Fet "beläggning" på bakbenen

coolia

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som får en slags fet beläggning på framsidan av bakbenen ovanför kotan. Det ser ut som extremt fett stöv och när man borstar så får man inte bort det. När man pillar med nageln går det att pilla bort det till viss del, men det feta kvarstår. Vi har provat att tvätta supernoga, men det går liksom inte bort. Ingen annan häst har detta och vi undrar vad det är för något.

Och tips på hur man får benet rent?

Sv: Fet "beläggning" på bakbenen

Så får min häst också ibland, speciellt på ena benet. Borstar man med piggborste kan man få med sig pälsen i små flagor. Har aldrig blivit klok på vad det är!

Kan det komma från skapet? Tänker på att valacker ofta inte är lika renliga som hingstar då de inte "använder apparaturen" så som den är tänkt.. Är det så luktar det APSTEK!!

Inte om det är ett sto förstås :p

Mina båda valacker får likadant genom att sparka uppåt mot skapet. På mina är geggan oftast svart, men den ena har också haft ljus gegga. Dags att putsa lite när det blir så, brukar jag utgå från.

Vissa ston får ju gegga mellan spenarna på juvret, kanske de kan gnida bakbenen så pass mot juvret att det kletar av på dem också?

Ja är det en valack så kan det vara förklaringen. Det är svårt att få bort för det är så fett och kletigt, man får ta någon mild tvål och ljummet vatten och tvätta bort det. Typ såpa.
Min har inget sånt men hans kompis har, på insidan av bakbenen. Tänkte ta tag i projekt tvätta i sommar, han sparkar nämligen och är livrädd för slangen, lycka till åt mig!

Ja, det är värt att prova. Benet ser ju grått ut och är fett och det vill man ju inte.

Mitt sto får också det på bägge bak, kommer liksom från huden underifrån. Funderat på om det kan vara ngt svamp grejs men funkar inte att tvätta med ngt mot det. Hon verkar ju inte lida av det men jag har alltid undrat vad det är...

Tycker nog också att det kommer mer underfrån.
På det vita benet är "kletet" vitt och på det svarta svart.

tvätta skapet och tvätta benet efter.. det låter mest troligt att det kommer från skapet =)

Vi har en häst i stallet som får en slags fet beläggning på framsidan av bakbenen ovanför kotan. Det ser ut som extremt fett stöv och när man borstar så får man inte bort det. När man pillar med nageln går det att pilla bort det till viss del, men det feta kvarstår. Vi har provat att tvätta supernoga, men det går liksom inte bort. Ingen annan häst har detta och vi undrar vad det är för något.

Och tips på hur man får benet rent?

Min får så av att ha benskydd. Jag brukar gnugga åt lite olika håll med en Magic Brush och tvätta med såpa så blir det rent.

Min får så både fram och bak av benskydd, det är bara att tvätta med lite såpa så går det bort. Och även tvätta benskydden med jämna mellanrum.

Mina får också det så,
har alltid utgått från att det är svett och smuts som gnidits ner under skydden,
brukar alltid sitta i underkant.

Regelbunden rengöring av skydd, samt tvätt av ben brukar motverka det :)

Jag tror att hästen aldrig haft skydd på bakbenen så det är inte orsaken i hans fall. Endast transportskydd, men han transporteras sällan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 651
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 236
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka