Fet, glanslös och stövig päls

Sv: Fet, glanslös och stövig päls

När hästen ryktas mycket "produceras" mycket stöv. Jag skulle inte se det som något negativt. Fet päls är väl bra, speciellt om hästen går ute utan täcke så att regnet åker av och inte sugs in i pälsen. Glanslös ska den inte vara, då fattas det oftast något i fodret. Får hästen en uträknad foderstat?

Fjorden jag hade innan var äckligt fet och glanslös när han kom hit.Anledningen var att han om han fick vara ute så var det täcke på.Rykt orkade de inte göra på honom.Men redan 2 veckor efter hans ankomst hit och daglig utevistelse utan täcke och daglig rykt så blev han luftig och otroligt fin i päls igen.Så har din häst täcke, av med det (om den inte är klippt) och ordentlig rykt varje dag.

Det är inte en av mina hästar. Träffade på en häst häromdagen som var otroligt äcklig i pälsen och funderade bara lite på vad det kan bero på.

Kan bero på en hel del.. Närmast tänkbara dom jag själv sett och vet orsakerna, inte borstad speciellt många gånger per år. Total obalans i magen. Hovskabbangripen. Avsaknad av en för hästen tillräcklig foderstat för att må bra.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
417
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka