Fet och smutsig hud...

S

Stopek

....har min nya ettåring. Hästen har varit hos mig i lite drygt en månad.

Jag har alltid tänkt mig att orsaken till att hästar har hud och päls som är len, ren och som värmer väl är för hästen får bra foder. Mina hästar brukar vara sådana utan mycket puts och rykt.

Nu har denna nya häst fått samma foder och skötsel i drygt en månad som de andra som har bra päls. Jag har även tvättat hästen två gånger och ändå blir fingrarna kolsvarta bara jag kliar hästen.

Vet någon vad det kan bero på? Kanske någon hudsjukdom? Eller brist hos hästen så att det inte hjälper att hästen får normalt foder, utan att den nu behöver stordos av något visst.

Hälsning Maja

Sv: Fet och smutsig hud...

I mitt fall berodde det på att hästen inte tålde något foder alls som hade korn i sig. Han är även känslig mot hög fetthalt och för mkt. protein.

Han blev som du beskriver fet och äcklig i pälsen, t.o.m. fick en pälstappning och skorv på den nakna huden, spelade ingen roll vad man än gjorde, badade, borstade låg som svart äncklig smet i pälsen m.m. han var även depprimerad och hans mage var trälig. Inte lös, men luktade apa, trolig kattarr.

Om det inte är mask, mineralbrist så är det kanske dags att prova att byta foder. Alla hästar är ju individer, så vad tio klarar kanske inte elfte gör.

sissu skrev:
I mitt fall berodde det på att hästen inte tålde något foder alls som hade korn i sig. Han är även känslig mot hög fetthalt och för mkt. protein.

Han blev som du beskriver fet och äcklig i pälsen, t.o.m. fick en pälstappning och skorv på den nakna huden, spelade ingen roll vad man än gjorde, badade, borstade låg som svart äncklig smet i pälsen m.m. han var även depprimerad och hans mage var trälig. Inte lös, men luktade apa, trolig kattarr.

Om det inte är mask, mineralbrist så är det kanske dags att prova att byta foder. Alla hästar är ju individer, så vad tio klarar kanske inte elfte gör.

På vilket vis lyckades konstatera att det berodde på protein och korn?

Hälsning Maja

Stopek skrev:
På vilket vis lyckades konstatera att det berodde på protein och korn?

Hälsning Maja

Genom hästen själv.....Och utesluta ett spannmål/en ingrediens åt gången. När han till slut fick kraftfoder helt utan korn så blev han bättre och fick helt normal pälskvalité till slut bara jag håller allt i hans nivå.

I sommar återkom problemet lite granna gällande proteinet (handlar enbart om att kvoten blir för hög för honom). Då blir han åter fet i päls och mjällig, får hårda dragspelsmuskler och luktar apa i urinet och bajs och hela hästen mår sämre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 107
Senast: ptr
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar