Fet OCH spröd/torr man

Lona

Trådstartare
Baldur (17-årig isis) har fått en hemsk man i sommar och även resten av hans päls är lite konstig. Mjällig har han alltid varit men jag tycker att det är lite värre nu. Pälsen är fet och känns smutsig och manen är fet-tovig samtidigt som den på något sätt känns torr och spröd?!
Han står för tillfället på bara bete + mineraler, brukar resten av året få hösilage + mineraler + lite linfröolja.
Vad göra? Tillskott? Tvätta (med vad isf?)? Inpackning av något slag?

Sv: Fet OCH spröd/torr man

Jag skulle tro att Baldur saknar någon form av mineral. Men vilken? Verkar konstigt måste jag säga.
Du kan inte ringa till någon veterinär och rådfråga? Eller att en veterinär kommer och tar blodprov för att kolla om det är något han saknar.

Har du koll på avmaskningen? Ett parasitangrepp kan ställa päls ochj tagel på det här viset. De blir liksom feta och flockiga i pälsen, huden blir irriterad och kan därför mjälla.

Prob har ett schampo som är bra mot knasig hud. Kanske kan vara bra att tvätta en gång också, men du har fått andra tips som inte bara inriktar sig på symtomen som ju är viktigare.

*Delvis KL - svar till alla tre:*
Får diskutera med hans ägare, jag har det dagliga ansvaret men hon det övergripande. Jag tar alltså inte ut vetten själv såvida det inte är akut.
Fast det kommer faktiskt en veterinär på tisdag för att vaccinera en del av hästarna, kan ju se om hon hinner svara om jag frågar henne.

Han avmaskades förra hösten och har sedan dess kollats med träckprov utan några högre mängder. De KAN ju dock visa fel men det är dags för en ny koll nu iom flytt till hösthagarna.

Är det PROBs vanliga schampo du menar? Kan ju tvätta honom med det, brukar ha det till svansen eftersom han kliar sig lite.
Hmm, han har faktiskt kliat sig mer än tidigare somrar trots att det har varit ett bra år för eksemhästarna i stallet, det kan ju hänga ihop på något sätt.
Jag tycker inte att han har eksem men kliar sig gör han.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :( Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock...
Svar
6
· Visningar
3 636
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på...
Svar
7
· Visningar
4 308
Senast: Tanyara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka