fet eller bukig?

K

knasenknas

har så svårt för att se det!
är det någon som har bilder att visa på en fet å en bukig häst?
(helst en shettis :banana: )

Sv: fet eller bukig?

lättaste skillnaden är att en bukig häst endast har buken uppsvälld och ofta lite tynnre kors, hals och rygg, medans en fet häst har runda former på överlinjen..
nu känner jag (och har kort på) både en superfet häst och en som är bukig, men jag kan inte lägga ut dom bilderna tyvärr..

{0a571c60-5db2-409b-9bd6-f5cba29d2cb7}.jpg

fet shettis

På en FET shettis ligger regnet kvar som en pöl på ryggen....
Shettisen på bilden ser inte fet ut, bara tjock, och utan pälsen ser den nog normal ut. Man får ju inte glömma att en shettis SKA ha hull, man ska inte kunna se en utpräglad manke på en shettis. Bra för sadelläget, men inte för rastypen.

Mina erfarenheter på feta och bukiga hästar är att om hästen är bukig, ser magen uppsvälld ut och känns väldigt hård. Magen ser ut som en ballong jämfört med övriga kroppen.

En fet häst, enligt min erfarenhet har fortfarande stor mage - dock ser den inte lika ballongaktig ut och är mjukare att känna på. Tycker också att resten av delarna på hästen har en tendens att se feta ut också.

/Wizzla :bump:

rent generellt: äppelform=fet, päronform=bukig (om du tänker dig ett tvärsnitt genom hästen, uppifrån och ner)
En fet häst kan du inte hitta några revben på ens om du pressar fingrarna rakt in i späcklagret. Den är rund över ryggen, ofta med "vattenränna" längs ryggraden (ffa ponnyer) och "kluven rumpa". Ofta får de också en späcknacke. De är runda och har mjuka former över hela kroppen.
En bukig häst har bara en stor mage, är ofta rentav tunn över revbenen och har en uppstickande ryggrad. Och OM de har nämnda form så har de ofta ocks en tunn hals, utstickande höftben. (nu beskrivs kanske extremvarianten...)

Håller med om att shettisen på bilden ovan ser normalviktig ut = rund och go men absolut inte fet. Det är tyvärr svårt att visa med en bild hur en fet pony ser ut. jag HAR foto på en av mina som hon såg ut i somras = JÄÄÄTTEFET!! Men på fotot ser hon inte alls så fet ut, så det hjälper inte om jag lägger ut det här.

på min polle ser det ut som om hon har svalt ett ägg som har lagt sig på tvären :angel: , om ni förstår!?!, är det bukigt eller fet? :confused:

ligger ägget på tvären "nedanför" magen så är hon nog bukig...

alltså om man står och kollar på henne framifrån ser det ut som om "äggets spetsigaste" sidor sticker rakt ut? :smirk:

som jag sa ovan, förmodligen bukig...

Det är väldigt vanligt med bukiga shettisar och vanligaste orsaken är att de får för lite proteiner...

Har ingen shettis men de är en ponny.

{b4518b67-e830-49a1-b6a8-da2978480073}.jpg

Fettponny som ska tävla:p

okej:p

På den bilden väger han ca 410kg och 350 är hanns målvikt enligt vetrinärena;)

"min" shettis, bukig, men väldigt välmusklad. här är han 13. Han körs bara.

Är de feta kan du absolut inte känna revbenen, samt att låren brukar kännas plufsiga.

Det är svårt att se på vintern för shettisar blir till Troll då :)

här är en fet häst, bakdelen är helt utan kontur, halsen går knappt att böja :) !!
Men hon är snäll, om det är någon tröst om någon känner igen henne :)

Senast ändrad av en moderator:

Så min shettis är inte fet då? :o

Hihi här bantar jag henne för fullt och så tycker ni inte hon är fet, stackarn. Nej men jag anser att hon är för fet. Hon har 90 cm på sin sadelgjord och vi får kämpa som idioter för att få runt den. Så några kilo behöver hon allt gå ner. Kanske är det svårt att se om hon är fet på en bild?

Viktigt är att ni aboslut inte drar ner på höet, utan motionerar henne mer.
Bukighet beror på dåliga muskler i rygg o mage. dvs bakbensaktivitet. Därför är shettisar bukiga, även andra barnponnyer blir lätt bukiga pga dålig träning. Kondis kan de ha ändå. För vem racade inte runt med sin ponny i all oändlighet för det var så kul :)

Någon nämnde proteinbrist, jag lär mig gärna mer om det!

Tömkörde min shettis 2-3 dagar i veckan och det är det som gav honom muskler, men inte tillräckligt för hans gamla bukighet skulle försvinna såklart.

Har ni ett jättekraftigt hö, byt ut mot halm i hagen/lunchen. Och öka motionen, klättring, tömkörning och ARBETE framför vagn.

Jag umgås en del med en shettis som tränas hårt plus går lektion och han har lite mage han med. Nästa år är det sm som gäller. :)
Sveriges mest vältränade shettis?

Senast ändrad av en moderator:

Beror inte bukighet på proteinbrist?
Jag tycker inte att shettisen med vagn är bukig, tycker att han ser bra ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
448
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka