Feta hästar

J

johjoh

Har läst fler trådar om bantningsråd mm. Har en person i min omgivning som har alldeles för tjocka hästar. Jag och flera andra har påpekat detta vid flertal tillfällen att dennes hästar är alldeles för tjocka, personen vet om detta men enligt mig matar denna på hästarna i allafall. Vad hade du gjort i denna situation, behöver råd. Tänker ju på hästarnas ben och hälsa bla

Sv: Feta hästar

Vad hade du gjort? Så det svarar jag på.
Om jag hade känt att jag ville lägga tid och energi på hästar som enl min personliga uppfattning far illa så hade jag engagerat mig i Svenska Hästars Värn
(idéell förening) istället för att lägga en massa åsikter i ihjälälskade hästars fetma. Visst, du har påpekat att hästarna enl din uppfattning är för tjocka, mer
kan du inte göra åt det. Det måste väl finnas något vettigare att göra med sin
fritid än att styra o ställa över andra?
Tänk på alla människor som inte har mat för dagen, ingenstans att bo, knappt
kläder på kroppen, inga pengar till läkarvård, o s v...........
Det står var och en fritt att ha sina åsikter men ibland så får man faktiskt fundera över sina prioriteringar.
MVH Kryddan

Du kan inte göra mer än vad du har gjort, fråga om du får motionera dom om du bryr dig så mkt om dom:)
heeeej

Att inte fodra hästen strider mot djurskyddsförordningen, dock är inte det samma sak vid överutfodring för här finns inga regler vad gäller detta.

Man kan inte göra så mycket, informera och hoppas på att något trillar ner.

Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Detta är taget från jordbruksverket hemsida så regler vid överfodring finns visst.

Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Detta är taget från jordbruksverket hemsida så regler vid överfodring finns visst.

Då bör väl sådär minst 80% av alla hästägare anmälas för vanvård, för att ha en häst i perfekt hull alltid oavsett omständigheter och se till att hästen har ett värdigt liv samtidigt och social samvaro (alltså inte går ensam i en pyttehage och fodras alldeles för sällan, det står väl också i reglerna) känns som om få människor klarar av som inte jobbar hemifrån och kan ha koll på sin häst 24/7.
Därmed inte sagt att det är bra att ha feta/magra hästar men jag förstår att gränsen överviktig/fet är flytande för många människor.

Lider hästarna uppenbart så anmäl.

Och inte bara bland hästägare, utan även hos myndigheter. Aldrig har någon av de inspektörer som vi har haft i stallet, påpekat att någon häst är fet trots att det funnits flera stycken. Däremot har man påpekat om hästar varit underviktiga i deras ögon, så även en inspektör är människa och kan ha en hög tröskel vad gäller övervikt på häst.

Ni kanske har olika uppfattning.

Min förra häst var det ofta folk som sa att hon var jättefet. Hon var lite rund då hon inte motionerade alls (Max i hage, annars bara box + sjukhage pga skada ) men inte skadligt fet!
Samma personer tycker att hästarna är i bra trim när de i mina ögon är uppdragna och utmärglade/omusklade. Tänk supertränad galoppör (fast utan alla muskler), de är väldigt slimmade - så ska tydligen halvblod som motionsrids också se ut.
Liten bak och det gör inget om revbenen syns.

Gränsen för över/undervikt är också ofta (iaf enl min erfarenhet) fokuserad enbart på MAGEN.
Resten av kroppen är oviktig.

Mer kunskap åt folket!

Gränsen för över/undervikt är också ofta (iaf enl min erfarenhet) fokuserad enbart på MAGEN.
Resten av kroppen är oviktig.

Mer kunskap åt folket!

:bow: Amen till det inlägget!
Samma erfarenhet har jag med!
Dessutom att påfallande många alltid "dömer" med blotta ögat! Påpekar man detta och säger att man måste KÄNNA på hästen för att avgöra om den är fet eller ej, möts oftast av en oförstående blick... *suck*

Dessutom är jag själv tämligen less på allt tjat kring att alla hästar är SÅÅÅ feta nu! Modet verkar vara spjälstaket! Vad hände med sunt hull och sunt förnuft egentligen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 498
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 842
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?