Fettknöl eller något annat?

Bapelsin

Trådstartare
Nora har en knöl på skinkan/låret. Den var där vid besiktningen när jag tog henne på foder och finns alltså med i besiktningsprotokollet. Jag tycker att den har vuxit och jag kan se den nu, innan kändes den bara. Den är ungefär 2cm lång och formad som en larv typ, och sitter bara fast i ”kortsidan”. Jag kan alltså greppa tag om den. Hon visar ingen smärta.

Vid besiktningen sa veterinären att det var en fettknöl. Ni som har erfarenheter av fettknölar, brukar de växa?
Om det skulle vara något annat, något som kräver veterinärvård (typ en tumör :cry:), vem ska stå för den kostnaden då? Jag eller uppfödaren? Tänker eftersom den fanns redan innan jag tog över henne.

5E70A4AC-3EB9-4E84-BA4E-EFFCE852357C.jpeg

Fettknölar kan absolut växa och kan också gå från godartade till maligna. På boxer rekommenderas man oftast att plocka bort dem.

Jag som och håller på att reda ut en värre situation har fått besked att kända fel är godkända fel, dvs det får du stå för själv då du köpt i befintligt skick. Däremot finns det alltid undantag.

Sen ser reglerna annorlunda ut för din del, vad står i kontraktet (är det tex juridiskt bindande?) och är det uppfödare eller privat person? Har du pratat med personen det berör? I första hand ska du kontakta personen det berör, och diskutera med hen om en lösning. Det finns så många mer faktorer i ett sånt här fall.

Min ena tik fick en knöl på låret som sakta växte, visade upp den hos veterinär som sa ofarlig fettknöl.Den fortsatte växa men var så man kunde greppa om den. Sen fick hon en knöl långt bak mellan juverraderna och när den skulle opereras så tog de knölen på låret också. Det visade sig inte vara en fettknöl utan en tumör som var elak fast åt det snälla hållet,knölen under magen som jag oroat mig för var dock helt ofarlig. Håller koll nu så inte knölen på låret kommer tillbaka.

Lyfter upp den här tråden eftersom jag var med Nora till vet. idag för att undersöka knölen. Det togs ett prov som analyserades och det visade tyvärr celler som gör att knölen måste tas bort. Det ska göras nästa fredag.

Kände mig lugn när vi åkte hem men nu när jag ligger i sängen och inte kan sova kan jag inte sluta tänka på den där jädra knölen. Två veterinärer har tittat på den och båda har reagerat över formen på den, som tydligen är annorlunda än hur knölar brukar vara (jag har ingen aning, jag vet inte hur knölar brukar vara). Det gör mig såklart nervös. Tänk om den är något konstigt med knölen? Den har vuxit snabbt senaste veckorna.

Det kommer bli en lååååång väntan på att näst fredag ska komma och passera :(

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Sel
·
Hundhälsa Imorgon måndag blir det veterinär. Men tills dess... Vår gamla hund opererade en fettknuta? För 2 månader sedan. Han hade haft den i...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: russinbulle
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Nenne1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 376
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka