Fenylbutazon

Z

zazzabella

Hur får man i sin häst fenylbutazonen? Jag tror att jag har provat ALLT. Det går inte att lura henne på något vis! Jag har provat att blandat det i alla möjliga sorters foder, hennes favoriter osv. Men det är helt OMÖJLIGT att få i henne det. Hur tycker ni att jag ska göra? Massa tips och idéer tack! :bow:

Blanda med lite vatten och fyll det i en plastspruta. Sen kan du helt enkelt spruta det i munnen på henne precis som man gör med avmaskningsmedel. Så fick jag göra med min pålle när han skulle ha butta sist. Blandar man det i maten så är det stor risk att hästen inte äter upp alltihopa och det är svårt att hålla koll på hur mycket den egentligen har fått i sig.

Var lika med min häst då hon fick det för en herrans massa år sedan. Matvägrade typ. :crazy:

Jag tog o blandade pulvret i vatten i en spruta(typ en gammal avmaskingsspruta) och sprutade in det direkt i munnen.

Jag har rivit ganska många äpplen och morötter och blandat det i och det har fungerat bra.

Är tyvärr inte alla hästar som går på det heller, kompisen testade på sin häst men hon totalvägrade att ens lukta på äpplet... :smirk: Men det kanske är värt ett försök om man tycker att det är jobbigt att ge det i spruta.

När det gäller utblandadade medikamenter, så har vi en pålle i stallet som bokstavligen vägrar ta allt som ser ut som en spruta i munnen. Han blir bindgalen när man kommer med en sådan mot honom, och detta grundar sig i att han fått upplöst medicin i en spruta.

Ytterligheter finns av allt, man får prova sig fram vad som passar just denna individ.

En sån pålle har jag också. Testade att istället för vatten att blanda Proviva med olika fruktsmak och även filer. Alla med sk "snälla" magbakterier. Vilket inte är så dumt egentligen då hästarna kan bli lite dåliga i magen av butta och liknande preparat. Provade mig fram till vad hästen gillade - blåbär var hans favorit :d.

Först gav jag i krubban för att utröna vad hästen gillade, sen fick han det några gånger genom sprutan men utan medicin. Det gick alldeles utmärkt att "lura" honom på detta sätt. Bra med den lite segare/tjockare konsistensen också.

Har även testat dels med äppeljuice, det gick ganska skapligt det också. Dels med äppeljuicen blandat med lite äppelcidervinäger. Just äppelcidervinägern som våra hästar får en skvätt av i maten varje dag i vanliga fall, tar bort/dövar den beska medicinsmaken. Men då gäller det förståss att hästen är van vid smaken från början.

Numera är det ju tråkigt nog så med just nämnada pålle, att allt med sådant som ser ut som sprutor är äckligt. Det gäller alltså avmaskning, vaccination allt med verktyg som ser ut som en spruta. :D

Det sätter ens fantasi på prov varje gång vi kommer till dessa moment, och det blir ju några gång per år. :p

Man kan testa att blanda det med äppelmos i spruta. Min pålla verkade tycka att de där sprutorna var ganska trevliga efter ett tag :cool:

när min häst hade fång var hon så dålig att hon inte orkade äta... tyvärr var jag borta de 2 veckor som hon var borta så mamma och pappa fick lirka i henne. men de tog en ketchupflaska och blandade i som de senare sprutade in i hennes kind...
hjälpte men det var inte lätt när det började hjälpa och hon hade ork att ta bort huvudet..... tur då att pappa var med som har lite styrka.

Så var ju vår också, rena brottningsmatchen när man skulle ge något med spruta i munnen. Tog man honom med total överraskning kunde det kanske gå, typ nån enstaka avmaskning, men vid medicinering mer än en dag i rad var det helt kört och han fick fullständigt panik.

Därför bestämde vi oss att ge med spruta ofta, men bara sånt som han tyckte smakade gott, utan någon medicin i - helt enkelt för att vänja honom. När de första protesterna och skepsisen lagt sig och han väl fattat att det var gott det han fick, så sög han nästan ur sprutan själv :D Det tog ungefär en vecka morgon och kväll att komma dithän.

Efter det så fick han fortfarande lite gott i sprutan då och då, bara för att hålla det vid liv.

När det sen ännu en gång var dags att ge medicin i spruta blandat med det han tyckte var gott gick det utan protester. Till skillnad mot första gången då vi utan att tänka på det gav honom denna orala sprutfobi. Ytterligare en fördel var att avmaskningarna gick betydligt lugnare. Först en spruta gottis, sen maskmedlet "lurad" ;) och sen ett par sprutor med gottis igen strax efter, så glömde han bort att han fått maskmedlet.

Melass eller äppelmos var inte heller så dumt att prova. Det är bra om det är lite "konsistens" på det man blandar med.

Tack för alla era tips! :bow: :cool: Det där med sprutan ska jag testa, att blanda ut buttan med något gott och sedan ge. Hoppas att det fungerar på min kräsna häst! :D

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Katthälsa Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det...
Svar
9
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka