Fet ponny - hjälp önskas

Fast om man inte har dem på bete när den e av så kan hästen inte kompensationsäta.

Betesreducerarna är en bra idé men tyvärr visar forskningen inte på det samma. Hästen får inte gå med dem dygnet runt (inte alls om man frågar vissa länsstyrelser, t.ex. Stockholm) och hästen kan kompensationsäta sin dagsranson och lite till de få timmar man tar av betesreduceraren. Väntar fortfarande på mirakellösningen.

@Karma har hittills presenterat den lösning jag tycker verkar bäst. Har också problem med min ponny som dessutom varit konvalescent hela sommaren. Hon fick helt enkelt vara lite tjock, svårt att banta när de bara har haft kraftig nerbetade hagar.. :meh:
 
Det jag menade :) Få hästägare som har veterinärtillstånd för betesreducerare (antar att man behöver det skriftligt om det skulle bli djurskyddskontroll) eftersom det säljs i vanliga hästsportaffärer. Kanske kommer bli på recept i framtiden såsom maskmedel är idag?

Men nu är vi ifrån ämnet lite :o

Recept tror jag inte..vad man använder i utrustningsväg är nog upp till var och en hästägare att själv ta ansvar för efter de rekommendationer, föreskrifter eller lagar som finns.
 
@Fillifjonkan Jag hade nog inte lagt pengar på att analysera halm om du inte tror att hästarna äter så mycket så att det kan räknas som en större del av deras foderintag.

Min ponny är matglad men äter inga större mängder halm ändå.
 
Det enda sättet att banta en fet ponny som trots bantning (om jag förstått det rätt) fortfarande är fet är att ganska så kraftigt begränsa matransonerna. Det går inte att låta den äta fri tillgång en stund på dagen då den kommer att äta allt den behöver och förmodligen lite till på några få timmar. Det är inte heller lämpligt att ge den fri tillgång till halm för det innehåller trots allt en hel del energi. Om den har haft fång och är fet så bör den inte gå på gräs alls. Beroende på var i landet man bor så kan gräset vara farligt även vid den här tiden. I södra Sverige är gräset fortfarande grönt i hagarna. Om den inte vill gå själv så får man träna den på det. Min erfarenhet är att man tyvärr måste vara ganska tuff mot en sådan häst. Det är klart att det är synd om den att inte få äta så mkt, att ha munkorg på sig osv.

Men det är ännu mer synd om den när den får ett nytt fånganfall.
 
Vår ponny har aldrig haft fång. All halm är borttagen för minst 2 v sedan och grovfoderanalysen på hösilaget kom idag, slowfeedingnät är inköpt. Nu ska foderstat beräknas.
 
Har liknande problem. Min d-ponny är väldigt lättfödd och äter av det mesta i hagen. Hon går på en stor lösdrift ca 6ha, kuperad terräng. Vi har en hage med tak där en hösilagebal står. Just nu har de tillgång till den 2 timmar på morgonen och 2 timmar på eftermiddagen/kvällen.
Flocken består av 2 islandshästar, min haflinger och en tinker. Min är redan nu överviktig och jag bävar inför vintern då de övriga kommer vilja ha fri tillgång till hösilaget. Jag hade viljat portionerat ut hösilaget fram till det blir kallt. Men resten vill inte =( oroar mig nu för att behöva leta nytt stall åt min häst pga detta.
 
Ja inte är det lätt att ha hästar med så otroligt olika behov. Min quarter mår toppen på fri tillgång medan C ponnyn exploderar av fetma om hon äter lite för mycket. Jag har delat upp hästarna nu så att quartern får fri tillgång och C ponnyn får uträknad foderstat. Har du möjlighet så dela upp ligghallen och ha din häst där, tänk på den stora risken det är att ha en fet häst. Fång vill man liksom inte ha...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 238
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp