Fenylbutazon vs Metacam

Calvaro

Trådstartare
Har ni märkt någon skillnad i effektivitet på butta och metacam?
Alltså tycker ni det ena lindrar bättre än det andra?

Sv: Fenylbutazon vs Metacam

Metacam har jag hört att det är betydligt starkare därför är det också betydligt dyrare

Jag vet inte hur mycket Fenylbutazon kostar men jag hämtade ut en flaska Metacam igår (oral lösning) och den gick loss på 375 kr, hade förväntat mig det dubbla.

Köpte butta igår, det gick på 303,50 kronor :D Annars kan jag inte uttala mej så mycket mer om det, detta är första gången min häst får midicin...

Jag vet inte hur mycket Fenylbutazon kostar men jag hämtade ut en flaska Metacam igår (oral lösning) och den gick loss på 375 kr, hade förväntat mig det dubbla.

Hur mycket hämtade du ut??

Jag hämtade idag och fick betala närmare 800kr :crazy: Nu hämtade jag ut 250ml iof

Nu har jag inte flaskan här, står hos stallägaren.. Den va ungefär 10 cm hög, har ingen aning om alls hur många ml det var i den heller. Men hon ska ha Metacam för 260 kg i fem dagar, så så länge ska den räcka och tror att det blir över också. Dålig koll jag har :crazy:, men det var unghästen som fick ett sticksår så var bara där och lämnade det som hastigast.

Jag har en fånghäst som blivit behandlad med Metacam, Finadyne o Butta, det som har haft bäst effekt är faktist Buttan, Metacamet svarade hon inte alls på. Min andra häst som oxå hade fång (numera änglahäst) behandlades med Metacam, Finadyne o Quadrisol, där det sistnämnda hade bäst effekt.Denna hästen svarade aldrig på Metacam behandlingen heller, men dyrt vart det.

Metacam kan jämföras med Ipren har jag fått lära mej iaf:idea:

Har dock ingen erfarenhet av Metacam på hästar utan det är grisar jag har erfarenhet av.

På häst har vi bara använt oss av Finadyne vilket har fungerat bra.

Fungerar olika från individ till inivid - och säkert mellan olika smärttillstånd. Vissa människor gillar Ipren, andra Magnecyl. Det går inte att säga att det ena är bättre än det andra, möjligen utifrån biverkningsstatistik.

Metacam är inte starkare än fenylbutazon.

Såväl Metacam som Ipren tillhör gruppen NSAID (non-steroid antiinflammatory drugs). Dit här även fenylbutazon och finadyne.

så som jag fått för mig (blivit ord) så är metacam bättre för sårskador/benhinneskador/lymfangit samt mildare för magen än tex. butta men butta effektivare mot tex. fång eller led smärtor/inf. ?

Metacam är för skelett och leder kunde jag läsa på min flaska.

Vi ger det som sista utväg för en ledproblem häst

Ställde frågan eftersom en pålle i min närhet fick fång igår. Vi prövade på metacam först för att se om det kunde hjälpa men vet sa att det kunde vara olika. Butta brukar ju vara lite svårare att få i dem.:angel: Hur står Quadrisol i "styrka" i förhållande till metacam och butta?

Jobbar med kor och där fungerar ju metacam också super!
Men hästar ska ju alltid vara lite speciella:laugh:

kl

Köpte metacam till en av mina nu. 750:- för behandling i 10 dar.
Dyrt så vi får hoppas att det hjälper:)

Jag vet faktiskt inte exakt hur det ser ut med biverkningsfrekvens. NSAID påverkar ju tyvärr även prostaglandinfrisättningen i magsäcken som en oönskad bieffekt då COX-enzymen hämmas. Olika NSAID är olika selektiva mot COX-1 eller COX-2 (minns inte vilket som är det "goda" resp "onda"). På smådjurssidan sker en ständig förbättring där NSAID-preparaten blir mer och mer selektiva, på häst vet jag inte. Det borde ju vara så att nyare preparat är bättre, men det är inte säkert. Samtidigt beskrivs ofta fler biverkningar på de nya preparaten i FASS, detta beror snarare på att reglerna för kontroll skärps allt mer och att man upptäcker fler sidoeffekter. De gamla preparaten behöver inte ändra i FASS-texten, men nyregistrerade måste ta upp allt.

Har hört att det inte är någon större skillnad förutom på priset. Därför brukar jag ge mina Finadyne som är billigare och hjälper lika bra. Enligt vet kan man t.o.m ge Magnecyl, typ 10 tabletter per gång.

Man kan ge Magnecyl, men då är risken för biverkningar i form av sårbildningar i magtarmkanalens slemhinna mkt större. Som engångsdos, kanske, men annars skulle jag avråda.

Annars brukar jag också välja utifrån pris.

Till 500-kilo häst
Finadyne 2,25 påsar à 34 kr
Fenylbutazon 2,5 påsar à 15 kr

Butta alltså!

Fördelen med Metacam är att det inte kan flyga omkring som tex Finadyne/butta. Mer att rengöra efter medicinering, kan annars bli rester kvar som ger utslag på doping om hästen slickar i sig det.

när vi ger butta så blandar vi ut pulvret i lite vatten el. äppeljouice i en munspruta (vi skär upp hålet lite extra, blir så mkt. lättare) då är det lika lätt som metacamet ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka