fet ipälsen

M

mio i ulricehamn

hej allesammans är ny här,är det nån som har bra tips om hur man får en häst ren,jag rycktar och rycktar men killen är liksom fet i pälsen.Har ej tillgång till mycket varm vatten .finns det nån torr tvätt?.har tagit hand om en kompis häst ,som behöver en rejäl uppfrecshning.

Sv: fet ipälsen

Vad jag vet har hästar naturligt fett i pälsen för att skydda från fukt och annat. Är nog inte så bra att försöka få bort det skulle jag tro. Går hästen med täcke ofta försämras det natuliga fettlagret.

Tänkte också fråga detta då jag märker en enorm skillnad på mina två hästar. Båda går med täcke lika mycket ändå har kallblodet en vacker glänsande päls, känns lika fräscht som nyduschat hår! Varmblodet däremot är väldigt fettig i pälsen.

tack för svar, han använder endast täcke om han behöver torkas .annars går han utan.jag tycker bara han har överdrivet mycket fett ,jämfört med mina andra 2.

Det finns iallafall torrschampo till hundar, kanske finns till häst oxå? Annars kan man säkert använda hundvarianten på hästar oxå, eller vad tror ni?
(Men som sagt, lite feta i pälsen behöver dom va på vintern, allrahelst om dom inte har täcke...)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar