Fenylbutazon

Sv: Fenylbutazon

Min nuvarande häst har fått det och den som jag hade innan har inte fått det vad jag vet om.

Mitt sto har blivit behanndlad med bla fenylbutazon, min valack har aldrig fått medicin annat än vaccination och sedering när tänderna ska ses över.

Innan dessa hästar har jag bara haft 1 behandlad häst, och en hel hög obehandlade hästar.

Ser ingenting konstigt i att obehandlade hästar skulle kunna gå till slakt.
Även om jag själv nog inte kan tänka mig att skicka någon av mina hästar till slakt och jag kan inte tänka mig att äta hästkött.
Men vill andra äta hästkött tycker jag det är helt okej under förutsättning att djuren haft det bra i livet men det gäller alla djur och inte bara hästarna.

Mina nuvarande hästar har inte ätit butta men min gamla häst fick det någon gång under hans sista levnadsår.

Mitt sto fick butta, därmed så fick hennes föl även indirekt i sig butta genom mjölken. Så min nyblivna åring har fått butta i sig.

Ingen medicinering inskriven i passet, men gissningsvis har hon blivit medicinerad hos förra ägaren pga av en sårskada (attack från annan häst). Hos mig har hon inte fått något.

Folk äter alltför mkt kött som det är, det enda vettiga iom denna skandal är att inte äta kött öht och få slut på hela slaktindustrin. Det är strunt att djuren inte lider på svenska slakterier och på svenska gårdar.

Fast hästkadavren ska göras av någonstans.
För min del kvittar det om det blir livsmedel eller fjärrvärmeverket.

Jag tycker att du skriver väldigt onyanserat i ovan citerade rader.

De tjurar min pappa födde upp för livsmedelsproduktion gick på lösdrift. 40 tjurar på 6 hA mark, tillgång till ligghall.
Faktiskt inte så illa, kan jag tycka. De djuren led inte.

De hästar jag kört till slakteri, har fått åka i sin invanda transport, äta hö under transporten precis som när de skulle på tävlingar.
Jag har lett ut hästen ur transporten, lämnat över grimskaftet till personalen på slakteriet som sedan stått och klappat och kliat hästen en stund och bultat utomhus.
Det förfarandet är nog lika oavsett om kadavret används till livsmedel eller bränns upp i fjärrvärmeanläggningen.

Alla djur har det inte bra på svenska gårdar.
Alla djur lider inte på svenska gårdar.

Alla djur blir inte stressade på svenska slakterier.
Alla djur lider inte på svenska slakterier.

Har för mig att jag läst på något antiflugmedel att det var livstids karens på det men jag kan ha fel.

De flesta hästar är nog behandlade med både det ena och andra. Tycker inte att sällskapshästar är lämplig mat för människor faktiskt.

Ultrashield . Finns säkert fler .

Sitter nu med passen framme till mina hästar, Har varit på djursjukhuset med min ponny idag och den har är ställd på fenylbuttazon,
Detta är en häst reggad i avelsföreningen för varmblodiga hästar, jag har själv som ägare skrivit in i under Icke livsmedel med namn och datum, Hittar ingenstanns där veterinär ska skriva i i Passet.
Kollar även unghästens pass och i den finns Administration veterinärmedisinska läkemedel där ska det skrivas in i passet .
Mina två fångponnyar har fått butta .
Har tre andra halvblod 2-19 år ingen har fått butta.
Jag har avlivat alla mina hästar på gården och den som gjort det har tagit med sig hästarna.
Fick ta nödslakt på en 1988 i stockholm och den gick till livsmedel fick tror jag mellan 6000-8000 för den då.
Skulle det gå idag att avliva hemma och låta den gå till livsmedel skulle jag även göra det idag tror jag.

Vi har haft fem hästar under 20 års tid. En av dem, min fångponny har fått butta, står ej i hennes pass.

När det gäller att äta hästkött eller inte så kommer jag att fortsätta att välja att avliva våra hästar här hemma. Det är kanske dumt men jag vill inte att de ska skickas till ett slakteri. Jag har mycket svårt för att tänka mig att äta hästkött men vet andra som äter hästkött och som har egna hästar. Det har jag inga problem med, kan man äta det så är det väl bra. Jag vill inte det.

Vi har får och äter de lamm som vi slaktar.

Av 9 hästar (om jag räknar rätt här ..) har 4 stycken behandlats med Fenylbutason/Metacam/Finadyn under sista levnadstiden.
Inte inskrivet i passen , men däremot har jag bett veterinär om underskrift i passen att de inte ska gå till livsmedel.
Vilket inte spelat ngn roll egentligen då jag alltid använt trotjänaravlivning hemma på gården.
Själv äter jag inte kött sedan långt tillbaka , så för min del behöver jag inte fundera , men har ju familj som jag inte gärna vill ska äta "behandlat kött".

Har haft 6 st hästar, varav jag vet att en har stått på fenylbutazon och en till som jag helt enkelt antar har gjort det pga, sjukdomshistoriken. Båda två för länge sedan.
Övriga har mig veterligen ej behandlats, men som sagt, man vet ju aldrig.. :grin:
Detta under ett tidspann på ca 20 år.

Ingen av mina hästar har fått Butta. Inte de två nuvarande och inte den förra. Foderhästarna har inte fått det när de varit hos mig.

Min 30-åring fick butta för några år sen. Det skrevs inte in i passet.
Jag ville se om en stelhet i ena fram bara var stelhet eller faktiskt smärta. Hästen böjdes ua. Men jag ville vara säker. Han fick butta en sväng i samrådan med vet.
Nu har jag nog tänkt kremera honom separat iaf.
Det är enda gången under 20 års tid han fått sånt. Innan det kan jag inte säga något. Då fanns ju ej heller pass till honom.

Min 7-åring har aldrig fått butta. Dock har jag använt Absorbine Ultrashield på honom. Så han är "besudlad".

Hej!

Samtliga mina 4 hästar har fått butta, ingen av dom har skrivits in i passet. Nuvarande fröken har jag själv skrivit in i passet att hon inte ska gå till livsmedel.

/Lavinia

Äger inga hästar längre men de jag ägt har blivit behandlade med alla möjliga saker utan att veterinären frågat efter deras pass och såldes är inget inskrivet i dettta. Tror inte att detta är något undantag....

Det är strunt att djuren inte lider på svenska slakterier och på svenska gårdar.

Jag vill gärna ha bevis på det uttalandet.

Kl
Min ponny fick under de åren jag hade honom: Butta, Finadyn, Metacam (flertal gånger) samt en massa annan medicin när han var inlagd på Ultuna. Inget är noterat i passet.
(Och ja, den ponnyn skadade sig mycket...)

Av mina 5 hästar är det bara en som fått butta vad jag vet. Jag är osäker på den häst vi köpte som 12åring för 5år sedan, men det står inget i passet. Fast det är ju ingen som skrivit i passet på min spatthäst heller o han har fått mycket butta...

Mina hästar kommer inte gå till slakt och jag vill heller inte skicka till destruktion. Första alternativet blir att söka begravningstillstånd, andra kremering- oavsett kostnad.

Jag hade kunnat tänka mig slakt OM det hade varit som förr, avlivning hemma på gården i lugn o ro o sedan tar de kroppen till slakteriet. Men skulle aldrig leda mina hästar in till ett slakteri som luktar av död och kött...

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 812
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka