Fet häst utan framåtbjudning...

T

Tokmaja

Är så inåt i H...te trött på kommentaren "men nu var hon allt fet" om min shettis.
Är vansinnigt trött på henne också i o f. :crazy:

Hon saknar helt framåtbjudning och det är fruktansvärt frustrerande och trist att köra henne. Jag har haft henne i bra form under den mesta tiden, men för tillfället är hon ur form... men det spelar ingen roll, lik förbaskat är hon seg och trist att köra.

Enda gången hon ev kan vakna till är när man har draghjälp från annan häst, kör dressyr (det älskar hon och lyssnar och svarar glatt på kommandon) eller om hon får hoppa...
Men jag kan inte få draghjälp av annan häst, kan enbart köra dressyr sommartid då jag gör det i sommarhagen och den geggar igen helt vår och höst, och det är ju samma med hoppningen, den görs också i hagen.

Hon får jättelite mat, har testat att ha henne på fri tillgång och sen då även lite mat, inget fungerar, hon ser lika tjock ut i alla fall. :cry:

När jag var gravid med första barnet körde jag henne nästan två timmar per dag, hon hade en enorm kondis och var jättefint musklad, men lik förbaskat fick jag höra hur fet hon var.. och som sagt, hon var lika seg.

GÅR det att få igång en häst utan framåtbjudning?? Hon är inte pigg i hagen heller ska påpekas...
Hon är 9 år och jag köpte henne som föl, världens snällaste shettis, men ack så trist... :crazy:

Sv: Fet häst utan framåtbjudning...

Försökt med havre? Det piggar upp de flesta hästar! Också olika vitaminer och mineraler kan hjälpa. Har hon sällskap i hagen som hon kan busa med? Ofta får ju hästar i flock igång varandra, och den farten kan sitta i också när du ska köra henne. Variera också mycket vad du gör med henne. Gör inte samma sak två dagar i rad, utan växla! Hoppas att allt ordnar sig! :)

Har du prövat att ge henne 1-2 kg lucern? Det gjorde jag med mina fläskpellar (minishetisar) och de blev riktigt fina.
shettisar har oftast bantat hela livet vilket brukar resultera i att de är rejält undernärda. Hur mkt man än bantar så tar det därför inte.
Om man däremot fodrar upp dem med massor av protein och rejält vitamintillskott så händer det grejor!!!Fort går det oxå.

Lucern tänkte jag också tipsa om! Halvbloden hos oss har alltid varit den "sega" trista typen men lucern hottar upp honom som inte havre alls gör. Första vintern med shettisen låg höet lågt i protein och han fick också en giva lucern och jisses vad fin han blev! Sommaren efter var han helt kanon fin. Förra vintern låg höet för högt i protein så inget lucern. Shettisen tog sig inte alls i närheten på samma sätt.

Du kan inte försöka hitta på något lite mer busigt och roligt? Om du tycker det är träligt gör nog hon det också...

Sedan kanske hon blir för mycket aktiverad? Hon kanske skulle få vara häst lite mer? Bara en tanke... Min valack blev också ovillig och utan bjudning när vi red 5 dagar/vecka. Nu rider jag aldrig oftare än varannan dag och han är hur pigg och positiv som helst! :idea:

Lycka till!

Har du henne skodd? :idea:
Min shettis har också varit seg både vid ridning och körning. Aldrig varit skodd tidigare och hovslagaren tyckte hon hade fruktansvärt bra hovar.
Men till sist bestämde jag mig för att låta sko henne en vända bara för att pröva...och se! En helt ny häst!!!!:bump: :bump: :bump:

Bara en tanke..kan ju vara värt ett försök om du inte prövat tidigare.:)

Borde det inte gå att köra dressyr efter vägen också? Jag rider i alla fall ofta dressyr så, man behöver inte vara på en bana! Du kan ju jobba henne efter vägen med, om hon nu tycker det är kul!!

Försöker svara många i ett:

Ja hon är skodd, innan var hon ömfotad så då var det värre.

Havre hjälper inte, jo hon blir fetare.

Lucern fick hon hela förra vintern, hjälpte inte.

Sällskapet i hagen är en äldre dam som hellst inte busar, och även om hon busar är shettisen inte överväldigad att hänga ¨på...

Hon får vara häst, önskar att jag haft mer tid till henne, för tillfället går hon ca 3-4 dagar i veckan bara. I de perioder jag har haft mer tid har det inte piggat upp heller inte när jag har använt henne mindre.

Hon har alltid varit seg, förrut de gånger hon har haft kolik vilket hon hade tre gånger i våras :crazy: , när hon borde vara ovillig att röra sig springer hon på så man nästan inte får stopp på henne...

:(

Tänk på att det tar tid att få en häst i form. Det går inte på bara någon månad eller två. Konditionen kan arbetas upp snabbt, men hullet och muskeluppbyggandet tar längre tid än så.
Ta kontakt med någon som är duktig på foderstater, el veterinär som kan lägga upp en fullgod stat till henne och utröna ifall hon har brist på något. (tror inte att det är nyttigt att hela tiden ändra på fodret eller att banta hästen, vet inte ifall du gör det däremot, men ett sidotips bara) Bantar hästen eller får otillräckligt med proteriner så händer ju inte så mycket. (Lika för människor)

Hoppas det löser sig.

Rider du någon annan häst? I så fall kan du ju prova att ta med shettisen som handhäst någon gång då och då?

Vet att det lät som att jag hoppar mellan olika foderstater hela tiden, vilket jag inte gjort, det är ju under våra 9 år tillsammans olika sätt är testade på.
Både uträknade och inte...

Hon har gått mer som handhäst än som nått annat då hon i stort sett alltid har gått med när jag ridit min andra häst, där är ju ett av problemen sista åren för mig då min ridhäst är pensionär och klarar bara av lättare ridning, och det blir inte mycket av träning för henne att jogga med brevid lätt när vi skrittar.
Hon bjuder inte fram då heller, om man inte tävlade med dem, dvs vem som kunde springa snabbast, då kunde det klicka till i henne och bli en jäkla fart på henne :) , men det höll aldrig i sig mer än ett par minuter efter att man rejsat klart....

Min shettis älskar när man cyklar med henne. Hon tävlar med cykeln och man får trampa utav tusan för att hinna med. Jättekul :)

Det har jag inte testat i o f, men varit frestad många gånger :idea: . Vore kanske nått :) .
Kanske blev hon lite rädd och sprang för det, vore ju positivt i så fall.

Idag har hon stått ensam i sin hage så hon har sprungit lite själv, synd om hennes psyke kanske men skönt för magen :bump: !

Prova :idea: Det är jättekul. Om bara din ponny också tycker det.

Jag är också lite så, allt som får tjockisen att röra på sig är positivt.

Därför att när en tur som med vilken annan shettis som hellst skulle kunna ta en timma kan lätt ta två om man låter henne hålla tempo.
En häst får gärna vara sävlig, bara den har framåtbjudning.
Det som har suttit på eller bakom en häst som HELT saknar bjudningen förstår vad jag pratar om, de gångerna hon kliver på så går hon aldrig snabbt ju, men när det "suger tag" i selen blir det en helt annan sak än när det känns som att det går snabbare att sätta henne i vagnen och springa runt själv.
Det blir knappast kul körning.
När hästen dessutom är fet och BEHÖVER röra på sig, lite snabbare än -51465 km/h blir det snarare frustrerande.
Hon KAN gå på, hon KAN bjuda fram, hon bara vill inte.

Har du aldrig funderat på att skippa denna framåtbjudning tills hästen gått ned i vikt ? Hon kanske inte orkar det du begär helt enkelt. Övervikt är inte lätt att dras med...Vänta ett tag tills några kilon rasat av så kanske du får en mer aktiv häst. Överviktiga människor som ett exempel har ju knappast någon *go* från början.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 211
Senast: Rouise
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V