Fet eller proteinbrist?

AKB

Trådstartare
Har tyvärr inget kort som är i bra vinkel.
Men jag kan ju fråga ändå.
Min shettis har gått på magert bete hela sommaren,
men har ändå världens kalaskula på buken, men ryggen är som ett tak. Korset/rumpan är rätt rund å fin, det är nog muskler, iom att han körs 3-4 ggr veckan i normalt tempo ca 1 timma var gång.
Lite sån här kroppsform hade han även i vintras. Då fick han 3-3½ kg hö (oanalyserat p.g.a ointresse av de som köper höet tillsammans med mig, blir dyrt att göra själv, och så har det varit olika partier från olika odlare)
½ kg Marstall freizeit müsli & 1 dl foderjäst.
Kan han ha proteinbrist? Och hur kan jag "bota" det? Med hjälp av lusern kanske?

*varför ska det alltid bli långt å invecklat när jag skriver*
Hoppas någor orkar läsa å svara ändå..

Sv: Fet eller proteinbrist?

Det låter lite som proteinbrist, men o andra sidan kan en häst inte muskla sig ordentligt om den har proteinbrist. Jag hade nog satsat på o fodra hästen men bra grovfoder o Lusern.

Mina shettisar får inget kraftfoder alls, de får ca 5kg hö o lite Lusern som krubbskrammel. Det är lite svårt o räkna foderstater åt shettisar för man har så små marginaler. Om jag förstått det hela rätt så är det kraftfodret du använder proteinfattigt o har ett högt energi innehåll? Det är bättre o ha ett proteinrikt foder med lågt mj. En kvot på 6 brukar vara ganska bra för en shettis

Vad är bra grovfoder för en shettis i MJ å allt vad det nu heter?
Vet bara om årets hösändning att det är långt grovt hö. I år ska jag köpa in med en annan tjej, så vi kanske gör analysen ihop.
Men det blir svårt att veta om han får i sig exakt det han behöver i vinter, för han ska gå på lösdrift med en grymt hungrig islänning, min shettis äter alltid lugnt å fint, så han kommer troligtvis inte få i sig allt innan den andra käkat upp.

Eftersom hästarna inte får fri tillgång på hö antar jag att de får mat flera gånger om dagen. Då kan ni passa på och ge hästarna en separat giva lucern var, som ni anpassar efter vad var och en behöver. Ge islänngingen så mycket hö varje gång de äter i hagen att din shettis hinner äta typ 4,5-5 kilo hö om dagen utöver lucernet eller vad ni nu väljer utöver höet. Beroende på vad analysen visar.

Man måste vara noga med att hästarna hålls i tillräckligt hull trots bete och lösdrift. Det går alltid att lösa genom att ge kraftfoder osv var för sig, det kan räcka med en gång om dagen om de får högivor många gånger, eller har fri tillgång.

Senast ändrad:

Proteinbrist, är min åsikt. Bukig häst med takås till rygg kan inte bli något annat. Ett bra grovfoder för en shettis är som för alla andra, en kvot runt 6.

De får hö 4 ggr/dygn. Vi kan inte ge islänningen så mycket hö heller, då han är grymt fet och får fång lätt.
De ska få komma in i stallet 1 gång om dagen och få kraftfoder.

Det låter bra! Jag antar att det magra betet helt enkelt inte var tillräckligt för din shettis. Om de har en kalaskula eller inte spelar ju inte så stor roll om den är smal i överlinjen, det är där man lättast ser hur hästens hull verkligen är. Om magen är uppblåst eller hängig betyder det bara att den är full av en stor volym gräs och vätska, trots att detta kanske inte innehäller så mycket energi och protein eller att den helt enkelt har dåligt med magmuskler som ger den ett pluffsigt utseende. Och det orsakas ju också av för lite protein. Så lite lucern och fortsatt körning som förut borde kunna göra skillnad. Börja försiktigt med maten bara! :)

Och titta kritiskt på islänningen också. Om de ätit samma foder hela tiden och islänningen är fet och din har proteinbrist finns det risk för att detsamma gäller islänningen. Man kan banta bäst man vill och ändå ha en pluffsig häst om inte kvoterna stämmer. Är tex höet och betet högt i energi och lågt i protein kommer den lägga på sig fett och få en hängbuk, medan om ni lägger till lite milt protein (tex lucern) kanske hästen blir fastare i hullet och har möjlighet att få muskler istället för att gå på sparlåga och spara allt den får i sig som späck. Det är inte heller protein som ger fång, utan bland annat obalans i tarmfloran, så jag skulle analysera all mat, kanske lägga till lite mag och tarmbalans och ge hästen en normal MJ/smrp kvot istället för att låta den gå med jättelite hö i vecka efter vecka. Naturligtvis måste man skära ner på fodret om hästen är fet, men svältdiet är sällan det effektivaste sättet.

Senast ändrad:

De får hö 4 ggr/dygn. Vi kan inte ge islänningen så mycket hö heller, då han är grymt fet och får fång lätt.
De ska få komma in i stallet 1 gång om dagen och få kraftfoder.

En sak som jag kan berätta, grovfoder gör inte hästen fet om det nu inte är onaturligt stora mängder de smetar i sig. Islänningar har en tendens till att svullna pga näringsbrist, och ser ofta otroligt feta ut. Har jag bantat en häst så har den ätit sig in i formen parallellt med träning. Går en häst och gräver/käkar på bara marken och letar små små strån så är fång risken mer påtaglig än vid ett bete som är kort. Dwe får i sig mycket jord och grus, även annat som kan ställa magen på kant och orsaka fång.

Klart att hästar kan bli feta av bara grovfoder! Eller vad menar du med "onaturligt stora mängder"?

Feta blir de ju av att äta mer energi än vad de gör av med, sen spelar det ju inte så stor roll vad energin kommer ifrån. Har själv två ponnier som måste gå på begränsad mängd grovfoder (bra grovfoder, de får inget kraftfoder) för att inte bli feta. de är båda välmusklade och rids normalt.

Till TS, det är svårt att veta hur det ligger till med din häst utan att se den IRL tycker jag. Men min egen erfarenet är att shettisar ofta behöver lite mer protein proportionellt sett än normalhästen. De är svåra att utfodra eftersom man har så små marginaler att spela på. Så a och o är ett riktigt bra grovfoder, gärna med en lite högre kvot än 6.

Låter på beskrivning som proteinbrist. Vid mindre partier hö kan man analysera med avseende på energi och smältbart råprotein om man är osäker på innehållet. Vid mitt lokala laboratorium (mejeriets lab) får man betala strax under 100 kr för en sån analys. Det tycker inte jag är för dyrt för att göra själv... Sparas lätt in i och med att man slipper köpa onödiga fodersäckar istället när man vet vad man behöver till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka