Fibergi-Bas eller låg?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare DonLunarJuni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 575
D

DonLunarJuni

Tjenixen ;)

Som rubriken lyder, vilket rekommenderar ni av Fibergi låg eller bas till en "normal-rund" nordis som rids 5-6 ggr/veckan ?

Tacksam för svar :bump:

/Don Lunar

Sv: Fibergi-Bas eller låg?

Inget av det. Väldigt dyr hackad halm är det.
Vad du ska ge för kraftfoder (om du måste ge nått) beror på vilka värden du har i ditt grovfoder

hmm.. de innehåller väl inte bara halm ? eller ?:smirk:

Frågan var inte VAD för foder jag ska ge, ville bara få svar på det jag undrade :smirk:

Det du undrar över när dt gäller låg eller bas går inte att svara på utan att veta hur ditt grovfoder är.

Det är egentligen ingen större skillnad i sammansättning på dem, och det innehåller även knäckt havre, korn, linfrökaka samt vitaminer, mineraler och spårämnen. Eftersom det innehåller melass blir det jättesmarrigt och även dammfritt! Det är alltså ett färdigfoder som i princip inte behöver ges med tillsatser om du inte har ett dålig grovfoder. Utifrån det underhållet och att det är ett kallblod så skulle jag rekommendera Låg, men som sagt Bas går nog lika bra om du känner för det. Gå in på deras hemsida och kika vidare.

Varför utgår du inte från ditt grovfoder och sedan ställer dig fråga...BEHÖVER jag ge eller VAD ska jag ge ?

Det är egentligen ingen större skillnad i sammansättning på dem, och det innehåller även knäckt havre, korn, linfrökaka samt vitaminer, mineraler och spårämnen. Eftersom det innehåller melass blir det jättesmarrigt och även dammfritt! Det är alltså ett färdigfoder som i princip inte behöver ges med tillsatser om du inte har ett dålig grovfoder. Utifrån det underhållet och att det är ett kallblod så skulle jag rekommendera Låg, men som sagt Bas går nog lika bra om du känner för det. Gå in på deras hemsida och kika vidare.

he hu, jo jag vet allt hur fibergi ser ut och vad det innehåller.. har även vart inne på hemsidan och kikat, ville bara höra Era åsíkter och tankar...

i mitt gamla stall fick hästarna grovfoder, havre m.m OCH fibergi som en "godsak" lixom :crazy:.. på en ridskola som jag sommarjobbade på, fick alla ridskolehästar fibergi(och hö)..

men som du skrev så verkar ju Bas gå lika bra som Låg :)

mvh D.L

Det du undrar över när dt gäller låg eller bas går inte att svara på utan att veta hur ditt grovfoder är.

okej, då omformulerar jag frågan: är det någon större skillnad på Bas & Låg? (för det går väl att svara på?) :p

VARFÖR kan du inte utgå från ditt grovfoder då ? Skillnaden mellan låg och bas står ju på deras hemsida.

KL

http://www.fibergi.se/8.html

Bas är ett foder som avsett som för aktiva hästar och så då innehåller lite mer energi. Än låg som är avsett för mycket lättfodrade hästar som gör av med så mycket energi.

Men fortfarande utan att veta vad grovfodret hästen får innehåller och hur indivien är i sig själb så är det näst intill omöjligt att säga vilket som passar bäst till vad.
Med vissa värden på grovfodret kan även låg passa för en tävlingshäst, medan ,ed andra värden även skogsmulle kan behöva äta bas för att hålla formen.

Senast ändrad:

Det skiljer ju ytterst lite (10/63 på låg och 11/67 på bas) på de där två fodren så det spelar ingen roll skulle jag säga.

Övht så är Fibergis sortiment tillsammans med Salsas de som har minst variation inom märket vad gäller näringsvärdena men gör stor skillnad på dem i marknadsföringen. :smirk:

Det skiljer ju ytterst lite (10/63 på låg och 11/67 på bas) på de där två fodren så det spelar ingen roll skulle jag säga.

TACK det var lite det jag ville ha fram..;)

och till er andra som bara klagar och gnäller: jag ville bara höra ERA åsikter om bas och låg, vilket NI tycker är bäst osv, inget gnäll om att jag ska utgå från grovfodret och allt annat tjöt :cool:

Men snälla..du startar en tråd men är inte beredd att få hjälp. Lägg av med ditt skitsnack tycker jag. Du svarar INTE på frågor men KRÄVER av oss andra att vi ska svara. Hur svårt är det att erkänna att du inget kan om foder egentligen ? Köp låg eller bas eller vad tusan du vill proppa i din häst...allt funkar säkert. Det klarar du så bra själv. Och vad ska VI svara.. Ja låg är bra, ja bas är bra, nej låg är inget bra, nej bas är inget bra.....Är du nöjd ?

Nu får du väl ändå ge dig!!! Du ställer en fråga o vi svarar efter bästa förmåga, då vi inte har en aning om vad du har för värden i ditt grovfoder. Vill du inte ha svar så ska du heller inte ställa frågan. Som sagt Fibergi är ett dyrt hopkok av billiga råvaror, det är inte lätt att få ihop en bra foderstat med ett foder som innehåller relativt högt MJ o lågt SMRP, du måste ha dunder Smrp värden i ditt grovfoder för att passa med fibergi.

Men snälla..du startar en tråd men är inte beredd att få hjälp. Lägg av med ditt skitsnack tycker jag. Du svarar INTE på frågor men KRÄVER av oss andra att vi ska svara. Hur svårt är det att erkänna att du inget kan om foder egentligen ? Köp låg eller bas eller vad tusan du vill proppa i din häst...allt funkar säkert. Det klarar du så bra själv. Och vad ska VI svara.. Ja låg är bra, ja bas är bra, nej låg är inget bra, nej bas är inget bra.....Är du nöjd ?

:rofl: Är det inte frivillgt att svara på ett inlägg ? Jag kräver inte ett skit av nån, ville bara, åter igen, höra andras åsikter :smirk:..

och vem har sagt att det är MIN häst vi diskuterar ? Jag kan ju berätta för er att jag diskuterar det här med en vän, som ger sin nordis fibergi, om bas och låg, och jag ville ju bara höra andras åsikter om detta... så jag vet ju inte vad hon har för värde i sitt hö och allt det.. men måste ni (enligt mig) bli spydiga bara för det ? :smirk:

Jag har bara försökt svara på din fråga, har varken klagat eller gnällt! Hoppas att du inte missförstod mig ?!

Nu får du väl ändå ge dig!!! Du ställer en fråga o vi svarar efter bästa förmåga, då vi inte har en aning om vad du har för värden i ditt grovfoder. Vill du inte ha svar så ska du heller inte ställa frågan. Som sagt Fibergi är ett dyrt hopkok av billiga råvaror, det är inte lätt att få ihop en bra foderstat med ett foder som innehåller relativt högt MJ o lågt SMRP, du måste ha dunder Smrp värden i ditt grovfoder för att passa med fibergi.

Vad det gäller dyra hopkok av billiga råvaror så får nog ALLA fullfoder på marknaden anses passa in i den genren....:angel:

Men JAG anser att Fibergi är ett klart bra foder i DEN genren...svensktillverkat (dvs ger svenskar jobb på sina fabriker och är inte transporterat över halva europa med allt vad det innebär...), det är INTE pelleterat utan "du ser vad du ger" och eftersom jag nyligen räknat foderstater till 7 hästar med samma grovfoder men alltifrån havre till krafft grund och fibergi bas som kraftfoder så kan jag bara säga att till DET grovfodret passade Fibergi alldeles utmärkt medan Krafft Grund gav mycket sämre värden att försöka balansera.

Sen är det så här i hästvärlden att var och en blir salig på sin tro och alla tycker olika. Om man har möjlighet att utgå från en analys av sitt grovfoder så är det ju det bästa.

Hur kan det bli mycket bättre balans med fibergi, oavsett sort, än med Krafft Grund då de i stort sett har samma närings och mineralvärden? :confused: Det enda som skiljer Grunden från Bas tex är 13 g smrp, i övrigt är det samma värden. Det måste till många kilo för att det ska utgöra någon väsentlig skillnad i den totala foderstaten.

Att SMAKEN sen är olika (pelletterat/müsli) och därmed styr vilket kraftfoder man vill använda, det är en annan sak. :) Och jag håller fullständigt med dig vad gäller din första mening. Det är ytterst få fullfoder som fyller den funktion vars namn de bär, jämfört med att fodra med havre eller korn. :)

Hade tagit bas eftersom hästen går många dagar.Men låg är ju inte heller olämpligt, men kan behöva kompletteras.
Nej fibergi är absolut inte bara halm, det är bla hackelse,linfrökaka, melass, ärtor, knäckt havre, korn, de flesta nödvändiga vitaminer/mineraler.
Utfodrat med det snart 10 år & är nöjd.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 105
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö hej, jag har precis tagit över en fd travare som jag ska ta hand om några månader. Hon är inte ordentligt riden på ett tag då ägaren är...
Svar
5
· Visningar
665
Hästvård Känner mig ganksa okunnig nu.. :oMen det är jag ju också så jag skulle vara tacksam om någon ville svara .... Min 26 åriga ponnydam som...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka