H
hillevie
Sv: Fenylbutazon vs Metacam
okej, tack
okej, tack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har hört att det inte är någon större skillnad förutom på priset. Därför brukar jag ge mina Finadyne som är billigare och hjälper lika bra. Enligt vet kan man t.o.m ge Magnecyl, typ 10 tabletter per gång.
Jag vet faktiskt inte exakt hur det ser ut med biverkningsfrekvens. NSAID påverkar ju tyvärr även prostaglandinfrisättningen i magsäcken som en oönskad bieffekt då COX-enzymen hämmas. Olika NSAID är olika selektiva mot COX-1 eller COX-2 (minns inte vilket som är det "goda" resp "onda"). På smådjurssidan sker en ständig förbättring där NSAID-preparaten blir mer och mer selektiva, på häst vet jag inte. Det borde ju vara så att nyare preparat är bättre, men det är inte säkert. Samtidigt beskrivs ofta fler biverkningar på de nya preparaten i FASS, detta beror snarare på att reglerna för kontroll skärps allt mer och att man upptäcker fler sidoeffekter. De gamla preparaten behöver inte ändra i FASS-texten, men nyregistrerade måste ta upp allt.
Min är hopplös att spruta i munnen, man får binda honom från två håll för att komma åt utan att han far runt i boxen och dummar sig.
Så det är betfor + finadyne i krubban som gäller och sedan ordentlig rengörning. Alltid lika nervöst att starta om man åker in på dopingen. Har varit in två gånger och fast man inte har medicinerat så är det ändå väldigt nervöst innan man fått svaret efter tre veckor.
Fast dist. vet sa till mig att Metacamen kunde ge magsår, men då efter lång behandling. Har ingen erfarenhet utav butta men det kanske också har de biverkningarna?
Och min häst älskar Metacam Räcker med att jag visar sprutan så vill han ha.
Eller du menade inte metacam?? Tror att butta och finadyne smakar mer illa