Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

No1

Trådstartare
Jag tittar runt omkring mig i samhället.
En tur på stan räcker för att konstatera att människor blir fetare och fetare.
Tjejer i 14-15års åldern har växt om mig för länge sedan.
När jag var ung hade vi i en klass på 30 elever 1 som var mullig.

Igår tog media upp att typ2 diabetes ökar kraftigt bland barn och ungdomar.
Redan vid 5års ålder kan man se de första tecknen.
Detta till följd av övervikt/fetma.

Övervikt och fetma drabbas människan av när hon lever en osund livsstil.

Jag tycker det är tragiskt när jag ser barn och ungdomar passera sunda viktgränser och anser att detta är ngt som föräldrarna kan, bör och skall styra.

Jag funderar även på om alla mulliga och feta barn har oturen att ha okunniga föräldrar?
Övervikt och fetma kommer till av dålig mat, mat i fel mängd och för lite rörelse.
Förstår föräldrarna att aktivitet är av betydelse?
Förstår föräldrarna att stillasittande framför tv/dator/spel är av ondo?

Idag tog en barnläkare upp detta med ursäkter såsom grov benstomme och att det är "ok" att barn är mulliga när de växer.

Upp till 3-års ålder kan barn dras med lite mullighet men from 4-års ålder finns det inga biologiska förklaringar till att ett barn kan/ska vara mullig utan då räknas det som ett problem.

Föräldrar kan ej heller skylla sina barns övervikt på dåliga anlag, finns anlagen skall de motarbetas och det är ytterst få som har medicinska förklaringar till sin övervikt.


En kamrat har efter 5års högskolestudier gällande kropp/hälsa/livsstil gjort en undersökning bland ungdomar i 15-18års ålder.

På frågan hur ofta ungdomarna utförde någon typ av aktivitet per vecka svarade 40% av tjejerna att de ALDRIG rör sig övht.
Bland killarna var motsvarande siffra 20%.

Man kan fråga sig varför det finns en könsskillnad?

Vår uppväxt spelar stor roll in hur vi kommer leva våra liv.
En aktiv och idrottande familj får generellt barn som fortsätter aktivera sig och en stillasittande osund familj får ofta barn som fortsätter levnadsmönstret med tillhörande övervikt.

Statistiskt sett så är det många av er Bukefalister som har stillasittande internet/tv-spels ungar som redan idag är mulliga/överviktiga eller som snart kommer bli det.
Gör era barn en tjänst, hjälp dem innan det är för sent.
De flesta som blir överviktiga i unga år har svårt att ta tag i det senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Fetma/övervikt.

Jag har reagerat på samma sak, när jag gick i skolan var det kanske en eller ett par som var tjocka. Under hela min låg-mellanstadieperiod kan jag bara komma på två stycken.
Idag ser man betydligt fler.

Som förälder har man ju så himla stor makt över hur ens barn kommer bli! Undrar om alla tänker på det..?

Jag brottas med övervikt, inte stor. Men ändå. Tre av mina fyra bästa vänner brottas med betydligt större övervikt. Och jag blir beklämd över att se hur två av dem gör med sina barn.

Par 1) (båda överviktiga) Godbys eller panpizza till middag för barnen (3 och fem år). Ibland bullar och kakor innan, vill de inte ha middag för att de är mätta på snacks så okey. Macka kan fås om de är hungriga sedan. Mamma och pappa äter sent på kvällen när barnen lagt sig, äter sällan samtidigt. Fikar vi ute så är det bulle eller kaka som gäller för barnen, och sötad dryck. Aldrig grönsaker. Mycket godis och snacks hemma. Ingen rörlig familj.

Par 2) (Båda överviktiga) Speciell mat för 1,5-åringen under dagarna, aldrig detsamma som färldrarna äter. Mamma och pappa äter senare på kvällen. Mycket sås och väldigt fet mat. Fikar vi ute med barnen tar mamman alltid något sött till fikat, sonen får salladsblad eller macka utan smör. Hinkar sötad dryck ständigt. Familjen rör aldrig på sig.

Jag (också överviktig) har en son på tio månader som i stort sätt äter samma mat som vi gör, kan han inte göra det får han smaka det han kan och äter sedan gröt när vi äter kvällsmat. Han älskar (speciellt kokta) grönsaker och frukt. Äter nästan alltid samtidigt som oss.

Får smaka godis, de få tillfällena jag själv köper det (Par ett skryter väldigt om att deras son aldrig någonsin smakat godis. Men tids nog kommer han ju vilja det, när de själva konsumerar kilovis med godis och chips och pizza i veckan). Eftersom jag själv äter nyttigt nästan alltid så gör sonen detsamma. Han äter samma som jag. Ibland på fredagarna fikar vi ute, några vänner. Och tar jag en kaka, får han smaka. Tar jag inget, får han inget heller. Men då har vi oftast frukt i bagaget. Han dricker vatten om han dricker något, men får ibland även lite juice eller mjölk.

Jag gör säkert många fel jag med, men jag tror så länge man inte blir hysterisk åt något håll så är det lungt. Man ska inte överdramatisera eller göra det så stort för barn. Skulle aldrig falla mig in att ge min son salladsblad vid lunchen om jag själv lyxade till det med en bulle. Med anledningen att socket är dåligt. Visst, men i nästan stund kan man inte hälla i sin son 5 dl MER-juice bara för att han ska ha något att göra.

Jag går i den mån jag kan (gravid), både jag och sambon åker skidor och gillar att vara ute. Givetvis hoppas vi att våra barn också kommer bli intresserad av det.

Vad gör man med sina vänner som gör fel? Inte kan jag som haft barn så kort tid lägga mig i deras liv. Dock vill jag själv att de lägger sig i om jag gör något fel, vilket de aldrig gjort. Kanske inte vågar? Jag tar gärna råd. Men det är svårt att försöka ge råd till någon som borde vara klokare och borde ha mer erfarenhet än jag själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Fetma/övervikt.

Det fina i kråksången är att eftersom barn inte rör på sig längre så satsar kommunen inte en spänn på aktiviteter och ok platser att leka på.
Här har de tex dragit in på sportlovsaktiviieter för att det är för lite intresse. moment 22. De som vill aktivera har knappt inget utbud och eftersom de är för få så blir det inget.

när jag var liten var vi jämt ute. året runt. På varenda liten grusplan var det spolat till isbana på vintern och fint grus med mål på sommaren.
så är det inte nu.
Dessutom har de byggt hus i alla roliga skogsområden:mad:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Nästan alla vet vad som är bra respektive dålig mat. Sedan kommer andra aspekter in.

Tid och pengar är två tungviktare i samanhanget.

Det tar en stund att laga mat, kommer barnen och du hem samtidigt från jobb och dagis så är troligen hela familjen hungrig nu! Då kan man inte ställa sig och koka kalops. Det blir nog ofta nåt lätt och snabbt. Pasta istället för potatis, kyckling/köttfärs med nån sås av Uncle Ben typ. Det är inte nyttigt, men ser vid första anblicken inte så farligt ut.

Sen är det billigare att köpa halvfabrikat än färska grönsaker och kött.

Det är faktiskt ännu värre här i England än hemma, om jag kan köpa en måltid för 10 kr som är klar varför ska jag då lägga 50 kr och göra allt jobb själv när jag är trött och hungrig?

Ett annat aber som dykt upp är just snacks och efterrätter, det ska ätas varje dag nu för tiden. Då handlar det nog om att man vill göra nåt extra för sitt barn, man ser inte kalorierna utan de lysande ögonen. Man kanske tom har lite skuldkänslor för den operfekta middagen.

Vad gäller rörelse har de flesta barns vardagsmotion försvunnit, de får skjuts från dörr till dörr. För att det regnar för att det kan finnas illgärningsmän för att man har skuldkänslor över att det tillbringas för lite tid med dem. Att vardagsmotionen ska ersättas med fotboll och ridning tror jag inte på, det är den motion man får vare sig man vill eller inte som bygger människan.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Ja, det kan verkligen vara ett bekymmer.

Vi har ju ridläger här på gården och jag minns ett läger för inte så länge sen där alla ungar utom TVÅ var tjocka. Barnen var i 9-11 års ålder, det var nästintill svårt att få till det med hästar. En av de smala fixk rida på en rätt liten häst för den var inte så viktbärande och de korta, tjocka fick rida på större hästar.

Det är verkligen ett känsligt ämne.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Har man dåligt om både tid och pengar kan man göra maten mycket snabbare och nyttigare än snabbmat (iaf här i Sverige). STORKOK kallas det. Jag lagar bara mat på helgerna och lägger då ca 2½ tim totalt på matlagning och får mat till en dryg vecka. Både lunch (till mig) och middag (till mig och två barn). Gör flera maträtter när jag ändå har grytorna igång.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Min pappa, som jag inte träffar mer än nån gång om året, var på besök i en vecka och bodde hos mig. Innan han åkte frågade han om barnen åt godis, han hade inte sett nåt sånt på hela veckan... eh, nej, vi äter inte godis på vardagar. (Han frågade för han undrade om de ville ha de 3 kg godis han hade med sig, jag tackade nej, eftersom det blir jag som äter upp det :o , barnen tröttnar efter ett par bitar).

Jag upplevde mig själv som tjock när jag var yngre. Var bland de kraftigare i skolan, men ser jag bilder idag var jag för sjutton SMAL om man jämför med de som är tjocka i skolan idag. Som motsats har vi idag också alla supermagra tonåringar som inte äter alls istället. Var är de normala barnen och ungdomarna?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag både håller med dig och inte.

När jag var liten lekte vi (alla barn i kvarteret) massor i skogen. Vi cyklade omkring jämt. Osv. Det fanns en lekplats med sandlåda och några gungor. Där var mest en samlingpunkt. Vi lekte inte så ofta där. Tycker att det är synd att många människor väljer att bo i större områden i stan/city för där finns knappt grönområden och skog. Jag hade turen att växa upp i ett område vid utkanten av stan där skogen låg precis intill. Nu för tiden ser man sällan barn vara ute överhuvudtaget och leka. Som idag, det har snöat massor inatt så nu är det väl hur kul som helst att vara liten och hoppa i snövallar? Inte en unge är ute... :confused:

Men, ang sportlovsaktiviteter tycker inte jag det är kommunens sak att ha som ansvar att förse barn med aktiviteter så de rör på sig ordentligt. Det är föräldrarnas ansvar (och plikt) att se till så sina ungar mår bra! Man blir mörkrädd när man ser vad folk handlar idag (jobbar i affär). Det är hinkvis med coca cola, panpizzor, godis, chips osv. vad är det som händer egentligen?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Som idag, det har snöat massor inatt så nu är det väl hur kul som helst att vara liten och hoppa i snövallar? Inte en unge är ute... :confused:
Föräldrarna är tydligen heller inte ute.

Jag var ute med barnen på tomten, försökte oss på att bygga snögubbar och lyktor (dock inte tillräckligt kramigt, men kul att kämpa ändå). Lekte jagis i djupsnön och gungade (!). Folk som åkte förbi i bilarna såg på oss som om vi var galna. Inga andra var ju ute, trots fint väder. Skumt värre.

Trots att vi bott i området i 1½ år nu så känner vi knappt till några barn. Det är ju aldrig några ute!
 
Sv: Fetma/övervikt.

jo,vi föräldrarna har såklart det största ansvaret. men min poäng är att det blir svårare o svårare att aktivera sina barn på tex sportlov.. på vardagarna är det nästan inga andra ute när man ska leka. tråkigt. fast vi bor iofs. i världens tråkigaste villaområde:(

längtar tills vi ska flytta!!
 
Sv: Fetma/övervikt.

Hi hi, min stackars fyrkantigt ögda son (dock smal som ett streck) kommer att få sporta detta lov så som han aldrig varit med om tidigare.

Idag är det först skridskor på GLoben, sen simning och sen tennis. Imorron blir det bara simning och på onsdag med Sen blir det simning och skidåkning tors-sön. Han som är en liten latmask...han kommer att ha ont i hela kroppen.

Detta bygger dock på att någon kan följa med. Hans farfar är en pigg pensionär som är med på simning och tennis, sen åker han och pappan till SÄlen.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Det finns massor av anledningar till dagens feta unga (och äldre).

Förr var det norm att leka ute och undantag att leka inomhus.
Nu är det tvärtom.

Föräldrar skjutsar sina barn till skolan och aktiviteter som de utan problem hade kunnat gå eller cykla till.

Mathållningen är katastrofal på en del håll. Nästan ingen av mina bekanta kan laga mat själva. De köper färdiglagat eller äter ute. En del fattar inte ens vitsen med grövre bröd trots GI-trenden. Lagar de själva så handlar det om pasta med nån sås på. Ofta gjord av creme fraishe eller färdiglagad burk-köttfärssås. Läsk som måltidsdryck är också alltför vanligt förekommande.

Jag har fått lappar från föräldrar att de håller sina barn hemma när vi har "onödiga aktiviteter" som friluftsdagar (sagt rakt ut av en förälder). Deras barn avstår också idrotten i skolan för minsta lilla pytteåkomma.

Gemensamt för alla är att de tror att ge gör sina barn en tjänst. Ingen gör detta för att de är elaka eller vill att deras barn ska bli feta. Men vad krävs för att de ska vakna upp?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Visst finns det forskning på att fetma är ärftligt men det är ju förebilderna som har ett stort ansvar.
Man kan inte ge ungarna pizza, hamburgare osv flera ggr/vecka å sedan klaga på att de har genetiska förutsättningar.
Tycker synd om dessa barn som får en dålig start i livet, om man låter dem hålla på med ngn aktivitet & lagar sund, vanlig mat så gör det mkt.
 
Sv: Fetma/övervikt.

*kl*

Ärftligheten på fetma handlar nog till största delen om att barn ärver föräldrarnas mat- och motionsvanor. Sen är det ju smidigt att skylla på generna, när man sitter där i soffan och moffar chips och godis och valkarna flyter ut på både föräldrar, barn och den sk äldre generationen. Lägger man skulden på generna så slipper man ju ta ansvar för situationen! ;)

På BVC ska de ju börja mäta BMI på både barn och föräldrar, har jag hört. Men jag vet inte från vilken ålder, var det två år gamla barn? Jag är lite ambivalent till det, dels för att många inom vården inte klarar av att tolka BMI (tex att muskler väger mer än fett och en välmusklad person kan få ett högre BMI utan att vara överviktig) och dels för att man riskerar att peka finger, skuldlägga och göra saken än värre. Men något måste helt klart göras!

Jag tycker att BVC borde göra lite mer än att bara dela ut ett häfte vg bebisar och mat. Varför inte en snabbkurs i goda mat- och motionsvanor?

Varför leker inte barn ute längre??? Är det för att så många föräldrar hellre har ungarna framför TVn eller datorn?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag hör till den skaran som har ett överviktigt barn.

Jag har tre barn, två biologiska och ett fosterbarn.

Äldsta sonen, biologisk, har varit stor och krallig ända sedan han kom ut. När han var riktigt liten var han lite knubbig men mest GROV. Grov är han fortfarande, kraftig benstomme som han har. :smirk:
Men tjock?? Nä, kom inte och inbilla någon av oss det. Att mäta hans BMI i tvåårsåldern hade kunnat ta en ände med förskräckelse, då sonen är väldigt om sig och kring sig vad det gäller utseende. Idag är han fjorton och en lång och ståtlig ung man, fortfarande kraftig. Många tror att han är 16-17 år på grund av det. Han är jättesmal men är ändå kraftigt byggd. Någon som hajar?? :crazy:
Han är en rörlig grabb som spelar fotboll, cyklar mycket och är jämt ute med kompisar.


Yngsta sonen är ej biologisk. Han kom till oss för snart två år sedan, en kort och knubbig pojke. Han blev snabbt smalare, det berodde väl delvis på kost och motion men han växte ju också. Även han är rörlig, fotboll, brottning och mycket kompisar. Det händer även att han rider ibland när andan faller på.
Inte heller han är av den spinkiga sorten, jag antar att även han har att brås på.

Yngsta barnet är en flicka, det är hon som är överviktig. Hon blev det i fyraårsåldern, alltså då det enligt experterna inte är försvarbart längre. Hennes pappa hade exakt samma problem, det började i samma ålder och han blev inte smal förrän på högstadiet.
Det här är en lugn tjej, ganska bekväm men ändå väldigt rörlig trots sin storlek. Hon har alltid varit först med allting i sin åldersgrupp. Först med att cykla, först med att lära sig simma (5 år) osv. Hon går eller cyklar till och från skolan, till kompisar får hon cykla utom nu när det är så mycket snö. Hon rider nästan varje dag, rider lektion två gånger i veckan, en hopp och en dressyr. Vi äter fettsnål mat, godis endast på helger. Fikar gör vi sällan, men gör vi det så får hon äta som andra, skulle aldrig falla mig in att göra skillnad.
Även detta barn har kraftig benstomme. Jag skiter högaktningsfullt i att läkarna påstår att det inte existerar. Jag påstår att både det och det genetiska arvet existerar. Kan du annars förklara för mig varför jag inte får ner min flicka i vikt????
Att mäta hennes BMI skulle vara förödande för självkänslan. Hon får utstå tillräckligt ändå när vi tex åker till läkare, klumpiga bekanta och kompisar som är rent elaka ibland. Som tur är så har hon förstått att inte umgås så ofta med just dom.

Jag förstår att detta är ett problem, men vi som gör så gott vi kan, vi borde få lite mer uppmuntran. Man måste inte alltid dra alla över en kam. Hon är tjock - den familjen är osund. Det är inte alltid sanningen.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Glömde detta med stillasittande framför TV, dator mm.

Dottern kom hem med en läxa för någon vecka sedan som handlade om regler. Dom skulle skriva och berätta vad dom har för regler när det gäller kompisar, läggtider, hur mycket dom får sitta vid TV, dator mm.

Dottern har inga tider när det gäller varken TV eller dator. Hon sitter så lite så det behövs liksom inga regler. Detsamma gäller äldsta sonen. Det är yngsta sonen som vi får sparka på ibland, för han fastnar gärna.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag har inte fattat hur vissa saker ligger till när det gäller att räkna ut vikt och idealvikt.
Enligt BMI ska jag inte väga över 75 kilo, då är jag överviktig i förhållande till min längd. När jag var på hälskontroll i höstas, mätte man min benstomme vid handleder och knän. Enligt den uträkningen låg min normalvikt mellan 74 och 87 kilo!!! Jag är 172 cm lång (kvinna) och tycker själv att jag trivs bra med mig själv och ser rätt snygg ut när jag väger 72-74 kilo, då har jag stl 38-40 på kläder, helt normalt i mina ögon, men typ undervikt enligt företagshälsan och nästintill överviktig enligt BMI?
En av mina kollegor är oxå 172 cm lång och väger ca 95 kilo, alltså har han ett BMI som säger att han är sjukligt fet. Enligt samma mätning av benstommen borde han väga högst 75 kilo??? (man) Han tävlar på SM-nivå i bodybuilding...
Tycker inte att BMI är nåt vettigt riktvärde, om man ser till mina exempel borde man inte gå efter tabeller.
Sen tycker jag naturligtvis att man som förälder måste ha ansvaret för sina barn och hjälpa den till vettiga mat och motionsvanor.
Ciao / Smirk
 
Sv: Fetma/övervikt.

Av alla miljoner skelett som grävts upp, röntgats och studerats på den moderna människan (hs) finns ingen större skillnad mellan skeletten (samma längd/samma kön) än att något enstaka kg gör skillnaden.

Era barn kanske tillhör regeln som bekräftar undantaget?

För övrigt så tror jag också det handlar om betraktarens öga.
Men huruvida någon är "normalviktig" eller ej, är krallig eller kraftig är rätt så lätt att ta reda på - muskler ger fast konsistens och fläsk ger mjuk konsistens.

Sedan ser jag dagligen överviktiga människor som är aktiva tex gymmar, rider, cyklar, går osv men de är fortfarande överviktiga och har så varit länge.
Det handlar även om vad man stoppar i munnen.
Ska man gå ned i vikt måste mer energi ut än vad man stoppar i sig.

Ni i er familj kanske saknar kostkunskap?
Jag har ingen inblick i er familj så jag har ingen aning.
Utan att meddela dina barn kan du ju smygräkna deras kalori intag för att testa dig själv.
Sedan, är du säker på att de inte smygäter?
Det är annars otroligt vanligt bland skolungdomar.


En sak är iaf säker om vi nu lämnar din familj och era barn utanför detta, det exploderar av feta ungar i vårt samhälle.
Har mulligt blivit gulligt?
Då kryllar det av gullisar.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Tycker inte att BMI är nåt vettigt riktvärde, om man ser till mina exempel borde man inte gå efter tabeller.

För majoriteten är BMI en bra måttstock som slår väl ut.
BMI lämnar dessutom rätt hyfsad marginal.


Väldigt många människor har dålig kroppsuppfattning (oavsett vikt) och märkligt nog verkar spegelbilden förvränga verkligeheten.

En bra metod är att se sig själv bli filmad, både framifrån, bakifrån och bland andra människor - då brukar man få en rätt realistisk uppfattning om sin kropp.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Det handlar om kosten. Vi tål olika saker. Om jag vore dig skulle jag läsa mer om low carb food. Dvs äta lite kolhydrater. Din dotter kanske inte kan äta smörgås, potatis, ris och pasta som andra barn, och givetvis socker.
Du ska absolut inte börja banta ditt barn eller ens diskutera kost med henne, men kanske se över hennes diet. Tex skippa mjölmat som mellan mål (smörgås eller flingor). se till att din dotter äter riktigt fett ochså det är viktigt. Smör, grädde och olja. Fet mölk och fet ost. Inga magra saker. Rata allt som det står lätt och light på.
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 168
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp