Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Sonen ska flytta till lägenhet som han ska dela med två i samband med att han börjar gymnasiet. I deras lägenhet finns det fiber men vi måste teckna ett abonnemang och jag känner mig helt förvirrad. Det fanns en mängd bolag att välja på och olika hastigheter, men vad behöver man? Tänk tre tonårskillar som ska plugga och möjligtvis stream film men antagligen även kommer att spela online. Här hemma är liksom fiber en ickefråga, ska vi hade det måste vi gräva 1,5 km på egen hand. ;)
 
Ett vanligt vuxenhushåll som ser på tv/film, lyssnar på musik, surfar, pratar i telefon men inte spelar online eller flyttar stora filer klarar sig normalt sett jättebra på 100/10 (100 Mbit/s in och 10 Mbit/s ut) imho. De stora prestandakraven kommer ffa med onlinespel, för tre spelande tonåringar tror(!) jag att jag skulle sikta på 250/100.
Vilken leverantör man väljer kan få styras av pris/erbjudanden. Själv har jag Bahnhof sedan många år och de ligger alltid bra till i kundnöjdhetsundersökningar, men de är inte billigast.
 
Ett vanligt vuxenhushåll som ser på tv/film, lyssnar på musik, surfar, pratar i telefon men inte spelar online eller flyttar stora filer klarar sig normalt sett jättebra på 100/10 (100 Mbit/s in och 10 Mbit/s ut) imho. De stora prestandakraven kommer ffa med onlinespel, för tre spelande tonåringar tror(!) jag att jag skulle sikta på 250/100.
Vilken leverantör man väljer kan få styras av pris/erbjudanden. Själv har jag Bahnhof sedan många år och de ligger alltid bra till i kundnöjdhetsundersökningar, men de är inte billigast.
Tack, med tanke på att åtminstone min son är van vid knackigt nät som på en bra dag med medvind kan komma upp i 30/5 Så kanske vi börjar med 100/10. Tanken är inte att de ska spela, men skola och se på film ibland behöver funka. Ganska krångligt när de ska dela på ett abonnemang så alla måste vara överens. :)
 
Jag har bredband via Telia, 250/250 och för det betalar jag ungefär 500 kronor i månaden. Jag har jobbat hemifrån på heltid sen pandemin startade, det var därför jag skaffade bredbandet. Vi har ett system vi jobbar i som är ganska struligt, det hänger sig ofta och man blir ”utkastad” och kan sen inte komma in igen på egen hand, så det är väldigt viktigt att uppkopplingen är bra p.g.a det. Jag är mer än nöjd, systemet fungerar bättre hemma hos mig än vad det gör på kontoret och det ser jag som ett bra betyg.

Jag valde samma som mina föräldrar har. Det är Telias ”mellanalternativ”, mamma och pappa valde det för att vi var sex personer som skulle samsas om det på den tiden och min brorsa spelade lite på den tiden. Annars streamar de bara och använder datorn till att typ betala räkningar och så.
 
Tack, med tanke på att åtminstone min son är van vid knackigt nät som på en bra dag med medvind kan komma upp i 30/5 Så kanske vi börjar med 100/10. Tanken är inte att de ska spela, men skola och se på film ibland behöver funka. Ganska krångligt när de ska dela på ett abonnemang så alla måste vara överens. :)
Tanken är kanske inte att de ska spela, men det är ju en oerhört stor hobby så jag har svårt att se 3 tonårskillar som inte vill spela online 😅
//gamer
 
Tanken är kanske inte att de ska spela, men det är ju en oerhört stor hobby så jag har svårt att se 3 tonårskillar som inte vill spela online 😅
//gamer
😁 Ja jag misstänker det också, men vet inte riktigt hur mycket jag vill underlätta för dem. ;) Den första tiden misstänker jag även att de kommer att vackla i säng relativt tidigt med tanke på deras schema. Mycket friluftsliv, men i vinter blir det nog mer inomhus.
 
😁 Ja jag misstänker det också, men vet inte riktigt hur mycket jag vill underlätta för dem. ;) Den första tiden misstänker jag även att de kommer att vackla i säng relativt tidigt med tanke på deras schema. Mycket friluftsliv, men i vinter blir det nog mer inomhus.
De kommer nog spela lika mycket oavsett men med mer frustration 😅
Vi är två som delar på 250/100 och ärligt talat så kan jag tycka det är lite lite ibland.
 
De kommer nog spela lika mycket oavsett men med mer frustration 😅
Vi är två som delar på 250/100 och ärligt talat så kan jag tycka det är lite lite ibland.
:) Som sagt är sonen van vid ett nät som är ostabilt och långsamt så han kommer att tycka att allt som är stabilt och en aning snabbare är fantastiskt. ;) Just nu ligger vi stadigt på härliga 8 gb/s här hemma :D
 
Jag har 1000/1000 idag, visserligen inte helt egenvalt, eftersom föreningen jag bor i beslutade att skaffa gemensam uppkoppling för alla. Innan dess hade jag 100/100 (har jag för mig) och var nöjd med det (men då bor jag å andra sidan ensam). Så minimikrav är väl det, särskilt om det är flera samtidigt som ska belasta uppkopplingen med film eller liknande samtidigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp