F

Fialotta999

Vad göra?? Har en ponny som blir fet av luft....

Får nu 4 kg hö (går i en hage med massor av mat) och 1 kg krafft groov. Rids varje dag, träning 1 dag per vecka dressyr och hoppning.

Sv: Fet ponny

Vad göra?? Har en ponny som blir fet av luft....

Får nu 4 kg hö (går i en hage med massor av mat) och 1 kg krafft groov. Rids varje dag, träning 1 dag per vecka dressyr och hoppning.
Har du en hage med bra bete så kanske du ska börja med att ta bort kraftfodret! Vi ger inget extra utöver salt/mineral och använder betesbegränsare på lättfödda hästar.

Jo det kan man ju göra men han blir så slö då.

Ska du toppa honom är det inte Krafft Groov han ska äta. Krafft Groov är alldeles utmärkt för att hålla hullet på hästar men tillför inte någon direkt energi, exvis som havre.. Kolla med foderrådgivare för att få till det lite bättre.

Hästen får alldeles för mycket energi i förhållande till vad han gör av med. Om han går i en hage med massor av mat behöver han nog inte det hö han får. Krafften är också överflödig. Trots allt är det ju så att den energin han får som inte går åt blir han tjock av.
Mindre energi = smalare häst.
Med bete+hö+ krafft blir han inte smal.
När han blir smalare blir han säkerligen också piggare. Det är jobbigt att släpa på en massa extrakilon.

Det finns sällan snabba genvägar till en vältränad häst genom att ge mera mat. Det är genomtänkt träning och motion som ger en pigg och stark häst.

Alla vill vara lika snabba och starka som Carolina Klüft - men få vill träna så hårt som hon...

Din ponny får nog mer energi i förhållande till arbete! Energi som hästen inte gör av med lägger sig på hullet. Ge ett par dl majsolja (2 dl motsvarar 0,8 kg havre) tillsammans med morötter.//Linda

Det är ju sant! Jag testar bort med krafften och mindre hö.

Ja herregud, går ponnyn i gräshage (med massor av mat?!) och är lättfödd så behöver den ju knappast något MER! Vanligtvis blir dom smällfeta av bara gräset ju (även om de rids o jobbas) och man brukar få ha gräsreducerare på dom för att överhuvudtaget kunna ha dom på gräs.
Om man har en fet häst - varför stoppar ni i honom ännu MERA mat? :crazy: Han är slö för att han är FET. Mer mat får honom knappast att bli piggare.

Går hästen fortfarande ute dygnet runt?
Annars vore det en bra idé att ta in den över natten och ge hö istället för att den ska mosa i sig massa gräs. DET blir dom verkligen feta av! ;)

Och som sagt, krafft är inte nån bra idé att ge en fet ponny som äter massa gräs. :p

kl
men är verkligen gräset så innehållsrikt nu?

är det inte bukfylla hästen har?
men bort med krafftfoder till att börja med

kl

Läs alla trådar om gräsets näringsvärde. Har du ett kort välskött bete på åkermark så har du mycket högt näringsvärde långt in på hösten. Midjehögt grovt gräs ger helt riktigt sämre näringsvärde som kanske bättre passar din ponny.

Ja det är det! Så länge det är grönt och frodigt så är det näringrikt som sjutton! Hästarna i vårat stall går på hårt nerbetat, kort gräs och klarar sig mer än VÄL på det,.. Maja dessutom med gräsreducerare! Och hon står inne på natten med bara nåt kilo hö som tilltugg (skulle inte behöva det helelr för hullets skull).

Läs alla trådar om gräsets näringsvärde. Har du ett kort välskött bete på åkermark så har du mycket högt näringsvärde långt in på hösten. Midjehögt grovt gräs ger helt riktigt sämre näringsvärde som kanske bättre passar din ponny.

nej, jag har ingen ponny som är tjock.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben
  • Annonsera mera VII
Tillbaka