Q

Question

Vad ska man göra om man har en häst som blir smällfet?!?!

Jag vill att han ska gå på bete och det gör han också, men han blir smällfet på att bara TITTA på det..... :(

Har någon något bra tips på hur man får ner sin häst i vikt?

Jag rider ca 6 dagar i vecka.... och han har en otrolig kondis:) Vi kan galoppera låååååånga stäckor utan att han bryter av och trava kan vi göra i ca 6 km utan att han ens blir trött! Så jag kan inte rida så mkt mer än vad jag gör (tycker jag)! Har heller inte den tiden att rida 3 timmar varje dag!

Jag vill att min häst ska gå ute så mkt som möjligt då jag tror att det är det mest naturliga för dom.

Jag vill ha tips! INTE kritik! :devil:
MVH Karin
 
Sv: Fet Häst

Låter precis som min kusins ponny :rofl: han har bra kondis men är fet.. Jag vill oxå gärna veta vad man kan göra.. :bow:
 
Sv: Fet Häst

Jag har oxå en sån där häst :( "Kolla, gräset växer! *POFF* TUNNA!"

Jag har helt enkelt gjort så att han får gå i en nerbetad hage o så äter han vinterfoderstat! Visst det är inte kul men det va det enda o göra eftersom jag vill ut o tävla o träna o avancera i min ridning o då kan jag inte ha en ponny som ser ut som en prinskorv :o

Enda alternativet jag kan känna att du har e ju att reducera maten........ Antingen inget bete, eller kanske dela av hagen alternativt ge honom en ruta a´la stor boxstorlek som han kan stå i på natten. Så vet jag en del här runt i kring har gjort!
 
Sv: Fet Häst

haha såna där har vi väl ett helt gäng av på ridskolan ;) har ännu inte hittat nåt "botemedel" men kan iaf ge ett råd:
ha alltid koll så att han inte får fång, det blir så jobbigt...
Det är bra att han får gå ute mycket, då blir han en glad häst :) kolla om du kan dra ner på havren eller nåt annat foder och om det går kan du hitta en hage som inte har så näringsrikt bete
 
Sv: Fet Häst

Fast rida 3 timmar är ju inte densamma som att jobba hästen effektivt. Kondis kan även överviktiga människor ha, men det är ju vad dom gör under sina motionsrundor som är det vesäntliga. Sedan kan du ju begränsa hagen eller ställa in hästen nattetid.
 
Sv: Fet Häst

Du kan kanske försöka ha hästen på skogsbete??
 
Sv: Fet Häst

Jag känner igen detta, min D-ponny blir oxå fet bara hon tittar på gräs men jag har gjort så att hon har fått gå så mycket som möjligt i vinterhagarna medans de andra går på grön gräs, men vi har inte släpt våra på bete än och än så länge har hon inte blivit så himla fet än, men det kommer snart när dom går dygnet runt + att de andra hästarna har betat ner ganska mycket så när jag kommer till stallet efter jobbet så släpper jag ner henne till de andra hästarna och då får hon gå med dem tills dom får komma in vid 19.30-20.00...hon är typ den enda ponnyn istallet desutom...förra året fick hon börja gå samtidigt som de andra hästarna och då såg hon ut som en fet falukorv....men snart får hon gå på grönt dygnet runt och då får vi träna,träna och åter träna för min ridlärare komenterade att hon var alldeles för fet förra året. Så nu är det bara att sikta på beach 2007 så hon kommer i sin slimade "bikini" form igen :D *fnis,fnis*
 
Sv: Fet Häst

Question skrev:
Jag vill att han ska gå på bete och det gör han också, men han blir smällfet på att bara TITTA på det..... :(

Har någon något bra tips på hur man får ner sin häst i vikt?
Ja, det enda man kan göra är ju att begränsa betet. Jag har själv islandshästar sen ett antal år och har också den typen som lägger på sig av minsta lilla. Förra året utökade vi hagen varje dag några meter så att de bara betade ca 4 timmar per dygn, resten av dygnet gick de på det redan nerbetade. Förr om åren har jag bytt hagar under dygnet; kanske 8 timmars bete per dygn på mager/nerbetad mark och resten av dygnet i box eller i skogshage utan mat.

I år står min häst i nytt stall med mycket magert bete och flera hagar så att vi kan variera betestillgången.
 
Sv: Fet Häst

Jaa du... Samma här. Lättfödda hästar och jättebra bete. Inte en chans att de får gå på bete dygnet runt - det är inte nyttigt för dem att rulla som tunnor och inte roligt att ägna vitnern åt till hårdbantning. Så jag flyttar dom mellan hagarna om dagarna istället... Och så vill de gärna in till natten så de är inne på nätterna för att ytterligare begränsa vad de lägger i sig. Ändå ökar dom mer en rejält i vikt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp