Fenomenet aktiv travare vs. fd...

BitterAss

Trådstartare
funderat på detta nu i nån vecka i samband med nedtrappning av verksamhet & häst/ar som ska hitta nya hem som rid el utbildningshäst. Som aktiva travare ligger de flesta i prisklass 20.000 kr & uppåt, men så fort de lägger skorna på hyllan är de knappt värda slaktpriset. Tycker det känns rätt konstigt, det är ju likförbenat samma häst? Och även om de är välhanterade, välskötta, trevliga mkt fint ridbara individer så faller de på att de inte kan ta galopp på skänkel? Hoppas nån fattar hur jag tänker, jag kände för att skriva av mig & bolla lite med er här..

Sv: Fenomenet aktiv travare vs. fd...

Dina tankar är väldigt intressanta. Jag har själv en ridtravare som nu är 15 år som jag tävlar dressyr på. Jag är medlem i Svenska Ridtravarföreningen och är aktiv i vårt distrikt. Många av oss som ridit travare i flera år sedan vi var små tycker att hästens värde förkastas så fort de går från tävlingshäst på banan till att bli ridhäst. Många av oss försöker få upp värdet på travhästen genom att försöka visa mångsidigheten av både kall- och varmblodstravarna. Många travare slaktas ju direkt om de inte står upp mot kraven och förväntningarna hos tränaren/uppfödaren utan att de ens fått chansen att komma till ett bra hem för att fylla en annan funktion än att vara tävlingshäst.
Om du nu skall trappa ner din verksamhet och sälja av dina hästar tycker jag helt klart att du inte skall lägga dig på ett pris under 7-8000 kr beroende på hästens ålder. Tyvärr säljs många travare alldeles för billigt, en del ges dessutom bort. Dessa hamnar ibland (lite för ofta) hos tjejjer som inte kan ta väl hand om hästen då de i första hand ser inköpspriset men inte alla omkostnader kring skötsel och vård av hästen.
Beroende på var i landet du bor kan du säkert få ut mer för dina hästar bara du står på dig om priset. Det som framför allt kan höja priset är en godkänd veterinärbesiktning med godkänt böjprov.

Hoppas att mina tankar ger dig lite mer styrka i att sälja dina hästar för en summa både du och de själva förtjänar!

Tack för dina tankar!! har hittills (senaste 2007) sålt hästarna för 10.000 kr, aldrig under just för att de inte ska hamna illa. Men nu är det hur trögt som helst..

Har annonser "överallt" men mkt lågt intresse, eller så ska utrustning följa med enligt köpare.

Har de ridtränats något under tiden i träning? Kanske går att få iväg på foder till någon som är villig att rida dem, för senare köp? Även om du får tillbaka hästen har de då ridits ett tag och då kanske folk är mer intresserade. Tycker de flesta hästar man ser annonser på ute är väldigt unga, i annonserna på exempelvis Ridsport tycker jag att man ser nästan enbart föl och unghästar. Äldre hästar verkar det itne finnas så många av, så det borde vara bättre marknad på dem, men så det kanske inte är. Tycker ändå inte du ska gå under 10 000, risken är då att de hamnar hos någon utan tillräckligt kunnande och ekonomi för att ta hand om hästen. Tar man en gammal travare måste man också kunna rida ordentligt för att skola hästen, det räcker inte med ett par år på ridskola tyvärr.

Ja vad det gäller mina så är de mkt ridna, i skogen & vid trafikerade vägar. De är bara inte "skolade" på en bana eller hoppade, vilket verkar vara viktigt ? Inte heller verkar det vara av vikt av de som varit "intresserade" att komma & titta på djuret ifråga.

Men detta verkar vara ett genomgående fenomen? Eller?? Inte att det gäller just bara mina just nu , utan överlag.

Jo jag håller med dig om att det verkar vara så för det mesta. Folk med ser ner på ridtravare, de är inte lika mycket riktiga hästar som andra hästar. Vet att det var någon tråd om det på något forum, en tjej som hade en gammal travare som såg ut som ett halvblod. När hon sa att det var en travare blev folk väldigt otrevliga osv. Så visst är det så överallt, men det kan bli bättre när fler och fler fd travare kommer ut på tävlingsbanan, vilket de verkar göra nu.

Jag kände samma när jag skulle ha ut min donna på foder, trots att hon är riden för instruktör i ett par år lite när det passat. Dock ej galopperad, det kändes inte så bra att lära henne galoppfattning även om jag gjort det med den andra.

Det var segt...

Nu vill jag ju inte sälja pga risken att hon börjar vandra, då tar jag hellre tillbaks henne och försöker hitta någon ny fodervärd om det inte funkar...

Har annonser "överallt" men mkt lågt intresse, eller så ska utrustning följa med enligt köpare.
Tillgång och efterfrågan styr priset.

Det finns många travare ute på marknaden som ridhästar eller blivande ridhästar.
Det finns inte intresserade köpare till alla dessa.
Därför blir de värda mindre pengar om de ska säljas som ridhästar.

(sen tänker jag inte lägga mig i frågan om deras lämplighet som ridhästar)

De faller inte pga att det inte kan ta galoppskänkel. De faller på att de är ruskigt obekväma om man jämför med ridhästar. Obalanserade vilket gör att de har väldigt svårt för saker som den mest outbildade ridhäst gör med förbundna ögon.

De faller inte pga att det inte kan ta galoppskänkel. De faller på att de är ruskigt obekväma om man jämför med ridhästar. Obalanserade vilket gör att de har väldigt svårt för saker som den mest outbildade ridhäst gör med förbundna ögon.

Fast i mitt första inlägg tog jag mina egna som ex, de har blivit ointressanta när de inte kunnat ta galoppskänkel. Skulle inte beskriva mina som "obalanserade"..

Tillgång och efterfrågan styr priset.

Det finns många travare ute på marknaden som ridhästar eller blivande ridhästar.
Det finns inte intresserade köpare till alla dessa.
Därför blir de värda mindre pengar om de ska säljas som ridhästar.

(sen tänker jag inte lägga mig i frågan om deras lämplighet som ridhästar)

Men det är juh fruktansvärt trist att alla då ska dras över en kam tycker jag.

Jag håller med Djurjouren till 100% här.

Vi måste tänka på att köparna vill ha en ridhäst. De kommer att jämföra travhästen med andra ridhästar. Det spelar altså ingen roll att det är en ovanligt bra "balanserad" travare. I jämförelse har travarna generellt en kantigare/mer passartad skritt, en mindre schwungfylld kort trav och en markbunden galopp. Och det kommer att krävas multum för att kunna öka ridbarheten och få den att tillnärmelsevis vara på samma nivå som ridhästarnas, om det ens är möjligt.

En ridtravare kommer dagligen alltid att framöver bli jämförd med ridhästar. That's it lixom.

Missförstå mig inte. Jag tycker att det är superkul att rida travhästarna men det är milsvid skillnad på ridbarheten mellan de olika hästtyperna.

/Skaune som dagligen rider både ridhäst och ridtränar travhäst.

Jo nog vet jag hur en travare vs ridhäst rör sig, inte fråga om det. Har själv gått från rid till trav i tonåren.

Men då kommer nästa fråga; varför vill alla tävla?? Okej att rida dressyr, leka lite med hopphinder hemma men varför svara på en annons för att ha som hopphäst & sen tacka nej för att den nyss komna från travbanan hästen(står i annons) inte är utbildad/ öht hoppad? Ingen verkar nöja sig med att ut & lulla i skogen nuförtiden känns det som..

Om vi nu skall spekulera så...

Folk vill ha häst och har höga ambitioner. De vill dock inte betala vad det kostar att köpa en häst som svarar mot ambitionerna, det är där det blir fel.

Det är väl bara att beklaga att det är så. Travarna är oftast jättemysiga individer.

Jag kan säga att jag är ju en av dem som letat foderhäst - och då faktiskt letat specifikt travare. Just för att jag trivs mest med dem, deras psyke, temperament, härliga gångarter (jo faktiskt) etc. Jag tycker det är kul att få hem en "färsk" häst och börja så smått skola om. Att de är annorlunda än ridhästarna bryr jag mig inte om, jag trivs bättre med travare och tycker de hästarna är roligare och trevligare.

Vill bara tillägga - många travare blir utmärkta distanshästar!!

Det är skillnad på en aktiv travhäst och en f.d. travhäst. Det är inga problem att lära en travhäst galoppskänkel eller kort trav. En travhäst som inte längre är aktiv travare bygger helt andra muskler och gångarterna förändras. Skritt och kort trav kan bli lika blanserade och mjuka som på vilken ridhäst som helst, så sluta att generalisera är ni snälla.

Det som kan ställa till problem för travarna är att de måste lära sig att röra bäckenet annorlunda för att kunna ta galoppen, men bara poletten trillar ner så brukar det inte vara någon match att träna upp den.

Ett annat problem är ju såklart anatomin, det är inte alla travhästar som är byggda för att ens kunna samla sig, med sina raka bakben och ofta överbyggda. Men givetvis finns det välbyggda travhästar som passar utmärkt till alla former av ridning och balans under ryttare är ju en träningssak som för vilken unghäst som helst (ja man får ju se dem som sådana)! Det är klart att de inte är balanserade om de inte har behövt vara det i sin karriär som travhäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka