del erfarenhet av såna hästar/häxor... och det är ju ofta ston.:D

Senast ändrad av en moderator:

Vill tillägga att jag är helt öppen för att jag kan ha gjort fel. Samtidigt skulle jag bli förvånad för jag har fostrat flera unghästar än jag kan komma ihåg (föräldrarna hade avel och jag hade intresset att jobba med ungarna) och lyckats väldigt bra med det. Unghästar har sålts oinridna och fått omdömmet "enklaste hästen vi haft på inridning" av nya ägarna. Min egna var också okomplicerad att rida in.

Kan jag har blivit för självsäker i min kunskap? Om det är läget blir jag väldigt besviken på migsjälv då jag alltid klassat mig som en person som är öppen för nya intryck och lära mig nya grejer, som alltid klandrar mig före hästen och söker felen hos migsjälv.

Jag vill altså ha råd hur jag skall hantera den här hästen. Backa tre steg och helt sluta ställa krav på att hon skall uppföra sig? Bara hänga som en betongklump i grimskaftet/käften/bakbenen när hon misskötersig och inte säga ett pip? Jag vet att negativ uppmärksamhet är bättre än ingen alls (oavsett om man är djur eller människa). Frågan är bara hur mycket stryk jag skall tåla och hur många fingrar jag skall bli av med innan jag skall reagera. Jag menar en häst i hagen skulle aldrig tolerera om hon betedde sig så mot dom, och har inte heller gjort det. Just för att de har både reagerat och agerat när hon fått sina ryck så har hon lagt av. Nu är det bara det sista kvar, lära sig att flytta på sig när högrangad häst kommer gående.

När ett sånt här sto har accepterat att man är nån att ta hänsyn till så brukar det bli en väldigt rar häst:love:. Men man måste låta den ha sin personlighet, respektera deras behov av viss integritet tex, vara mycekt tydlig med vad som är ok och inte, en häst som inte accepterar allt man gör utan diskussion. Man måste låta dem "diskutera" en del men hålla tydliga ramar för när gränsen är nådd.

Mamman har ju orsakat rejäl fysisk skada på matte. Hon är idag en av de mest stabila hästarna i stallet. Helt underbar att hantera och rida. Hon var utlånad på foder några månader och kom hem i november. Jag blev jätte glad för det för jag gillar verkligen att hålla på med henne.

Jag är fullständigt övertygad om att även hennes avkomma kommer bli en kanon häst, när polletten väl trillat ner och hon fattat att livet är mycket enklare om man samarbetar.

Jag skulle inte hela tiden knuffa undan hästen för att utmana den osv. Utan när den går över gränsen markera hårt och snabbt och det får den ta. :cool: Har man kontroll i den situationen brukar hästen finna sej. Då är allt ok igen.

Precis så är vad jag gör. Men i boxen har hon fattat att hon kan hugga och retirera snabbt och man hinner inte komma åt henne innan hon försvunnit in i hörnet. I hagen kan hon vända och slå och sticka lika fort och är väl medveten om att man aldrig hinner ikapp henne. Det var just av den anledningen jag bad en stabil hästvan kompis hålla henne medans jag lagade staket. Då hästen inte kunde sticka, inte sno runt och slå valde den att stå på bakbenen och veva hotfullt med fram. Kompisen sa efteråt "den var skarp den". Hovis med ett livslångt hästkunnande har också konstaterat att hon är skarp. Även veterinären.

Du skrev dubben att ni fått till det med skoningen eller var det bakhovarna? HUr? Det gick ju bra:bow: Jobba likadant med det andra. Men ge henne inte tillfälle att gå i clinch med dej.

TACK! Jag försöker att inte låta henne gå i clinch. Jag var ju inte ens på väg in till henne utan till boxgrannen.

Hon är inte skodd än. Fortfarande barfota. Hon har ryckt i fram och slagit i bak när man lyft fötter. Hovis var inte glad i höstas och jag fick order om att jobba med detta. Jobbade varje dag, konsekvent, lyfta, kratsa, knacka med borste etc. Nästa verkning var hovis jätte nöjd för hon stod så stilla så i gången.

En gång i min ungdom fick vi surra upp en häst mot en vägg för att verka den och jaghar lovat mig själv att detta aldrig skall få hända igen. En annan fick vi plegga.

Det är mina allmänna tankar, sen kan man inte ge råd om hästar man inte känner, utan som sagt bara hur jag skulle tänka.

Det är sant. Samt att det är väldigt lätt att misstolka ren text när man inte har ansikten och kroppsspråk med i kommunikationen.

Vill tillägga att jag är helt öppen för att jag kan ha gjort fel. Samtidigt skulle jag bli förvånad för jag har fostrat flera unghästar än jag kan komma ihåg (föräldrarna hade avel och jag hade intresset att jobba med ungarna) och lyckats väldigt bra med det. Unghästar har sålts oinridna och fått omdömmet "enklaste hästen vi haft på inridning" av nya ägarna. Min egna var också okomplicerad att rida in.

Kan jag har blivit för självsäker i min kunskap? Om det är läget blir jag väldigt besviken på migsjälv då jag alltid klassat mig som en person som är öppen för nya intryck och lära mig nya grejer, som alltid klandrar mig före hästen och söker felen hos migsjälv.

Jag vill altså ha råd hur jag skall hantera den här hästen. Backa tre steg och helt sluta ställa krav på att hon skall uppföra sig? Bara hänga som en betongklump i grimskaftet/käften/bakbenen när hon misskötersig och inte säga ett pip? Jag vet att negativ uppmärksamhet är bättre än ingen alls (oavsett om man är djur eller människa). Frågan är bara hur mycket stryk jag skall tåla och hur många fingrar jag skall bli av med innan jag skall reagera. Jag menar en häst i hagen skulle aldrig tolerera om hon betedde sig så mot dom, och har inte heller gjort det. Just för att de har både reagerat och agerat när hon fått sina ryck så har hon lagt av. Nu är det bara det sista kvar, lära sig att flytta på sig när högrangad häst kommer gående.

I allt det lång jag skrev fanns tankar om hur JAG skulle göra. (dvs se till att ha kontroll i all kontakt, kräva det jag vet fungerar just då, och mycket kraftig och kännbar markering när hon går över de viktigaste gränserna kort och snabbt -på ett sätt hon förstår eller inte kan låta bli att förstå)

När hon väl accepterat att du har rätten att tala om vad hon förväntas göra kommer det att vara mycket lättare, eller det är min erf. Hon är i en kaxig ålder nu. Det blir bättre när hon är mer mentalt vuxen om ni kommer tillrätta med henne nu. :bow:

Hovis med ett livslångt hästkunnande har också konstaterat att hon är skarp. Även veterinären.

Det är som lilla fuxan jag brukar berätta om här. Hon är otroligt självgod,skarp och helt underbar :love: Jag hade inte mycket att göra med henne som liten eftersom jag hade två andra då, men jag följde mattes bekymmer (och hon är mycket hästvan gammal räv- också) och hjälpte till en del. (gillar ju såna:o)Men det hade krävts mer tid än vi hade.

Hon skickades till inridning hos en mycket känd utbildare/uppfödare med hundra års erfarenhet och som aldrig mött en sån dam:devil: Så enveten och så skarp att personalen inte ville ha med henne att göra den första tiden.....:o

Sen blev det ju bättre, nu är hon 8 så det har märkts en klar skillnad nu att hon är mognare, särskilt sista året.

Men ränderna går aldrig helt ur:angel: Dock otroligt rar :love:
Men hon kan se ut som en - kobra :idea::rofl: många gånger. Främlingar går inte upp till henne hur som helst inte.

Jag har känt stora delar av den släkten och hingstarna har varit godmodiga medan stona varit väldigt skarpa ofta, men lite beroende på pappor också. Skärpan kommer från mormor till denna. en bra galopphäst men höll bla på att sparka ihjäl sin tränare som ung....

Du kommer att få en trevlig häst, tror jag. Men risken med de här är att de i högre grad än andra hästar bedömer varje människa för sej, vilket kan ställa till bekymmer när andra ska ta över dem ev...

Oj vad otäckt, det kunde verkligen ha slutat mkt värre det där :(
Jag tycker du skall åka till läkare och kolla upp dig, en sådan där smäll kan följas av otrevligheter om man har otur.

Jag har pratat med sjuksköterska på VC som konfererat med en läkare. De är inte oroliga för ömhet och huvudvärk. Men de gillar inte att ögat känns som om det är slött och som om jag har lite tunnelseende där. Jag skall ringa jourcentralen om 10 minuter och be dom att få komma in på undersökning. Kan vara en blödning i eller bakom ögat eller en svullnad som klämmer på en muskel/nerv som styr. Så detta vill de att jag får kollat.

Jippi. Andra gången den hästen får iväg mig till sjukan. Jag börjar se ett mönster.

Schludde ;) hur har det gått med ögat? Bra, hoppas jag.

Norrland

Remiss till ögonjouren. Helst skall jag dit imorgon. Känns som jag går med en skygglapp. Fick också order om att ta en alvedon eller liknande mot huvudvärken.

Ska lulla ut i stallet och ta in kräldjuren nu.

Remiss till ögonjouren. Helst skall jag dit imorgon. Känns som jag går med en skygglapp. Fick också order om att ta en alvedon eller liknande mot huvudvärken.

Ska lulla ut i stallet och ta in kräldjuren nu.

Men du, lyssna på kroppen. Vila så mycket du kan, och åk till ögonjouren imorgon!

Håller tummarna att det snart läker.

Norrland

Men du, lyssna på kroppen. Vila så mycket du kan, och åk till ögonjouren imorgon!

Håller tummarna att det snart läker.

Norrland

Snön ligger tung på taken
endast shludde är vaken

Så det blir bara att knalla ut. Fast jag mockar inte. Kommer bara hiva ner halm och ströa. De dör inte av det. Hö och vatten är fixat.

Låt bli mockningen. Hästarna klarar sig.

Åk in direkt imorgon bitti. Du ska inte leka med en sån här skada. Vi vill ha dig här på Buke - varje dag!

Var det samma häst som hoppade bommen?

Norrland

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka