Sv: Fibernätutbyggnad, Nödvändigt eller stolpskott?
Bolaget Telia äger nedgrävda ledningar till mitt hus, för att tillhandahålla tjänsten som jag betalar för.
Eftersom de säljer tjänsten, förväntar jag mig att de tillser att utrustningen fungerar.
*Delvis KL...*
Nja, skall man vara helt korrekt så har Telia väldigt litet med kopparledningarna att göra. Det är Skanova som äger och är huvudman för kabelnätet, och som i sin tur anlitar en stor mängd entreprenörer (Eltel, Neterna, Relacom m.fl.) för att underhålla dem. Telia hyr, enkelt uttryckt, kabelnätet för att kunna sälja tjänster till slutkund. I takt med att kostnaderna för underhåll ökar - vilket ju är en utveckling som regeringar av båda färger paniskt blundat för i decennier oavsett om det handlar om telenät, elnät, järnvägsnät eller vägnät - ökar priset Telia och i slutänden vi slutkunder får betala för nättillgången. Då börjar Telia att titta på andra alternativ (läs: trådlösa tjänster), och i förlängningen börjar vi själva också att snegla åt andra håll...
Har du fiber så har du en fast lina med ljusets hastighet bara till ditt hus, dvs du är ensam.
Det är också en sanning med modifikation. Jo, fibern in i huset är man ensam om - men den är ju en gren från den ensamma fiber som löper i gatan eller diket, som kanske några hundra hushåll är avgrenade från. Den kabeln är i sin tur avgrenad från den fiber som löper från samhälle till samhälle. Så alldeles ensam om kabeln är man inte, men lyckligtvis är överföringskapaciteten i en enda fiber tillräckligt hög för att rymma rätt många hushålls, och byars, samlade behov.
Även i vår by planeras fibernät, på Bynet-temat. Vi tror att det är en bra sak, dels driftekonomiskt för vårt hushåll och dels värdehöjande på lång sikt, även om installationskostnaden (som fortfarande är oviss) nog blir jobbig. Tanken är att dela kostnaden på alla intressenter vilket känns rättvist på ett sätt. På ett annat sätt, eftersom vi själva bor grannar med telestationen och strängt taget har en rätt bra ADSL-uppkoppling idag, känns det inte riktigt lika lockande fördelning...