Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?
Såklart
Men Telia får säga upp abonnemang.
Det går inte att processa om.
Såklart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Delvis KL...*
......
Det är också en sanning med modifikation. Jo, fibern in i huset är man ensam om - men den är ju en gren från den ensamma fiber som löper i gatan eller diket, som kanske några hundra hushåll är avgrenade från. Den kabeln är i sin tur avgrenad från den fiber som löper från samhälle till samhälle. Så alldeles ensam om kabeln är man inte, men lyckligtvis är överföringskapaciteten i en enda fiber tillräckligt hög för att rymma rätt många hushålls, och byars, samlade behov.
....
Men det går ju fiber mellan basstationerna för mobilt bredband också.
På något vis måste ju trafiken åka.
.... någon vägförening eller byalag eller liknande. hitta leverantör och hitta firma som är nära leverantören ....
, speciellt om man inte är datamänniska utan faktiskt bonde.... ;-)
Det finns ingen vägförening och det finns inget byalag.
Det finns inte ens en By.
Min sambo har stångat pannan blodig för att hitta ett sätt att få fiber.
Men inte då.
Och då så har han ändå varit kommunpolitiker här och känner alla som är värda att känna.
Inte ens en bakväg har han hittat.
Det finns ett kommunalt bolag som har som uppdrag att dra fiber till ALLA i Kommunen men t.o.m. de vägrar.
Vi finns tydligen inte.
Kampen går vidare.
Njae....
Regeringen la en rejäl slant till fiberutbyggnad (dock har den tagit slut och vi får be om mer).
I min ekonomiska förening kommer det att kosta mig mellan 8-15000 att dra in till huset.
För min del känns det nödvändigt eftersom kopparlinan kommer att monteras ner inom några år och "täckningskartan är lite fläckig" för mobil där jag bor.
Trots att jag bor långt ifrån ensligt så funkar inte mobilt och kopparlinan erbjuder max 8.
Månadsavgiften ligger på max 350 kr (beroende på operatör) för TV, bredband och telefoni, totalt.
Vi skulle vara jätteglada över 8 Gb/s vi kan få 2 Gb/s med litet tur.
Mobilt så blir det 7 Gb/s en bra dag när inte hela den by som masten står i är hemma och kör.
M... inte G...![]()