Fet av halm?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare skorpan3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 415
S

skorpan3

Kan en häst bli tjock av halm ?
För min häst äter nämligen halm.
halm har iofs nyttiga ämnen i sig. Men att äta för mycket är inte bra va?

sen har hon blivit lite runt om magen. så undrar om något kan bero på halmen ?
Kan vara så att hon får för lite motion eller för mycket mat också
men undrar sopontant om hästar kan bli lite feta av halm ?

:D:D

Sv: Fet av halm?

Ja, de kan bli feta av halm, men eftersom halm bara innehåller 4-5 MJ/kg foder (hö ligger normalt sett runt 7-9 MJ) så lär de äta bra många kg:n innan det inträffar...;)

Det som kan hända är att hästen får större buk pga stråmängden, men det syns oftast bara i vila, när hästen arbetar håller bukmuskulaturen in "hela paketet". Inget att lägga så stor vikt vid alltså, hästar ska äta mycket strå.

En annan sak som kan hända är att hästen får för lite protein om man ersätter alltför stor del av den normala fodergivan med halm, då halm i princip inte innehåller något protein alls. Proteinbrist visar sig som tunn (muskelfattig) överlinje vilket kan försärka intrycket av stor buk.

Sv: Fet av halm?

Min häst klämmer i sig många kg halm per dag eftersom han har fri tillgång i hagen under dagarna men han är definitivt inte fet.

Men som någon annan nämde så kan ju buken se lite uppblåst ut ibland men det beror ju på att tarmarna är fulla med mat - alltså inte fetma.

Sen kan man ju behöva balanserar upp med extra protein eftersom halm inte innehåller protein.

Jag tycker halm är ett utmärkt fodermedel när man behöver ge hästen längre tuggtid än vad som är möjligt med hö eller hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
867
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka