Fibergi 20060828/ Kolik

carinah

Trådstartare
Mina två hästar fick kolik med 2 dagars mellan rum, efter att jag öppnat en ny säck med Fibergi låg. De har ätit Fibergi i alla år utan problem. Men som sagt efter sista säcken blev båda sjuka.
Det var ett litet hål i säcken när jag köpte den som affären erbjöd sig att tejpa.
Har skickat iväg analys till tillverkaren och de hittar inget fel, men jag känner mig tveksam de känns ju knappast som de är opartiska.
när jag skickade provet så skulle jag även uppge tillverkningsdatum och upptäckte då att säcken jag köpt var tillverkad 28/8 06, jag köpte den i Mars och hållbarheten är endast 6 månader.
Den var alltså utgången när jag köpte säcken.
Enligt tillverkaren har då butiken felat, de får ej sälja utgånget foder.
Var in i butiken någon vecka efter denna händelse och såg då att de hade fler säckar med detta tillverkningsdatum som var rejält ihoptejpade. Man blir ju fundersam om hela partiet varit utsatt för olyckshändelse och egentligen ej skulle kommit ut på marknaden.

Sv: Fibergi 20060828/ Kolik

Det är ju fruktansvärt att dom tejpat alla Fibergi säckar. Ser jag en o flera säckar med tejp på köper jag INTE det :crazy: utan jag kommer påpeka det för butiksinnehavarna.
Men varför ska dom behöva tejpa ihop alla säckar? Dom ska väl kasseras? Och sen tala om för dem som kör ut foder till butiken att ta hem nya säckar istället?

Ja nåt måste ju hänt säckarna. Har klagat för flera år sedan när det var jättekort datum på säckarna. Men man var väl en gnällig flicksnärta med häst ( leksak). När jag prata med leverantören nu sist så hade han ej uppfattat att datumet var utgånget heller och de fick ej förekomma sa han.
Så jag säger då det till alla köp inga trasiga säckar inte det minsta hål och kolla upp datumen.
Kolik på påskafton kostade mig 2500:-
Jag kunde få några säckar som kompensation men nej tack jag byter foder, har köpt lokalodlad havre istället nu.

Jag tycker du ska gå vidare med detta och anmäla butiken så de lär sig. Har du något av fodret kvar du kan skicka på analys själv?

ersättning för vetkostnader är det minsta du ska få.

JA gör det! Synd att du känner att du behöver byta foder efter händelsen (förstår dig dock helt och fullt, hade nog gjort samma sak) för det är ju inte fibergi som har gjort fel eller deras foder det var fel på (om man utgår i från att det var ok när det lämnade frabrik, innan säcken gick sönder och fodret blev gammalt). Tycker värkligen att du ska ta och gå vidare mot affären.

Själv har jag aldrig kollat bäst före datum på mitt foder... men lita på att jag kommer att göra det i fortsättningen!!!

Jag tycker du ska gå vidare med detta och anmäla butiken så de lär sig. Har du något av fodret kvar du kan skicka på analys själv?

ersättning för vetkostnader är det minsta du ska få.

Håller fullt med i vad du säger, ta tag och anmäl butiken och så ska du minsan få ersättning för vetkostnader osv.

Lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka