Fenylbutazon vs Metacam

Sv: Fenylbutazon vs Metacam

Har hört att det inte är någon större skillnad förutom på priset. Därför brukar jag ge mina Finadyne som är billigare och hjälper lika bra. Enligt vet kan man t.o.m ge Magnecyl, typ 10 tabletter per gång.

Fast det är väl beroende på vad för skada man har.

Som sagt så ger vi metacam som sista utväg eftersom det är effektivt vid skelett, ledskador

Fast dist. vet sa till mig att Metacamen kunde ge magsår, men då efter lång behandling. Har ingen erfarenhet utav butta men det kanske också har de biverkningarna?

Jag vet faktiskt inte exakt hur det ser ut med biverkningsfrekvens. NSAID påverkar ju tyvärr även prostaglandinfrisättningen i magsäcken som en oönskad bieffekt då COX-enzymen hämmas. Olika NSAID är olika selektiva mot COX-1 eller COX-2 (minns inte vilket som är det "goda" resp "onda"). På smådjurssidan sker en ständig förbättring där NSAID-preparaten blir mer och mer selektiva, på häst vet jag inte. Det borde ju vara så att nyare preparat är bättre, men det är inte säkert. Samtidigt beskrivs ofta fler biverkningar på de nya preparaten i FASS, detta beror snarare på att reglerna för kontroll skärps allt mer och att man upptäcker fler sidoeffekter. De gamla preparaten behöver inte ändra i FASS-texten, men nyregistrerade måste ta upp allt.

*nu ska vi se om Linda minns rätt* :o
COX-1 finns i alla väv och effekterna på den orsakar biverkningarna (så som ökad syraproduktion och minskad slemproduktion i magsäcken, blödningar genom att hämma koagulation och förlängd dräktighet). COX-2 är den man vill påverka, ökar dramatiskt i antal i inflammatorisk väv. Hämmar man COX-2 ger det minskad feber, antiinflammatoriskt och smärtstillande. Butta hämmer båda två lika, Metacam hämmar främst COX-2, men även lite COX-1.
ok, jag erkänner, jag tog fram föreläsningsslidesen och friskade upp minnet... :D

för mig rinner det bara ut ur munnen igen då, hästen gör sitt bästa för att bli av med det. men blanda i foder funkar toppen. är ju bara att slänga hinken om man är rädd för doping.

I så fall blandar du mog i för mkt vatten, det ska bara vara så det blir lite klibbigt, sen kör du i det som en avmaskning.
Jag skär dock av hela toppen på sprutan, då behöver det inte vara lika löst

ja du, för oss har det funkat bra. kanske som arabia skrev att du tar för mkt. vätska ? gäller ju med att få in sprutan tillräckligt långt in i munnen med, som med anmaskningn :laugh: hälften av våra skulle aldrig röra fodret med butta eller finadyn i (hur smakligt själva fodret än är) :crazy: (har prövat) så då är sprutan det som gäller ;)

Min är hopplös att spruta i munnen, man får binda honom från två håll för att komma åt utan att han far runt i boxen och dummar sig.:devil:

Så det är betfor + finadyne i krubban som gäller och sedan ordentlig rengörning. Alltid lika nervöst att starta om man åker in på dopingen. Har varit in två gånger och fast man inte har medicinerat så är det ändå väldigt nervöst innan man fått svaret efter tre veckor.:crazy:

På just fång verkar det som om "Butta" har bäst effekt.

Har fått dålig effekt av Metacam på både häst o hund:grin:

Har fått Finadyne mot när det har rört sig om andra symptom än hältor- typ hudinfl. eller dylikt o har då fått god effekt.

Min är hopplös att spruta i munnen, man får binda honom från två håll för att komma åt utan att han far runt i boxen och dummar sig.:devil:

Så det är betfor + finadyne i krubban som gäller och sedan ordentlig rengörning. Alltid lika nervöst att starta om man åker in på dopingen. Har varit in två gånger och fast man inte har medicinerat så är det ändå väldigt nervöst innan man fått svaret efter tre veckor.:crazy:

Och min häst älskar Metacam :crazy: Räcker med att jag visar sprutan så vill han ha.

Eller du menade inte metacam?? Tror att butta och finadyne smakar mer illa

D-ponnyn här får just nu metacam för ett svullet bakben, hon springer vid bara åsynen av oss :angel: hon tycker den smakar skit medans butta blandat i vanligt vatten fungerar jättebra på henne. den gamla fick metacam när hon knivskurits för 2 år sedan, hon älskade den och ville ha mer :angel:

Fast dist. vet sa till mig att Metacamen kunde ge magsår, men då efter lång behandling. Har ingen erfarenhet utav butta men det kanske också har de biverkningarna?

Enligt mina veterinärer kan butta ge magsår och metacam är snällare mot magen. Därför skrev de ut metacam till min "gammeltant när hon fick sår på hornhinnan.

Och min häst älskar Metacam :crazy: Räcker med att jag visar sprutan så vill han ha.

Eller du menade inte metacam?? Tror att butta och finadyne smakar mer illa

Min gammeltant AVSKYR maskmedel (springer och gömmer sig :D) men ÄLSKAR metacam (hugger efter sprutan! :D )

:rofl:

Vad skönt att höra att fler hästar gillar metacam, trodde att jag hade en avart här hemma :D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka