Fibergi-Bas eller låg?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare DonLunarJuni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 575
Sv: Fibergi-Bas eller låg?

Tjenixen ;)

Som rubriken lyder, vilket rekommenderar ni av Fibergi låg eller bas till en "normal-rund" nordis som rids 5-6 ggr/veckan ?

Tacksam för svar :bump:

/Don Lunar

Fibergi låg brukar rekomenderas till väldigt lättfödda hästar medan man rekommenderar bas till de flesta andra och elit till hästar som tränas extremt hårt (t ex. galoppörer etc). Jag har använt fibergi bas i många år nu och är nöjd med det. Även om det innehåller en del hackad halm. Hästarna gillar det, foderstrupsförstoppnings-risken minskas (det är inte pelleterat) och mina hästar, blandat lättfödda unga och gamla hästar, håller sig fina av fodret. Naturligtvis baserar vi kraftfodergivan efter grovfodrets innehåll och mängd, men jag tycker att det är lätt att få fram en bra balanserad foderstat när man räknar med fibergi som kraftfoder.

Jag skulle bara vilja börja med att säga att jag tycker det ärlite trist att det ska bli så otrevlig stämning nästan direkt. Alla kan ju inte vara experter och alla kanske inte vet att man ska utgå från ett bra grovfoder och sedan komplettera med kraftfoder vid behov.
Tycker det är lite onödigt att då utgå från att personen i fråga inte kan NÅNTING om foder. Foder är en hel vetenskap och uppfattas olika av likartade personer. Tror tex att de flesta som är sponsrade av ett foderföretag säger att det fodret är bäst utan att kanske ha undersökt andra foders för/nackdelar.

Vad gäller fibergi så tycker jag, precis som Fibergi själva säger, att det är en fördel att det är mer volym per kilo foder än många andra kraftfoder och därför tar längre tid att äta. Har man då ett stall med hästar som står på en stor kraftfodergiva (tar längre tid att äta) och ngn eller några hästar som bara får en näve för syns skull så har de ju att göra lite längre tid.

Sen kan man ju tycka att det är dyr halm eller vad man nu vill, men uppenbarligen så finns det många som anser det var ett bra foder eftersom det ff tillverkas.

Jag har använt Fibergi ( ochjaghar använt andra tillverkare och fodersorter oxå)till ett antal olika hästar och det har inte passat alla, men många. Jag tycker att man får en bra muskeluppbyggnad av hästarna under uppträningsfas och att energin är lite långsammare och därmed räcker längre. (sen hör jag till skaran som inte är så förtjust i pellets skall tilläggas) Därmed intesagt att jag har provat alla andra märken på marknaden och har jämfört med alla dem. Men jag tycker att det har passat mina hästar bra, från växande unghästar (de har ju ofta så bråttom att äta att de lätt sätter i halsen, de äter lite lugnare med fibergin) till hästar i ganska hård träning. Sen kan det lika gärna ha funkat bra med havre, men i de flesta fall köper ju folk av en bonde, och hur analyserad är den havren?? Vet man då vad man stoppar i hästen?

Jag tycker det är bra med diskutioner där olika åsikter kommer fram men tycker tonen blev rätt tråkig här.

Tack för ordet.

Havre skiljer sig inte nämnvärt från olika partier. en gång i tiden ville jag använda Fibergi. Jag hade ett dräktigt sto. Givetvis tänkte jag då köpa Avelsfodret. Men det fodret hade knappast täckt mitt dräktiga stos behov. Så uruselt med protein som det var i det kunde knappast täcka upp det usla protein jag då hade i mitt grovfoder. Allt skulle bli totalt fel med Fibergi avel om jag använt det då. Hästen hade nog fått näringsbrist. Och för att överhuvudtaget få rätsida på foderstaten OM jag använt Fibergi hade jag vart tvungen komplettera med massa andra fodersorter = svindyrt hade det blivit. Mineralerna stämde heller inte. Jag hade fått gett mineraltillskott..och ändå kallas det fullfoder :angel:

Senast ändrad:

Som jag skrev innan så är det säkert olika från häst till häst och sen är vi tillbaka vid att det är viktigt med ett bra grovfoder.

I min erfarenhet så har de olika partier med havre som jag har analyserat skiljt sig åt ganska ordentligt, men jag hade kanske otur.

Havre skiljer sig inte nämnvärt från olika partier. en gång i tiden ville jag använda Fibergi. Jag hade ett dräktigt sto. Givetvis tänkte jag då köpa Avelsfodret. Men det fodret hade knappast täckt mitt dräktiga stos behov. Så uruselt med protein som det var i det kunde knappast täcka upp det usla protein jag då hade i mitt grovfoder. Allt skulle bli totalt fel med Fibergi avel om jag använt det då. Hästen hade nog fått näringsbrist. Och för att överhuvudtaget få rätsida på foderstaten OM jag använt Fibergi hade jag vart tvungen komplettera med massa andra fodersorter = svindyrt hade det blivit. Mineralerna stämde heller inte. Jag hade fått gett mineraltillskott..och ändå kallas det fullfoder :angel:

Men du....att överhuvudtaget ge ett dräktigt sto ett grovfoder med dåliga proteinvärden tyder inte på så stor kunskap i foderlära? Det är ju inte meningen att du ska kompensera grovfodret med kraftfodret! Tvärtom är det meningen att du, särskilt vid dräktighet, ska ha ett så bra grovfoder att du inte behöver ge så himla mycket kraftfoder utan bara komplettera.

Jasså du säger det..utan att ens veta någon bakgrund om varför detta grovfoder fanns för denna häst ? Jodu, det var faktiskt det enda grovfoder som fanns att finna just då. Finns det inget hö att köpa så måste man ta det som finns...något annat alternativ finns inte.

Och man kan om man är villig att slösa många sköna slantar på proteintillskott även komplettera upp ett kasst grovfoder även till dräktig häst. Man gör vad man kan med det man lyckas få i hop. Man kan inte alltid välja ser du.

Fast hade du låtit hästen varit utan grovfoder kanske ?

Men du....att överhuvudtaget ge ett dräktigt sto ett grovfoder med dåliga proteinvärden tyder inte på så stor kunskap i foderlära? Det är ju inte meningen att du ska kompensera grovfodret med kraftfodret! Tvärtom är det meningen att du, särskilt vid dräktighet, ska ha ett så bra grovfoder att du inte behöver ge så himla mycket kraftfoder utan bara komplettera.

Bra skrivet! Det var ju just det alla var så upprörda av innan, utgå ifrån grovfodret o se vad som behövs i kraftfoderväg.

Vad gäller det grovfodret hade det inte spelat ngn roll vad du hade för kraftfoder för det var grovfodret det var "fel" på och inte värdena i kraftfodret.
Lusern finns ju alltid att köpa, antingen hack eller pellets o kompletterar upp grovfodret till en normal nivå, SEN kan man börja se vad som behövs i kraftfoderväg.

Och vad gäller dyrt med att komplettera, så tror jag de flesta håller med mig om att det är dyrt att ha häst. Är det ett dåligt grovfoder år så får man räkna med extra utgifter för tex lusern för att bättre på värdena.

Och du verkar inte bry dig om att läsa inlägg märker jag. NEJ, lusern finns inte överallt där man bor. Där jag bodde då fanns starkt begränsat utbud av foder. I den Norrländska småstad hade dom lagt ned Då Lantmännen, och Granngården hade inte bildats. En kille i den staden startade upp ett foder och trädgårdföretag med starkt begränsat utbud. Traditionella foder som havre, korn betfor, vetekli och soja hade man att röra sig med under lång tid. Dock ej Lusern.

Jo, Fibergi har låga värden och det kan bara passa i hop med ett grovfoder av mycket bra värden där man behöver tillföra lite extra. Läs analysgarantin så ser du vad högt med MJ det är och vad lite protein det egentligen innehåller. Du tror inte jag vet vad en häst kostar ? Det handlade inte om det utan vad det kan kosta med att försöka komplettera upp en foderstat när grovfodret brister och inget annat finns att göra mer än att köpa kraftfoder...villket man kan om man har pengarna. Och jag har inte sagt att det är det ultimata, men det går.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 105
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö hej, jag har precis tagit över en fd travare som jag ska ta hand om några månader. Hon är inte ordentligt riden på ett tag då ägaren är...
Svar
5
· Visningar
665
Hästvård Känner mig ganksa okunnig nu.. :oMen det är jag ju också så jag skulle vara tacksam om någon ville svara .... Min 26 åriga ponnydam som...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka