Fibergi Elit? Ngn som provat?

Keeley_

Trådstartare
Har ett halvblod av sk. "sportmodell", långa ben, tunn kropp. Har väldigt svårt att gå upp i vikt o sätta muskler även fast hon får fri tillgång av jättebra hösilage, hippo cool, lucernpellets, olja, vitaminer + mineraler.

Söker ett foder som ger lite hull samt får fart på muskelsammansättningen.

Kompletterade med Hippo Harmoni ett tag, dt fungerade helt ok, såg en viss skillnad. Nu har hon fått för sig att det inte är ätbart längre så söker nytt foder...

Ngn som kan hjälpa mig med min anorektiker häst...

(Tänderna är kollade, maskprovsanalys, så hon är fullt frisk)

Söker alltså ett KRAFTFODER som kan få upp hull och muskel. (då hon redan har fri tillgång på hösilage)

Ngn som vet om FIBERGI ELIT kan vara ngt som är värt att testa? Är det pellets eller i hackad strå form? (är det hackat stå r dt inte populärt isf..)

Snälla hjälp...

Sv: Fibergi Elit? Ngn som provat?

fibergi är en hackatstrå/musli blandning typ som hästar ÄLSKAR jag lovar dej de.. Dom vräker i sej de.. Min häst som inet äter nått kraft foder alls älskar fibergin å hon e super kräsen asså.. du kan ju inte annat än prova men jag e 99% säker på att din pålle kommer älska de..Mina hästar får fibergi elit å alla e super fina.. min gamla pålle va super svår å hålla hull på innan men sedan vi bytte till fibergi elit så har min pålla nästan varit åt de mulliga hållet =) Hahaha dom blir glansiga å fina i pälsen av de mm.. Min "anorexia häst" som dessutom har föl vid sidan får nu på sommaren 2 kg fibergi, 3 dl soja samt mineralet å vitaminer + några kilo hö eftersom betet ej e så kraftigt så får hon hällre ha för mkt än för lite.. Kan även säga att sedan vi bytte till fibergi har inte min kolik häst haft en enda känning av de.. så jag vet ej om jag bara haft flyt elelr om de e fodret men jag inbillar mej att de e fodret =) Använder de till alla mina hästar även mini shettis dock bara 2 dl/dag till henne.. de andra får 1-2 kg/dag när dom ej har föl vid sidan.

Tips e å ge kanske 2-3 kg/dag + nått kilo lucern mix eller likande.. de gick min häst upp MASSOR på super snabbt å hö eller bete då..

Alla har ju självklart olika åsikte rom foder men detta e min åsikt.. kan inte komam på nått minus med de alls faktiskt..

Senast ändrad:
Sv: Fibergi Elit? Ngn som provat?

Lympos har bra foder som hästar gärna håller sig fina på, går lätt upp i vikt osv, även Dodson & Horrells Build Up mix eller sixteen plus har höga värden och är en bra blandning för att få upp hästar i hull.

Sen om en häst inte går upp trots alla medel så kan man kolla upp om den kanske har magsår för detta kan också göra att hästen inte lägger på sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 998
Senast: Masse
·
F
Foder & Strö Hej, Kommer inom kort flytta till ett nytt stall, och det som ingår i foderväg där är hösilage samt fibergi. Sen får man själv...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Vi har två hästar på lösdrift som går medelmåttigt arbete, tränar ibland dressyr, ute i skogen, körs långa sträckor för vagn och rids...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama