Jempa

Trådstartare
Kan ni ge lite synpunkter på detta foder, både negativa och positiva?!

Och Ni som använder det, har Ni någon koll på hur mycket t.ex. 1 kg Fibergi Bas är i liter?
 
Sv: Fibergi

Det som jag ser som negativt med fibergi är att det ligger rätt så lågt i protein... (Havre innehåller mer protein...) Om man tänkt fodra med fibergi som enda kraftfodermedel så krävs det ett bra hö!

Sedan innehåller det rätt så mkt kalcium och fosfor vilket gör att det kan bli knepigt att räkna på mineralfoder men detta är en smaksak en del ser det säkert som positivt!

Men hästarna tycker att det är jättesmaskigt, det är helt dammfritt och hästarna tuggar det ordentligt.

(Kan tillägga att jag inte fodrat med fibergi på många år...använder mig av Spillers då jag tycker att de har ett bättre utbud)
 
Senast ändrad:
Sv: Fibergi

Jag har fodrat med fibergi i alla former i många år och mina hästar älskar det. Det är även bra för hästar som är svårfödda och lätt tappar hull. Innehåller ju hackelser av olika slag och jag blev rekommenderad av vet att fodra mitt fullblodsssto med detta då hon hade problem med magen,det mer eller mindre sprutade ur henne. Och det hjälpte. Men som någon tidigare sagt så är det proteinfattigt och kräver bra hö. Jag har tyvärr fått lägga ner fibergi i år då mitt hösilage ligger högt i MJ och lågt i protein och istället fått ta bort allt kraftfoder och nu ger jag lucernhack. Det är ok för hästarna känner igen koncistensen och gillar detta. Men den dan jag behöver lägga till kraftfoder använder jag bara fibergi...
Mvh P
 
Sv: Fibergi

Jag håller med sig, det är trist att dom ej har en sort med mkt proteiner i. Alla deras sorter innehåller lite protein överlag.
Min pålla står på 1 kg Fibergi Elit + 0.2 kg soja. Det fungerar tillsammans med mitt hö(som har en kvot på 5.8).
 
Sv: Fibergi

Hej Jenny! *vinkar*

Jag älskar Fibergi, om man bortser från tidigare personers kommentarer om näringsinnehållet. :smirk:

Min förra uppfödning var väldigt kräsen som ung, ville inte ens äta betfor, men tyckte Fibergi var smaskens. :d
Dessutom var det det enda foder som höll hans krångelmage i schack, det var väldigt trevligt att mocka de år han åt Fibergi.

Tilläggas bör, att vi hade ett utmärkt hö de år jag fodrade med Fibegi. Har för mig att kvoten låg kring 7-8 någonting. :D

På minuskontot förutom näringsinnehållet, som dessutom gör fodret dyrt (se nedan), är att man blir kladdig när man hanterar det. :rofl:
Men ändå, jag verkligen älskar det! :love:

Fibergi Elit: 1,69 MJ/kr, 10,81 g smb.rp/kr.
Fibergi Bas: 1,63 MJ/kr, 9,91 g smb.rp/kr.
Fibergi Låg: 1,57 MJ/kr,9,91 g smb.rp/kr.
Havre: 3,05 MJ/kr, 23,38 g smb.rp/kr.
 
Sv: Fibergi

jag ger fibergi bas till min häst + hel havre. Han älskar det. Jag tycker att det är bra eftersom man ser vad maten innehåller, sen så äter inte min pålle pellets :smirk:
 
Sv: Fibergi

Vi hade en ponny i vårt stall som vägrade äta den där hackelsen, så man kanske ska tänka på att inte alla gillar det även om de flesta hästar verkar positiva
 
Sv: Fibergi

Har man ett bra hö förstår jag inte varför man skall behöva ett "kraftfoder" som till stor del består av hackat stråfoder med melass. Jag lägger hellre pengarna på ett bra grovfoder o en liten mängd kraftfoder för att täcka behoven.
PL
 
Sv: Fibergi

peter_lundin skrev:
Har man ett bra hö förstår jag inte varför man skall behöva ett "kraftfoder" som till stor del består av hackat stråfoder med melass. Jag lägger hellre pengarna på ett bra grovfoder o en liten mängd kraftfoder för att täcka behoven.
PL
Självklart är det så men då kraftfoder har behövts så har detta varit bäst då det faktiskt håller magen i trim på min häst. Sen "tål" hon inte havre och ingen av oss gillar pellets.
Mvh P
 
Sv: Fibergi

Tack vare antalet fodringar i vårt stall kan jag ge min häst 12 kg hö per dag. På grund av att min häst har en stor ämnesomsättning/stort näringsbehov måste jag även lägga till ett kraftfoder. Jag har räknat på att det dock blir en relativt liten kraftfodergiva och för att min häst inte ska få slut så fort i krubban medan kompisarna äter, vill jag ge ett foder med hackelse. Alternativet skulle ju kunna vara att kombinera något kraftfoder med t.ex. Krafft Lusern Strå/Mix, men då blir det ett högt Smb rp-värde.
 
Senast ändrad:
Sv: Fibergi

Min gamle kuse som alddrig har varit glad för mat (aldrig tyckt om betfor eller melass) fullkomligt ÄLSKAR fibergi !!! Några negativa synpunkter har jag inte eftersom jag är SÅ glad när pållen tycker om sin mat så då får det innehålla vad det vill :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 726
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp