Fet ponny - hjälp önskas

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång, trots att hon rids 5-7 dag/vecka (rids för tränare ca 1g/v)så blev hon enormt fet väldigt fort. Vi har bantat henne sedan i april och hon har en hel del övervikt kvar. Våra andra 2 hästar mår väldigt bra av att ha fri tillgång.

Har under sommaren grunnat på hur jag ska göra denna vintern med fodringar. Har tidigare testat slowfeedingnät (vita) och min häst biter sönder dem i ett nafs. Kom fram till att jag ska pröva gräsreducerare på ponnyn men detta har visat sig ej fungera då hon alltid lyckas få den åt sidan så att hon kan äta iaf.

En tanke var att jag ska stänga in henne i en box i ligghallen under natten men denna idén slopades då hon kommer att bli tokstressad. Följande alternativ finns såvitt jag kan se:

1. Att jag delar av ligghallen och gör 2 hagar, en där ponnyerna (får ha dem ihop då den feta ponnyn inte kan gå själv) får gå och en hage där min häst får gå och han har då tillgång till foderbordet.

2. Att ponnyerna går i egen hage under natten med bara tillgång till halm och dagtid får de äta från hösilgaebalen med slowfeedingnät (är dock lite orolig hur det ska gå då min häst är duktig att förstöra det mesta med sina tänder).

Vad tycker ni? Kan ni komma på något annat alternativ? Väldigt, väldigt tacksam för hjälp!
 
Även halm ger ju energi så att ge fri tillgång på halm kommer förmodligen inte heller att fungera. En häst som står och äter halm hela tiden kommer också bli fet/fortsätta vara fet.

Har du köpt originalnätet eller har du köpt någon kopia? Jag har faktiskt inte hört någon häst som så biter sönder originalet på en gång. Däremot kopiorna har jag hört många som har fått förstörda genast av hästarna.

Till nästa sommar så köp hinkmodellen istället. Den betesreduceraren kan de inte äta mer med genom att skjuta den åt sidan. Däremot kan du ju inte ha en betesreducerare vintertid.

Jag tror inte att den feta hästen kan gå på begränsad fritillgång heller utan jag tror att du får portionera ut hösilaget jämt över dygnet och låta dem stå på torv eller spån. Möjligtvis att du byter ut något kg hösilage mot några kilo halm om hösilaget ligger väldigt högt i energi för att på så sätt få längre ättid men det beror ju på hur mycket smb rp hösilaget innehåller. Om det innehåller så mycket att proteinet ändå räcker om du blandar upp med halm eller om du då måste ge något proteintillskott.

Vad har du för värden på hösilaget? Det är enklare att svara om man vet det.
 
Jag har köpt orginalnät men min häst är extremt bitig på allt han kommer åt. Däremot har jag nu hört talas om de gröna näten som är gjorda av typ fisknätslinor, ska pröva en sådan ist.

Jag har kört hinkmodellen på shettisar tidigare men nu avråde H***s att använda dem till annat än munkorg då det finns risk att det lilla hålet täpps för av gräs. Köpte ist en greengurad men den var ju totalt urkass. Min shettis som hade hinkmodellen kunde äta hö med den så jag tänkte att vår C-ponny också skulle kunna använda betesreducerare.

Då min häst haft fång så är mitt hösilage taget från en gammal, gammal vall men är inte analyserat.

Då är alltså halmen ingen bra idé, synd, jag har precis köpt ett antal balar och har redan halmat upp i ligghallen.
 
Jag har köpt orginalnät men min häst är extremt bitig på allt han kommer åt. Däremot har jag nu hört talas om de gröna näten som är gjorda av typ fisknätslinor, ska pröva en sådan ist.

Jag har kört hinkmodellen på shettisar tidigare men nu avråde H***s att använda dem till annat än munkorg då det finns risk att det lilla hålet täpps för av gräs. Köpte ist en greengurad men den var ju totalt urkass. Min shettis som hade hinkmodellen kunde äta hö med den så jag tänkte att vår C-ponny också skulle kunna använda betesreducerare.

Då min häst haft fång så är mitt hösilage taget från en gammal, gammal vall men är inte analyserat.

Då är alltså halmen ingen bra idé, synd, jag har precis köpt ett antal balar och har redan halmat upp i ligghallen.
Står den och äter konstant av halmen också?
Mitt feta halvblod fick stå påfri tillgång på havrehalm och fodrades med hö 2 ggr/dag. Hon hade att pilla med men hävde inte i sig som med höt. Hon gick ner i vikt, blev endel spill av halmen men gick väl plus mius noll eftersom jaf sparde in npgra kronor på att inte ha fri tillgång på hö. Hon åt ca 20kg hö/dag och jag begränsade det till 12kg.
 
Jag har köpt orginalnät men min häst är extremt bitig på allt han kommer åt. Däremot har jag nu hört talas om de gröna näten som är gjorda av typ fisknätslinor, ska pröva en sådan ist.

Jag har kört hinkmodellen på shettisar tidigare men nu avråde H***s att använda dem till annat än munkorg då det finns risk att det lilla hålet täpps för av gräs. Köpte ist en greengurad men den var ju totalt urkass. Min shettis som hade hinkmodellen kunde äta hö med den så jag tänkte att vår C-ponny också skulle kunna använda betesreducerare.

Då min häst haft fång så är mitt hösilage taget från en gammal, gammal vall men är inte analyserat.

Då är alltså halmen ingen bra idé, synd, jag har precis köpt ett antal balar och har redan halmat upp i ligghallen.


Lyssna inte på Hööks. De har haft så många konstiga påståenden på sin hemsida och i sin katalog genom åren att jag har brustit ut i gapskratt flera gånger för att det har varit så tokigt. Självklart måste man ju ha tillsyn över hästen men det har väl de flesta ändå hoppas jag. Jag gör visserligen hålet i munkorgen något lite större till mina hästar för annars får de i sig för lite gräs men jag har aldrig varit med om att det har satt sig gräs i hålet så att det har blivit stopp.

Oavsett hur gammal vallen är så behöver du analysera hösilaget för annars kan du ju omöjligt veta vad du ger dina hästar och kan då inte heller ge de ev. tillskotten som behövs.

Halmen kanske är jättebra till dina hästar, det kan man ju inte veta utan att man vet vad hösilaget har för värden. Ta en analys, räkna och se vad du får till.
 
Aha, kanske jag ska byta munkorg då. Får fundera på det, eller också delar jag upp dem så ponnyerna får gå själv. Får då lite funderingar hur min häst ska må då han går i egen hage (delar dock ligghall med de andra fast med en "boxvägg" emellan), han är cool och stressar inte upp sig men han kanske känner sig ensam...
Vart skickar jag hösilaget för analys? Behövs det egentligen inte en analys för varje hösilagebal om det ska bli riktigt rätt?
 
Aha, kanske jag ska byta munkorg då. Får fundera på det, eller också delar jag upp dem så ponnyerna får gå själv. Får då lite funderingar hur min häst ska må då han går i egen hage (delar dock ligghall med de andra fast med en "boxvägg" emellan), han är cool och stressar inte upp sig men han kanske känner sig ensam...
Vart skickar jag hösilaget för analys? Behövs det egentligen inte en analys för varje hösilagebal om det ska bli riktigt rätt?

Ja byt munkorg. Jag har haft vanliga hinkmodellen i flera år utan några som helst problem.

Kanske kan din häst gå ihop med ponnyerna endel utav dagen? Då får han ju det sociala ändå.

Man får ju inte länka men googla på "höanalys häst" så hittar du flera företag som gör analyser. Det du behöver är smb rp, energi och mineralerna. Du behöver inte analysera selen för det finns det ändå inget i svenska marker. Om du vill ha mer hjälp så skicka ett pm så hjälper jag dig gärna :)

Om ditt parti hösilage kommer ifrån samma gärde så får du en rättvisande analys om du tar ut ett prov ifrån några olika balar och skickar in det på analys. Var väldigt noga när du tar ut provet för annars blir analyssvaret felaktigt. Läs på hemsidan hur du ska göra. Ta ut ett prov på flera ställen i varje bal, ryck inte och skaka inte provet utan ta ut det försiktigt. Lägg i en fryspåse och ta ur luften, förslut och lägg i frysen tills du har prov ifrån iallafall 4-5 balar eller det antal som står på hemsidan. Du tar alltså prov allteftersom du öppnar balarna för öppnar du plasten på balarna i förtid så blir de ju förstörda. Sedan klipper du ner provet som det står på hemsidan och skickar in den mängd som analysföretaget behöver. Var noga med att provet du skickar in blir representativt ifrån alla balarna.

Om man istället har vanligt hö så tar man prov ifrån några balar och skickar in det på en gång. Då behöver man inte frysa proven eftersom hö håller sig ändå. Har man vanligt hö så behöver man inte vänta med att öppna balarna eftersom de inte är plastade utan man kan öppna några stycken på en gång och skicka in analysen genast.
 
Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång, trots att hon rids 5-7 dag/vecka (rids för tränare ca 1g/v)så blev hon enormt fet väldigt fort. Vi har bantat henne sedan i april och hon har en hel del övervikt kvar. Våra andra 2 hästar mår väldigt bra av att ha fri tillgång.

Har under sommaren grunnat på hur jag ska göra denna vintern med fodringar. Har tidigare testat slowfeedingnät (vita) och min häst biter sönder dem i ett nafs. Kom fram till att jag ska pröva gräsreducerare på ponnyn men detta har visat sig ej fungera då hon alltid lyckas få den åt sidan så att hon kan äta iaf.

En tanke var att jag ska stänga in henne i en box i ligghallen under natten men denna idén slopades då hon kommer att bli tokstressad. Följande alternativ finns såvitt jag kan se:

1. Att jag delar av ligghallen och gör 2 hagar, en där ponnyerna (får ha dem ihop då den feta ponnyn inte kan gå själv) får gå och en hage där min häst får gå och han har då tillgång till foderbordet.

2. Att ponnyerna går i egen hage under natten med bara tillgång till halm och dagtid får de äta från hösilgaebalen med slowfeedingnät (är dock lite orolig hur det ska gå då min häst är duktig att förstöra det mesta med sina tänder).

Vad tycker ni? Kan ni komma på något annat alternativ? Väldigt, väldigt tacksam för hjälp!
Måste du ha fri tillgång då? Skulle du kunna ge hö t.ex. 3 ggr per dag i nät och låta hästen stå inne och äta ett par timmar extra? Fri tillgång funkar inte för alla.
 
Jag har nu beslutat att låta ponnyerna gå i egen hage men att jag delar av ligghallen i 2 delar så alla hästar har tillgång till den dygnet runt. Hästen kommer att få fri tillgång men kommer att få gå med de små några timmar då och då. Jag ska mäta den feta ponnyn och räkna ut vikten och på måndag ska jag skicka in för analys av fodret. då jag bara har 3 hästar (varav 1 minishettis) kan jag inte ta provet från fler balar då halva vintern då gått innan jag hunnit öpna några balar. Dock så har hösilaget tagits från samma åker och veterinären samt labbpersonalen som ska analysera sa att det var ok att ta från 1 st då.
Om jag ska fortsätta att halm åt ponnyerna, måste jag analysera halmen också?

När jag fått analyssvaret pm:ar jag dig TinyWiny!!!
 
Jag har nu beslutat att låta ponnyerna gå i egen hage men att jag delar av ligghallen i 2 delar så alla hästar har tillgång till den dygnet runt. Hästen kommer att få fri tillgång men kommer att få gå med de små några timmar då och då. Jag ska mäta den feta ponnyn och räkna ut vikten och på måndag ska jag skicka in för analys av fodret. då jag bara har 3 hästar (varav 1 minishettis) kan jag inte ta provet från fler balar då halva vintern då gått innan jag hunnit öpna några balar. Dock så har hösilaget tagits från samma åker och veterinären samt labbpersonalen som ska analysera sa att det var ok att ta från 1 st då.
Om jag ska fortsätta att halm åt ponnyerna, måste jag analysera halmen också?

När jag fått analyssvaret pm:ar jag dig TinyWiny!!!

Men vänta lite nu, har du hösilage? För isåfall så måste du ju göra åt en bal inom några dagar. Max en vecka för annars blir det mögel i hösilaget. Även om du inte ser möglet med blotta ögat så börjar mögelprocessen i samma ögonblick som du öppnar plasten och en bal som har varit öppen i mer än en vecka är inte tjänligt foder även om det är kallt.
 
Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång, trots att hon rids 5-7 dag/vecka (rids för tränare ca 1g/v)så blev hon enormt fet väldigt fort. Vi har bantat henne sedan i april och hon har en hel del övervikt kvar. Våra andra 2 hästar mår väldigt bra av att ha fri tillgång.

Har under sommaren grunnat på hur jag ska göra denna vintern med fodringar. Har tidigare testat slowfeedingnät (vita) och min häst biter sönder dem i ett nafs. Kom fram till att jag ska pröva gräsreducerare på ponnyn men detta har visat sig ej fungera då hon alltid lyckas få den åt sidan så att hon kan äta iaf.

En tanke var att jag ska stänga in henne i en box i ligghallen under natten men denna idén slopades då hon kommer att bli tokstressad. Följande alternativ finns såvitt jag kan se:

1. Att jag delar av ligghallen och gör 2 hagar, en där ponnyerna (får ha dem ihop då den feta ponnyn inte kan gå själv) får gå och en hage där min häst får gå och han har då tillgång till foderbordet.

2. Att ponnyerna går i egen hage under natten med bara tillgång till halm och dagtid får de äta från hösilgaebalen med slowfeedingnät (är dock lite orolig hur det ska gå då min häst är duktig att förstöra det mesta med sina tänder).

Vad tycker ni? Kan ni komma på något annat alternativ? Väldigt, väldigt tacksam för hjälp!

Jag tycker alternativet med uppdelad hage är bäst. Då kan man lättast och effektivast styra födointag efter behov.

Ponny eller lättfödda och storhäst eller de svårfödda kan sällan på ett optimalt sätt gå tillsammans med fri tillgång på maten.

Ett annat alternativ är ju att portionera ut maten om alla ska gå i samma hage.

Munkorgslösningar får inte användas året om, jbv har gjort ett utlåtande om det.

Ska man få bukt med övervikt måste matransonen vara konstant, det går inte att svälta eller tilldela mindre vissa delar av dygnet. De kompensationsäter sedan när de har tillgång till maten och viktnedgången blir omöjlig.
 
Ang betesreducerare. Jag köpte vars en greenguard, nya modellen och de satt jättebra men hästarna har ftt skav på tänderna! Den stora är eg. Inte i så stort behov av en så hon får gå utan men shettisen vågar jag inte med, inte innan hon är inkörd och jag kan motionera henne ordentligt, så hon får gå med hinkmodell nu. Biltemas cob-variant funkar utmärkt på henne, gott om plats för käken att röra sig. Den i ponnystrl jag köpte först, minns ej märke var för trång så jag fick klippa upp den i överkant tills jag hittade npt bättre. Vad jag kan se sliter ite denna på tänderna, dels är den i mjukt gummi och dels är äthålet framför framtänderna, GG:en är ju i hård plast och hålen är inte centrerade.

Jag har i sommar gjort så att shettisen fått ha betesreducerare dagtid och på natten har båda fått gå i liten "svälthage". På kvällen har de i svälthagen fått lite hö och halm så att även shettisen fått lite mer buk/tarm-fylla.

Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång, trots att hon rids 5-7 dag/vecka (rids för tränare ca 1g/v)så blev hon enormt fet väldigt fort. Vi har bantat henne sedan i april och hon har en hel del övervikt kvar. Våra andra 2 hästar mår väldigt bra av att ha fri tillgång.

Har under sommaren grunnat på hur jag ska göra denna vintern med fodringar. Har tidigare testat slowfeedingnät (vita) och min häst biter sönder dem i ett nafs. Kom fram till att jag ska pröva gräsreducerare på ponnyn men detta har visat sig ej fungera då hon alltid lyckas få den åt sidan så att hon kan äta iaf.

En tanke var att jag ska stänga in henne i en box i ligghallen under natten men denna idén slopades då hon kommer att bli tokstressad. Följande alternativ finns såvitt jag kan se:

1. Att jag delar av ligghallen och gör 2 hagar, en där ponnyerna (får ha dem ihop då den feta ponnyn inte kan gå själv) får gå och en hage där min häst får gå och han har då tillgång till foderbordet.

2. Att ponnyerna går i egen hage under natten med bara tillgång till halm och dagtid får de äta från hösilgaebalen med slowfeedingnät (är dock lite orolig hur det ska gå då min häst är duktig att förstöra det mesta med sina tänder).

Vad tycker ni? Kan ni komma på något annat alternativ? Väldigt, väldigt tacksam för hjälp!
 
japp, hösilage fodrar vi med på vintern och har så gjort i snart 10 år. Det är möjligt att fodret blir dåligt, detta har jag även hört tidigare, men under mina år som hästägare (ca 20 år) har jag stått i olika stall där de alla har serverat hösilage och oftast så har det bara stått 2-3 hästar i stallet. Har aldrig varit med om att någon blivit sjuk. Det låter oroväckande att sporer ska växa till bara efter några dagar men gäller det även i låga minusgrader? Här i norra Sverige blir det som bekant rejält kallt på vintern.

Ja munkorgslösningen har jag slopat, svårt för oss att fodra med jämna mellanrum då vi jobbar 6 mil bort.
 
japp, hösilage fodrar vi med på vintern och har så gjort i snart 10 år. Det är möjligt att fodret blir dåligt, detta har jag även hört tidigare, men under mina år som hästägare (ca 20 år) har jag stått i olika stall där de alla har serverat hösilage och oftast så har det bara stått 2-3 hästar i stallet. Har aldrig varit med om att någon blivit sjuk. Det låter oroväckande att sporer ska växa till bara efter några dagar men gäller det även i låga minusgrader? Här i norra Sverige blir det som bekant rejält kallt på vintern.

Ja munkorgslösningen har jag slopat, svårt för oss att fodra med jämna mellanrum då vi jobbar 6 mil bort.

Det finns ingen tidsbestämd hållbarhet på ensilaget sådär rakt av anser jag.
Jag har också fodrat med enbart ensilage året om i flera år utan problem. Man lär sig hur man ska hålla koll och förhålla sig utefter årstid, miljö, förvaring osv.
Majoriteten av stallen här erbjuder bara ensilage och det året om, dvs från installning på hösten typ augusti/september till maj/juni.
Vid storbal bör man dock ha ett minimum antal på hästar för att det ska vara ekonomiskt.

Jag tycker inte du behöver oroa dig så hårt över det. För mig är det en skröna att ensilaget blir dåligt bara för att det gått si eller så många dagar.
Jag bor också i norr och vet att på vintern kan ensilaget klara sig med hygieniskt godkänt lite mer än en vecka när det är riktigt kallt. Är det plusgrader och ev fuktig miljö får man räkna med max ett par dagar.
Ett silage som är dåligt kasserar man ju..Man får kika, lukta, kolla igenom hela tiden hur det ser ut. Ingen kan påstå att man skickar in hygienanalyser på varje höbal heller (grattis till den som gör)..utan samma principer råder: man kontrollerar noga dagligen och kasserar vid tveksamhet.

Det som påverkar är förvaringsmiljö och temperatur samt vad förs slags ts som oftast.

Hö har oftast ännu sämre hållbarhet eller sämre hygien (damm och mögel förekommer ofta!) varför många frångått hö för länge sedan då man tröttnat på att kassera stora partier.
 
Senast ändrad:
Blir så urbota trött på ibland att ensilage fortfarande klassas som ett "farligt" fodermedel bara för att.
Hö behöver absolut inte vara bättre.

Med felaktig hantering eller förvaring så är varken hö eller ensilage bra nog.
 
Jag gjorde en liten annorlunda lösning på mina. Har en lättfödd som kan leva på i princip vad som helst, och en som har väldigt lätt för att falla ur snabbt. Funderade ett tag på hur jag ska lösa det. Köpte sedan hö som inte var så mycket någonting i, det fick dom fri tillgång på. Sedan fodrade jag upp den svårfödda med extra lucern och kraftfoder. Det gav en bra balans för mina två, dom fick tuggbehovet uppfyllt och var fina i hull.
 
Betesreducerarna är en bra idé men tyvärr visar forskningen inte på det samma. Hästen får inte gå med dem dygnet runt (inte alls om man frågar vissa länsstyrelser, t.ex. Stockholm) och hästen kan kompensationsäta sin dagsranson och lite till de få timmar man tar av betesreduceraren. Väntar fortfarande på mirakellösningen.

@Karma har hittills presenterat den lösning jag tycker verkar bäst. Har också problem med min ponny som dessutom varit konvalescent hela sommaren. Hon fick helt enkelt vara lite tjock, svårt att banta när de bara har haft kraftig nerbetade hagar.. :meh:
 
Roligt med flera svar!!!

Nej, jag är inte nervös att hösilaget ska bli dåligt, har som sagt aldrig haft det problemet. Däremot händer det att någon bal har mögel i sig när jag öppnar och då kasserar jag naturligtvis. För mig är hö enbart ett foder jag använder mig utav på sommaren då min häst fick fång -09 och därigenom inte får gå på gräs på sommaren. Av just den anledningen så ger jag heller inget kraftfoder och det tycker jag inte heller att han eller mina andra hästar behöver då de är pigga och glansiga i pälsen. Dessutom har min häst kronisk bronkit och mår inte riktigt 100% på hö, har lite hosta då och då när han äter hö men inte jättemycket. Det ska bli mycket spännande att se vad analysen visar!
Frågan kvarstår: Ska jag analysera halmen också då jag ströar med detta i ligghallen och hästarna äter ju av det eller ska jag låta ponnyerna gå på spån istället?
 
Betesreducerarna är en bra idé men tyvärr visar forskningen inte på det samma. Hästen får inte gå med dem dygnet runt (inte alls om man frågar vissa länsstyrelser, t.ex. Stockholm)

Om man kollar hos jbv så har de tagit fram riktlinjer för vad som bör gälla. Gäller nog överallt och inte för vissa län.
Kan vara bra att hålla koll på.
Inte ens bete anser de att man ska slentrianmässigt ha betesreducerare utan att man i första hand ska anpassa föda och motion. Betesreducerare ska i första hand och största mån användas i absoluta nödfall, eller där veterinärs rekommendation råder, kortsiktigt inte långsiktigt eller dygnet runt anser de.
 
Betesreducerare ska i första hand och största mån användas i absoluta nödfall, eller där veterinärs rekommendation råder, kortsiktigt inte långsiktigt eller dygnet runt anser de.

Det jag menade :) Få hästägare som har veterinärtillstånd för betesreducerare (antar att man behöver det skriftligt om det skulle bli djurskyddskontroll) eftersom det säljs i vanliga hästsportaffärer. Kanske kommer bli på recept i framtiden såsom maskmedel är idag?

Men nu är vi ifrån ämnet lite :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 238
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp