fettig man..

snigelfarmor

Trådstartare
vad gör man? jag tvättade manen för 1 månad sedan, och nu är den fettig igen!
Det är en travare med ganska tunn o lång man.
Hennes päls är jättefin o bland, svansen med.
Hon har oxå "mjäll" i mankammen som är jättefett.
Tips?

Sv: fettig man..

Kanske blir den fet av allt tvättande?

det feta är ju ett "skyddshölje".

1 gång på 6 månader?

Ska tvätta den idag igen (tillgång på varmvatten o spolspilta i ridhuset) kaske ska prova något starkare, typ mjällschampoo eller?

1 gång på 6 månader?!

I ditt första inlägg skriver du att du tvättade manen för en månad sedan! Hur ska du ha det?
Du ska INTE tvätta med mjällshampo, det är alldeles för starkt!! Om du är tvungen att tvätta, tvätta inte för ofta med shampo eller tvål produkter då detta kan torka ut det naturliga fettet i päls/man.
Tvättarman för ofta så kan det bli överproduktion.

PÄLSGLANS..... Är mitt bästa tips!!!
Manen blir silkeslen och lätt, fastnar varken fett eller annat smuts... :bow: :bow:

Grönsåpa funkar bra att tvätta med. Skölj noga bara, men det gäller ju alla schampo....

Senast ändrad:

Cronis skrev:
1 gång på 6 månader?!

I ditt första inlägg skriver du att du tvättade manen för en månad sedan! Hur ska du ha det?
Du ska INTE tvätta med mjällshampo, det är alldeles för starkt!! Om du är tvungen att tvätta, tvätta inte för ofta med shampo eller tvål produkter då detta kan torka ut det naturliga fettet i päls/man.
Tvättarman för ofta så kan det bli överproduktion.

ja, den gången var 1.a gången. e det nån hemma :) ??
jag upplever att pälsglans gör det fettigt..idag har vi tvättat manen, ska ha i pälsglans i morgon och se om det håller sig fräscht.

/jenny

Haha jag trodde du menade fettig man, alltså en av manligt kön. Jag börjar nog bli trött. :D

Jag fattar inte va du menar. Eftersom du först skriver att du tvättade manen för en månad sedan, sen kom det andra bud där du skrev att du tvättade den för 6 månader sen...?
Men det kanske va så att du tvättade den första gången FÖR sex månader sedan? Eller? Sen tvättade du manen för en månad sedan, och sen nu ikväll?

jag skulle iaf avråda till att tvätta så ofta. Om du är tvungen att tvätta, att använda milt shampo, typ barnängen barn-shampo eller lactacyd.
Eller som nån sa såpa, men LITE såpa, eftersom det är mkt fettlösande.
För mycket tvättande kan leda till överproduktion av "mjäll" och "fetter".

Är det bara jag som INTE är övertrött här eller?
Hon har tvättat hästens man en gång under dessa sex månader, dvs för en månad sedan. Nu har manen blivit lika fet igen och hon undrar vad hon kan göra åt det.
Jag har aldrig tvättat man pga fethet eller liknande. Man riskerar ju att problemet blir värre!

Jag tycker också att det är ganska glasklart vad hon menar. Däremot håller jag med Cronis om det här:
"Om du är tvungen att tvätta, använd milt shampo, typ barnängen barn-shampo eller lactacyd.
Eller som nån sa såpa, men LITE såpa, eftersom det är mkt fettlösande. För mycket tvättande kan leda till överproduktion av "mjäll" och "fetter"."

Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att manen är fettig? Är det rent skönhetsmässigt eller?

Att manen blir fettig kanske har att göra med mjället? Jag skulle nog snarare smörja in mankammen med tex olivolja istället för att tvätta och ta bort det naturliga skyddet!

jo, alltså jag har bara haft hästen i 6 månader, och tvättade den i Mars, och då var den äckligt fet, som fårull! Iochmed att hon har så tunn man så syns det, och den är äcklig att röra vid. Dessutom börjar ju tävlingssäsongen nu och jag vill ju egentligen inte behöva tvätta man varenda månad. är ingen sån där överpysslare. :)
Tvättad den igår igen och hoppas att alla fettrester är borta, och så ska jag ha i pälsglans som någon sa, fast egentligen inte eftersom hon ska flätas innan tävling.. suck*
Eller så får man bara titta o inte röra.. :)
/jenny

Jag tror fortfarande att fettet kan vara ett sätt för kroppen att kompensera den torra och mjälliga "hårbottnen".
Så är det på människor; ju oftare du tvättar håret (torkar ut hårbottnen) ju mer fett producerar huden. Så kan det tex också vara med acne, man torkar ut huden så pass att den hela tiden får överproducera fett.

Jag hade smort, smort och smort och struntat i hur den är att ta i och hur andra tycker att den ser ut.

Bästa tipset är nog egentligen att kontakta din vet. och bena ut vad mjället och fettet beror på om du vill din hästs väl.
mvh/marijaa

är det skadligt då, att överproducera fett?

Finns det någon som har kontaktat sin vet för att få head & shoulder utskrivet? :) Nä, men allvarligt, vet ni nån som har fått hjälp av veterinären?

/jenny

Om det är farligt kan jag inte svara på men det säger väl sig själv att det är nyttigare att ha en bra balans i kroppen.

En vet kan ta prover för att se om hästen lider av brist på tex vitaminer/mineraler. Har mjället och fettet kommit sedan du köpte hästen? du kanske ska se över din foderstat.
Ofta kan veterinärer ge småtips gratis per telefon.

B-vitamin tycker väldigt många människor väldigt olika om. Men det kan man ge både som koncentrat i fodret eller i sprutform en gång om året (vet.).
/marijaa

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka