Fet shettis? Funderingar..

lynxlady

Trådstartare
Okay, nu hamnade tråden i fel forum! Snälla moderator, flytta den.. ;)

Okay, nu har jag lite funderingar;). Jag har min shettis med travarstoet. På dagarna har de fri tillgång på hö. Detta för att annars får stoet inte tillräckligt då shettisen är högst i rang. (Jag har ingen möjlighet att ha två separata vinterhagar) På natten är hans giva mindre (men inte för liten, då äter han som en galning på morgonen.). Han får inget kraftfoder, bara mineraler och salt+liiite betfor för att få ner det. :p

Han har aldrig visat tecken på fång(12 år), men jag är ändå fundersam på risken eftersom han är hyfsat fet! Han rids typ en gång i månaden av 7åring, skrittar omkring lite.. Jag tömkör nån gång i veckan och longerar ibland. Han rör alltså alldeles för lite på sig. (Vi håller dock på och bygger vagn nu:devil:..)

Så, när gräset börjar spira, hur orolig bör man vara om han trimmats ner och fått bättre kondis? I fjol försökte jag smyga med ökning av betet men då rymde fanstygen till grannens hästar mitt i natten.:crazy:

Men hur ofta får en så pass gammal shettis fång? (Om han inte gräschockas förståss.) Är det vanligare på yngre hästar eller är det en myt?
Och, borde han banta redan nu? Typ greenguard eller nåt? Hur funkar den på hö? Tips!

Senast ändrad:
Sv: Fet shettis? Funderingar..

Kan du inte försöka fodra den stora i en höhäck som är högt placerad. Så att shettisen bara kommer åt det som trillar ner?
Hur pass cool är den stora, kan du ha den lilla som handhäst när ni är ute?
Greenguard funkar bra på hö, men är inte min personliga favorit...
Kolla in hur fårbönderna runtomkring har stängslat in sina får, dom är större rymmare än de flesta shettisar!

Lycka till!

Om en häst är fet så ökar risken för fång ganska betydligt.
Men jag vet inte hur mkt det gör att han inte har haft fång tidigare. Nu råkar jag ha en häst hemma som förhoppningsvis håller på att hämta sig från ett ganska kraftigt fånganfall så jag svarar naturligtvis att du bör vara försiktig. Risken att den ska bli dålig till våren är säkert mkt mindre om den är smalare när gräset kommer. Jag hade bantat den.

Jag tog bort en av mina shettisar för nåt år sedan pga fång. Han fick det helt plötsligt, 17 år gammal, på samma bete som han gått på de senaste åren. En annan shettis i samma ålder sålde jag en försommar, köpte tillbaka honom på vintern i risigt skick. Han klarade sig från fång förra sommaren trots kraftig övervikt. Nu är han lite bättre i vikt men har troligtvis åkt på fång ändå...

Mina småttingar går tillsammans på lösdriften med min ardenner - på fri tillgång. De har inga (större) problem med vikten, de motionerar sig själva en hel del.

Om jag inte är felunderrättad så är det vanligast - statistiskt sett - att fång debuterar runt 12 års ålder.
Dvs fång kan dyka upp i princip vid vilken ålder som helst, för första gången.

Det jag undrar är HUR fet ponnyn egentligen är?
man måste komma ihåg att en normalhullad shettis inte alls ser ut som ett vältränat fullblod i miniatyr, utan snarare som en ardenner. De SKA ha lite former.

Mina shettisar går på fri tillgång till bra hösilage dygnet runt utan att bli överfeta.

Om jag inte är felunderrättad så är det vanligast - statistiskt sett - att fång debuterar runt 12 års ålder.
Dvs fång kan dyka upp i princip vid vilken ålder som helst, för första gången.

Det jag undrar är HUR fet ponnyn egentligen är?
man måste komma ihåg att en normalhullad shettis inte alls ser ut som ett vältränat fullblod i miniatyr, utan snarare som en ardenner. De SKA ha lite former.

Mina shettisar går på fri tillgång till bra hösilage dygnet runt utan att bli överfeta.
:eek:

Förra vintern såg han ut så här. Nu är han fetare, inte jättemycket men en hel del. Sen ser han ut som en mammut i pälsen så han ser extra fluffig ut.:D
Formerna är fina på kroppen, men han har en gräslig hängbuk eftersom han inte motioneras..:o
24671486.jpg

Sommarbild(inte överbyggd, står jäkligt illa:D) Inte så fet men enorm hängbuk.
25817049.jpg

Senast ändrad:

Kan du inte försöka fodra den stora i en höhäck som är högt placerad. Så att shettisen bara kommer åt det som trillar ner?
Hur pass cool är den stora, kan du ha den lilla som handhäst när ni är ute?
Greenguard funkar bra på hö, men är inte min personliga favorit...
Kolla in hur fårbönderna runtomkring har stängslat in sina får, dom är större rymmare än de flesta shettisar!

Lycka till!

Har tyvärr inga fårbönder här. Men shettisen rymmer inte normalt sett och när han gör det så sparkar han efter stoet tills han trängt in henne i ett hörn(hon är livrädd för honom) och då får hon panik och sen så spränger hon stängslet..:crazy:

Höhäck vore bra om de kunde äta brevid varandra. Hon(stora) skulle aldrig få komma fram till den, mina högar ligger med 5 meters mellanrum..:cool:
Men ett jättebra tips annars!

Och handhäst, ja som sagt är hon rädd för honom på nära håll.:angel: Så nej. På tidigae ställe hade vi ingen trafik, där fick han springa brevid lös när jag red, funkade super.

Om du vill hindra shettisen från att äta ohämmat i hagen så kan du bygga en låda att lägga höet i. Då ska lådan ha så pass höga kanter att den lille inte kan få ner huvudet i maten, då får stora hästen ha sin mat ifred.

För det är absolut inte bra att han ska vara för tjock. Det känns sååå onödigt om hästen äter på sig fång.
Lycka till med "tjockisen". ;)

Maria

Som jag sa ovan så får inte stora komma fram alls då. Jag måste ha separata mathögar.

:eek:

Förra vintern såg han ut så här. Nu är han fetare, inte jättemycket men en hel del. Sen ser han ut som en mammut i pälsen så han ser extra fluffig ut.:D
Formerna är fina på kroppen, men han har en gräslig hängbuk eftersom han inte motioneras..:o
24671486.jpg
Kan inte påstå att den bilden visar ens en överviktig shettis, snarare ganska normalhullad.
Att det blir en hängbuk beror på två saker - dels att det finns mycket grovfoder i tarmsystemet och dels brukar det kunna indikera proteinbrist. Så jag undrar - HUR ser han ut/känns han över rygg och rumpa?

Bukigheten beror inte på att han inte motioneras, i så fall hade samtliga mina haft buk ner till marken eller nåt... Och det är det ingen av dem som har. (jag har främst avelsston och unghästar)

Svårt att beskriva, men när man känner på honom så känns det att han är fet, man känner inte revbenen alls ens om man trycker. Som sagt så är han rätt mycket fetare än då(förra vintern). Rumpa och rygg är kompakta, man kan inte känna "igenom" hullet om man säger. Gud, jag beskriver som en kratta..:D Han är inte fruktansvärt fet däremot, tittar man på shettisen på ridskolan så är han riktigt snärtig. ;) När han går så vaggar han nästan fram, vilket han inte gör när han är som vanligt.

Han är alltså inte överviktig så att han drabbas av det men det är fångrisken som är mitt bekymmer. Jag är ingen ponnymänniska alls, han inköptes som sällskap så jag är ute på tunn is när det gäller sånt.:o Jag bantar honom helst inte utan han ska motioneras mer först och främst.

Såhär såg han ut i våras, då tyckte jag han var lagom. (Det ljusbruna på magen är vinterpäls som inte ville släppa och blektes av solen)
pokk-2-2.jpg
14504803.jpg

Nu ser han alltså ut ungefär som på sommarbilden som jag la in förut fast med mammutpälsen och valkar på halsen och fram på bogen. Så han har lagt på sig rejält.

Senast ändrad:

Håller med om att han passerat gränsen på nedre bilden. Där är han rätt tjock.. :)
Fångrisken ökar när han är överviktig, men det är ändå tarmflorestörningar som till sist utlöser det.

Grejen är att det inte alls behöver vara fångrisk bara för att det är en shetlandsponny. Fång går på ALLA raser - jag tog själv bort ett halvblod med fång förra vintern och jag har sett fång på både fullblod och arab... Och då har jag ändå gården full av shettisar... Jag har inte haft några stora problem med fång och de går på bete som vanligt på somrarna. Några av dem blir ordentligt runda på somrarna men inte alla.

Håller med om att han passerat gränsen på nedre bilden. Där är han rätt tjock.. :)
Fångrisken ökar när han är överviktig, men det är ändå tarmflorestörningar som till sist utlöser det.

Jag har nog inte förstått det så.
Anledningen till att fångrisken ökar när hästen är överviktig är att den kan bli insulinresistent. Det är inte säkert att det behöver ha ngt med tarmfloran att göra för just dessa hästar. En IR häst har höga insulinvärden. Pollitt som har forskat mkt kring fång har gjort en studie där han har framkallat fång hos i övrigt friska hästar gnm att ge dem extra mkt insulin. Man tror alltså att insulinhalten i sig kan framkalla fång.

Det där med att det är vanligare att en ung häst får fång har jag aldrig hört.
Enligt min hovis så är det lättare för äldre att få fång.

Jag tycker inte din shettis är för tjock, men det är på gränsen.
Mitt ena shettissto ser ut så här, men hon är för tjock. Dålig bild, men man ser lite i alla fall!

Går det inte att bygga två häckar då? Det behöver ju inte vara så stora byggen egentligen :)

Det förstås..:laugh: Där sa du nåt... Tål att funderas på.
Två stycken som är öppna upptill och täta spjälor nedåt så han inte bara kan mula vilt.. :idea: Fanken, morgondagens projekt!

Det jag har hört är typ "har han inte fått det hittills så är risken mindre". Så tolkade jag åldersfrågan. Sen om personerna hade en aning om vad dem snackade om det vet inte jag.:p

Det förstås..:laugh: Där sa du nåt... Tål att funderas på.
Två stycken som är öppna upptill och täta spjälor nedåt så han inte bara kan mula vilt.. :idea: Fanken, morgondagens projekt!
Tompall med pallkragar på (valfritt antal) är ett bra tips när man har få hästar som ska äta.
Gör varsin till dem, två kragar på den låga och fyra på den högre... :idea: Se bara till att förankra kragarna ordentligt - mina sitter med spännband men det finns nog bättre lösningar på det...
holada.jpg

jag lånar din tråd lite..

Vad säger ni om hullet på denna flicka? Tagna i måndags, 19/1

25781147.jpg

Ni måste också se hennes valk här :o
25781140.jpg

Såhär såg hon ut i oktober
24528866.jpg

September (haft betesbegränsare nästintill hela sommaren)
23724389.jpg

April
19853625.jpg

Det gör ju inget om hon inte går upp mer i vikt...
på höstbilderna ser hon lagom ut
aprilbilden tycker säkert de flesta hon ser lagom ut och det är hon nog kanske också, fast jag hade önskat lite mer än så... Men det kan vara bra att inleda sommaren med lite lägre hull om de är väldigt lättfödda.
Mina har ingen som helst betesbegränsning, även om jag har två damer som kanske borde ha det när de inte har föl vid sidan....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka