Fettansamling vid manke och bog?

TinyWiny

Trådstartare
På en annars normalhullad häst, vad kan det bero på?
Nu menar jag stora fettansamlingar som verkligen får en att reagera.
Fettet är som en halv medicinboll i storlek vid var sida av manken för att sedan smalna av ned mot frambenet.
Ansamlingen är så stor att man inte ser någon manke alls, det går nedåt mot manken:crazy:
Hästen har även fettnacke och extremt spända muskler.

Det är inte min häst utan en jag såg men som jag inte kan släppa ur tanken.

Sv: Fettansamling vid manke och bog?

kolla upp det med vet kanske? Känns ju inte normalt.

kolla upp det med vet kanske? Känns ju inte normalt.

Jag har försökt få ägaren att förstå att veterinär behövs och hen håller med men tiden går och inget görs:crazy:

Hela intrycket av hästen är sorgligt och kanske är ägaren mer rädd för vad veterinären kommer att säga än att gå och oroa sig?!

Min tanke med tråden är att få nya uppslag så att jag kanske kan påverka ägaren åt veterinärt håll genom att säga att det finns behandling.

Jag tänkte på det gamla utrycket bogfång, att hästen får stenhårda musler som ts skriver fram på bogen, även på korset kan det finnas.
Men vad som egentligen menas med utrycket bogfång vet jag inte.

Marlene

så har min shetlandsponny, men kanske inte så mycket som du beskriver.. Haft han i två år och han hade fång förra hösten men i år har han klarat sig jättebra. Mycket jobb men han har hållit pigg och fräsh hela tiden. han har dock lite späcknacke och fett vid manken men är annars ganska normal över magen. (Smalare om magen en sin kompis 16 åriga halvblodet och 2 åriga ridponnyn)..

har dock inga tips.. tyvärr..

Equine Metabolic Disorder, exakt vad som skiljer från IR är en bra fråga. Kriterierna för EMS om man läser på utrikiska sidor är nämligen IR, tidigare eller pågående fång, fettansamlingar etc.

jaha ok, trodde det var din häst, därför jag sa vet, men då fröstår jag om mitt svar var helt onödigt. Hoppas ägaren tar sitt förnuft till fånga och kollar upp hästen!

lycka till (eller vad man nu ska säga)
/

jaha ok, trodde det var din häst, därför jag sa vet, men då fröstår jag om mitt svar var helt onödigt. Hoppas ägaren tar sitt förnuft till fånga och kollar upp hästen!

lycka till (eller vad man nu ska säga)
/

Hade det varit min häst hade den inte fått gå så länge som den här stackaren:( jag hoppas verkligen att hen inser att det är allvar.

så har min shetlandsponny, men kanske inte så mycket som du beskriver.. Haft han i två år och han hade fång förra hösten men i år har han klarat sig jättebra. Mycket jobb men han har hållit pigg och fräsh hela tiden. han har dock lite späcknacke och fett vid manken men är annars ganska normal över magen. (Smalare om magen en sin kompis 16 åriga halvblodet och 2 åriga ridponnyn)..

har dock inga tips.. tyvärr..

Enligt ägaren har han alltid "sett ut sådan" med spända muskler och fettansamlingar, fast ansamlingarna har blivit större nu.

Frågan är ju då, hur vanligt är det att en häst fixar att leva så här år efter år?
Hästen är extremt ömfotad, eftersom hon ansåg att hästen var halt har den nu gått utan skor i några månader:crazy:
Den går på sulan nu med hög trakt, innan någon skriker anmäl så ja, jag har tänkt mycket fram och tillbaka men vill försöka påverka ägaren att ta sitt förnuft tillfånga först.

Jag tänkte på det gamla utrycket bogfång, att hästen får stenhårda musler som ts skriver fram på bogen, även på korset kan det finnas.
Men vad som egentligen menas med utrycket bogfång vet jag inte.

Marlene

Hästens muskler är hårda över hela kroppen, om man hade bortsett från fettansamlingarna så hade man kunnat tro att det var en häst som tränades mycket vid första anblicken.
Min egen tanke är att hästen har så ont och har spänt sig så länge att den har utvecklat sådana muskler av det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag håller på att lära mig rida på "riktigt" och har på bara en måndag lyckats rida upp min hästs manke till oanade höjder, underbart...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Tossa90
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka