Fetma undersökning!!

FannyN

Trådstartare
Jag skulle vilja veta er inställning till fetma hos hästar? Är det farligt och isåfall vad kan hända? Har du råkat ut för något eller känner till något fall?Hur gör du som har en lättfödd häst för att förhindra att blir tjock eller tycker du att det är naturens gång?

Jag vill ha många synpunkter det är viktigt för mig,gärna faktabasreade och baserade på långvarig hästhållning.

Jag kan börja med att beskriva min inställning.Jag vill inte ha mina hästar feta.Har sett så mycket otäckt hända på grund av det.Så här på året har de däremot mullat på sig lite efter betet med feta det får de inte bli.Då byter jag lite hagar eller i ett fall har jag använt en Greenguard vissa timmar på dagen för att hon skulle få gå kvar med det sällskapet.Hagen var på flera hektar kraftigt gräs mkt klöver och min häst som var FET när hon kom dit rev loss enmeterslängder och åt hysteriskt....Tyckte därför att det var genialiskt med gg.
Men det störde en sk.djurvän enormt( enorm djurplågare framkom det sedan) :devil: som talade om för mig att fetma på hästar var inte farligt.Vi människor äter ju också mycket onyttigt.Om hon inte har en ryggskada kan hon bli hur fet som helst i princip.Hon är 7 år då kan en häst inte få fång.Hon är dräktig så det gör inget om hon blir fet.etc etc....Hästar har varit feta i alla tider??? :confused:

Jaja jag tog hem min häst för den här människan får jag ont i magen av att tänka på.Synd för det var fin hage och jätterar familj som ägde den andra hästen.

Hoppas gör jag också att de sk djurvännen besservissern aldrig kommer på tanken att skaffa häst :devil:

Sv: Fetma undersökning!!

Om man använder sunt förnuft och logik, så kan ju fettma inte under några som helst omständighether vara nyttigt.

Många hästar går ju att gämföra med elitidrottare, och hur många feta elitidrottare finns det? (jag förutom dedäringa Sumo-nissarna då)

Jag tycker inte ens att en vuxen häst behöver gå på bete, det som om jag skulle äta julbord varje dag i fyra måndaders tid, och hur nyttigt är det.

Senast ändrad:

Jag gör mitt yttersta för att hålla min häst smal, han går på fri tillgång på grovfoder hela året runt så det är träna som gäller! :)
Det jag är rädd för är ledinflammationer, ju tungre häst desto mer sliter det ju.

Jag tycker att hästar ska vara lagom i hullet. Sedan tror jag att det är skillnad på om hästen är tjock året om eller om den bara blir det en kort period på sommarbetet.

Det bästa för hästen är ju att beta på ogödslade naturbetesmarker, där är risken för att hästen blir tjock i alla fall mindre än på ett gödslat bete.

Hästar mår bra på fri tillgång till grovfoder så det är viktigt att inte ha kraftigt hö på vintern. Att köpa hö av kobönder är därför ingen hit, därför att det är för kraftigt.

Jag längtar efter den dagen då det finns ogödslat ängshö att köpa. Ett hö som har diverse örter och en mängd olika grässorter. I ett vanlig gödslad hövall överlever inte dessa nyttigheter.

Ffettma har samma allvarliga biverkningar som hos människan!
Alla leder tar extra stryk, andningen försvåras kondisen likaså.
Sen kan hästarna få proppar

FannyN skrev:
Hon är 7 år då kan en häst inte få fång.
QUOTE]

Är det en häst eller är det en ponny?

Tyvärr så kan du inte vara säker på att din häst inte kan få fång bara för att hon är 7 år.

En vänninas häst fick fång för 2 år sedan och den hästen var då 19 år.

Att hästen inte får fång för att den bara är 7 år är nonsens. Min var endast 6 år när han drabbades.

jag vet hur det kan vara med feta hästar. jag tycker att det är hämskt och se hur hästar plågas av fetma. :cry: med lite "mulliga" får dom gärna va. :love:

Ehhhhhh? Fång är inte på något sätt åldersrelaterat, en häst kan få fång oavsett den är över eller under 7 år. jag har 2 fånghästar, den ena (född-92) fick fång våren -04 efter att ha gått o ätit av frstnypet gräs ( har alltså inget med ålder eller fetma att göra), den andra (född-96)fick fång i Januari -05 o fodrades då enbart med ett bra hösilage.

Det var väl den s.k djuvännen som påstod att fång är åldersrelaterat? Inte trådskrivaren...?!

Min häst blir endast tjock av krafftfoder, inte av gräs eller hö. (däremot blir han mindre tränad om han får äta hur mkt han vill men inte blir riden, men tjock blir han inte) så därför får han inte heller så mycket krafftfoder. Han får så mycket så han är pigg (vilket han är ändå.. Men i vissa träningsperioder behöver han mer för att orka utan att bli skitrött efter varje pass) men inte går upp i vikt.
Vilken på min hä'st är ca 0,75 kg om dan. Normalt för andra hästar när dom tränas så hårt är 1,5 - 2 kg.

Har obehaglig erfarenhet av vad som händer överfeta hästar, fick ta bort en ponny förra året pga återkommande fång. Läste mkt intressant på någon engelsk hemsida om att de hästar som lägger fett i s k späckhals och valkar kring manke, rygg, osv är speciellt disponerade för fång och precis så såg min ponny ut. Därför har jag numera blivit mycket mer observant på hästarnas hull och dom åker obönhörligt in i skogshagen när det börjar bära iväg....Att stå inne hälften av dygnet och bara äta lite hö med lågt näringsvärde är också bra.

ja, fång är väl den största faran. det kan drabba alla hästar, oavsett ålder, och då SPECIELLT dräktiga ston.

ett dräktigt sto ska absolut inte vara fet, bara välnärd i det avseende att det ska kunna försörja fostret.

fetma hos hästar är onaturligt. dom är inte gjorda för att äta i sådana mängder/så näringsrik föda som vi erbjuder dom.
fetma leder ofta till ledproblem, speciellt om de dessutom ska bära ryttare på ryggen.

tråkigt med sådan inställning hos en djurägare, men det beror nog mest på ren okunskap, men kan man så lite om hästar är det inte direkt lämpligt att ha en.
får jag fråga om hon är fet själv? :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka