fett och rubbningar av grovtarmen

95johsv

Trådstartare
Korsförlamningshästar ges ofta så lite stärkelse och socker som möjligt. Energin som saknas täcks ofta upp att fett.

Jag satt och läste om havre och hittade där detta:

"Hästens frånvaro av gallblåsa ställer krav på att fettet skall vara väl fördelat i fodret, så att inte fett passerar tunntarmen till grovtarmen. Fett i grovtarmen orsakar försämrad grovtarmsjäsning."

Citat ifrån SLUs Anders Herlin.

Om nu fett kan ge försämrad grovtarmsjäsning borde inte en stor giva av fett som ges till KF kunna orsaka problem också? Eller är dessa problem inte så stora som jag läser in?

Sv: fett och rubbningar av grovtarmen

Korsförlamningshästar ges ofta så lite stärkelse och socker som möjligt. Energin som saknas täcks ofta upp att fett.

Jag satt och läste om havre och hittade där detta:

"Hästens frånvaro av gallblåsa ställer krav på att fettet skall vara väl fördelat i fodret, så att inte fett passerar tunntarmen till grovtarmen. Fett i grovtarmen orsakar försämrad grovtarmsjäsning."

Citat ifrån SLUs Anders Herlin.

Om nu fett kan ge försämrad grovtarmsjäsning borde inte en stor giva av fett som ges till KF kunna orsaka problem också? Eller är dessa problem inte så stora som jag läser in?
Jag tror absolut att man ska vara lite försiktig med olja i stora mängder. När jag läste foder diskuterades detta fodermedel flitigt, och då rekommenderades det att man hällde oljan på grovfodret som tar mycket längre tid att äta upp. Det skulle då göra att portioneringen av oljan skulle bli mer lagom och hästen skulle hinna ta upp det i tunntarmen. Jag vet inte hur det blev med den teorin, men låter ganska rätt fortfarande tycker jag. Oljan skulle ju lägga sig utanpå grovfodrets strån så att säga och därmed "släppas av" i tunntarmen.

Enl. den kvinnan som krev fördjupningsarbetet gällande EPSM hästar så har det kommit nya rön, har en lös lapp om det med i avhandlingen som jag fick från henne.

Enl. de nya rönen så är det max 2dl olja om dagen som är lämpligt. Det är därför bättre att försöka hitta foder som är stärkelsefattigt men fettrikt så man inte behöver lägga till ren olja.

Riskli är det senaste på marknaden som kan komma att fungera på känsliga hästar. Är själv intresserad att prova det då det låter väldigt bra.

Tack bägge två för svar.

Tyckte det var intressant eftersom det varit flera som gett stora mängder fett/olja till sina KF hästar. När jag då hittade detta fick jag liksom inte ihop det.

Kanske det är så att när uppåt 1-2 kg fett ges så ges det i många smågivor och kanske ihop med ståfodret så att det togs upp under längre tid?

Var det inte HelenaHandberg som hade KF hästar som fick sådanan stora mängder?

Svarar flera (lite långt)

Någon max dos på 2 dl har jag inte hört talas om Sissu. Menade hon kanske per utfodringstillfälle?

Orme m fl visade 1997 att friska kapplöpningshästar hade nytta av oljetillförsel efter en tillvänjningstid på 10 veckor. Muskels energiutnyttjande ökade. Man gav då ca 20 % av fodrets torrvikt i form av solros- och sojaolja.

Geelen visade att Shetlandsponnies som fick 150 gram olja i st för motsvarande energi från säd hade bättre muskelämnesomsättning.

I ett annat försök gav Janssen 150 gr sojaolja per 1000 gr torrvikt foder till och fann att fibernedbrytningen minskade. Då trodde forskarna att det berodde på sojans innehåll av linolfettsyra och hällde samma mängd linolsyra direkt i grovtarmen. Men si då fick man ett bättre fibernedbrytande och fler ”snälla” bakterier. Alltså bättre grovtarmsjäsning. Så det beror nog på vilket fett man ger inte fett i sig.

Allt ovan gäller friska hästar. De har nog ingen vinst av 2 kg olja utan kanske 5-600 gram för högpresterande

Hästar med KF har en annan situation. De tål inte större mängder av ”snabba” kolhydrater, då blir de sjuka. Är de högpresterande måste de få mkt fett.

Jag har ingen KFhäst men deltog i ett experiment där man gav travhästar med KF upp till 2 kg fett per dag. Det gick bra och ett par ökade sina prestationer väldigt mkt när de blev av med stärkelsen men ändå hade högt energiintag. Fettet fördelades på 3-4 mål alt fri tillgång på mat med fettet i och på.

Valberg rekommenderar att 20-25 % av energiintaget ska vara fett till den högpresterande KF hästen.

Här är en avhandling för den fett intresserade.
http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2002-0724-153334/c2.pdf
HH

Någon max dos på 2 dl har jag inte hört talas om Sissu. Menade hon kanske per utfodringstillfälle?

Hon gjorde detta arbete för kanske 3 år sen(vet ej exakt) och hon sa när jag talade med henen telefon att nya rön kommit gällande intaget sedan detta skrevs.

Hon skriver på tilläggsbilagan om en maxdos på 2dl olja/dag. Alla hennes referensen går till utlänsk litteratur/sidor.

Har aldrig haft anledning att ifrågasätta detta eftersom jag märkte på den hästen att han inte klarade fett mer än i väldigt låg dos vare sig det kom från foder eller ren olja.

Så på den stämde teorin iaf.

Hon gjorde detta arbete för kanske 3 år sen(vet ej exakt) och hon sa när jag talade med henen telefon att nya rön kommit gällande intaget sedan detta skrevs.

Hon skriver på tilläggsbilagan om en maxdos på 2dl olja/dag. Alla hennes referensen går till utlänsk litteratur/sidor.

Har aldrig haft anledning att ifrågasätta detta eftersom jag märkte på den hästen att han inte klarade fett mer än i väldigt låg dos vare sig det kom från foder eller ren olja.

Så på den stämde teorin iaf.

Jag har ingen KFhäst men deltog i ett experiment där man gav travhästar med KF upp till 2 kg fett per dag. Det gick bra och ett par ökade sina prestationer väldigt mkt när de blev av med stärkelsen men ändå hade högt energiintag. Fettet fördelades på 3-4 mål alt fri tillgång på mat med fettet i och på.

Vad hände med de som ökade sina prestationer när fettet drogs ner? Skulle va intressant att veta om det var bortfallet av stärkelsen som gjorde dem friska och om de hade en prestationsökning även utan det höga fettintaget.

Ja visst är borttagandet av stärkelse och socker grunden till att hästarna mådde bättre och kunde träna mer. Men de måste ju ha energi för att kunna jobba. De orkar inte äta så mkt fibrer så det räcker till den energi som krävs för prestationen. Då återstår det fett. Sen har fett sannolikt en stabiliserande effekt på insulinkänsligheten vilket en del KF hästar har problem med.

Vilken avhandling/examensarbete är det du hänvisar till?
HH

Kmr inte ihåg exakt om det är så här nu men socker är väl inte heller så superbra för hästar? Ska man då försöka få enrgi från både stärkelse, socker och fett ? Eler vad är bästa energi källan generellt ?

Bästa energikällan för friska hästar är säkert litet av varje! Den naturbetande hästen får ju just det. Socker, stärkelse, fibrer och fett.

Men just KF hästar av den typ som inte kan hantera större mängder socker och stärkelse, de får minimera socker o stärkelse och maximera fibrer och fett som energikällor. HH

Det står..

Equine polysaccharide storage myopathy (EPSM), en muskelsjukdom hos hästar.

Chatrin Sjögren

.

Jag hittar inte det i examensarbetesdatabasen. Kan du se vid vilken institution/skola det är gjort?
HH

Tyvärr inte. Jag tror att arbetet innehåller mer än detta och att jag fick utskrift på just denna del som var intressant för min del då.

Det ser så ut iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka