Fet häst utan framåtbjudning...

Sv: Fet häst utan framåtbjudning...

Sant :bow:

Och att gå på promenader är utmärkt motion för shettisen så handhästalternativet bör ju fortfarande vara bra. Om du skall cykla med ponnyn ber jag dig pröva någonstans där det inte är trafik och att du tar någon med dig första gångerna så att du ser att det funkar - onödigt om du eller hästen kommer till skada...

prova mer variation. lite bus och oväntade inslag i vardagsmotionen kanske hjälper. vår lilla shettis är lat (och ja...kanske lite fet), men får världens bjudning när det gäller nåt kul. galopprace är en av favoriterna. ta med som handhäst eller lej nån liten tuff ryttare som gillar fart. nu har jag tur att ha två som fortfarande kan rida henne, men när de inte kan tar vi med henne på hundpromenader, kör henne eller joggar/cyklar med henne. du kanske kan prova nåt i agilityväg?
dressyr kan man väl köra året om? man behöver ju inte vara på en bana, skogsstigar och grusvägar funkar för mycket fler övningar än vad man skulle kunna tro. där är det nog mest fantasin som begränsar.
du sa att hon får lite mat, prova en extrados betfor och havre om du inte redan ger det.
fler grejer kommer jag inte på, men hoppas ni kommer på nåt som funkar

attans, såg att du redan fått nästan alla av de här tipsen:crazy: nåja hoppas ni hittar nåt iaf.

Min gamla islandshäst var precis likadan! hans magsäck var så jäkla uttöjd att han aldrig gick att blir smal, han är inte det nu heller, men han har ändå några muskler. jag gjorde väl inget speciellt, jag gav honom lite hö, och lite havre, sen stog han på halm så han kunde äta på det om han var hungrig, men redan för länge sedan kom det upp en tabke att han aldrig kommer kunna bli smal, det var bara tacka och acceptera, farten fick jag upp genom att ibland när han var seg bara ta en versta galoppracen! han blev oftast lite surig när jag tog hjälp av dressyr pisken, men sen fick han banne mig fart, FASEN VILKEN HÄST!, om, man red på en stor äng så kunde det bli att han bara drog iväg det tyckte jag var jättekul, han är numera såld till ett gammalt par som har honom som sällskaps och promenad häst, vilket jag vet att han trivs med.

Har du aldrig funderat på att skippa denna framåtbjudning tills hästen gått ned i vikt ? Hon kanske inte orkar det du begär helt enkelt. Övervikt är inte lätt att dras med...Vänta ett tag tills några kilon rasat av så kanske du får en mer aktiv häst. Överviktiga människor som ett exempel har ju knappast någon *go* från början.

Har haft henne i "olika former" på genom våra i dagarna 9 år tillsammans, hon har alltid varit likadan, smal eller tjock. Tränad eller otränad.

Drog en repa igår med pensionärshästen och shettisen med som handhäst, skulle ta det lugnt men tanten ville ha fart så jag lät henne ett tag, och shettisen blir helvild, springer förbi oss, vilket hon alltid har gjort när vi rejsat, och piper och bockar och har sig större av delen av hemvägen, så hon kan absolut pigga på sig, när hon vill...
Men det är just det.

I övrigt försöker jag köra lite dressyr efter vägen och visst, det funkar bättre, det håller jag med om...

Det är väl bara att ge upp, hon gillar helt enkelt inte vägkörning så jag får ha henne lite rundare tills jag får en ny ridhäst så hon kan gå med mer som handhäst igen... :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 211
Senast: Rouise
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V