"Feminismen har gått för långt"

nexxa

Trådstartare
Ja, det där är inte min åsikt, men vi hör det hela tiden. Att feminismen skulle ha gått för långt, men i min mening kan den inte göra det så länge vi står på samma nivå, alltså jämnställda. Eller om feminismen skulle stå för "mord, våld, hot, kränkning" osv.

Det senaste som upprört är de som dissade midsommarstången och gjorde en midsommar*****. Det är väl inget jag skulle göra själv, men så har jag aldrig haft en klassisk midsommarstång heller. Det rör mig inte så mycket då det forfarande inte skadar någon och sålänge det inte gör det, är det väl ok?

Det blir sådan kalabalik hela tiden och jag undrar bara hur det skulle vara om alla bara struntade i ett elda upp sig så, speciellt kvinnor, över att vi har några där ute som slåss för våran rätt i samhället?

Det är inte förrän det senaste åren jag följt lite bloggar på avstånd och börjat tänka annorlunda. Bli irriterad på exempelvis löneskillnader eller alla andra tusentals nackdelar vi får dras med för att vi inte föddes till man.

Hur ser ni på det? Eldar ni upp er över den nya varianten "midsommarstången" och anser ni att de såkallade "extrema feministerna" gått för långt?

Jag tycker det är uppfriskande. Att göra en midsommarfitta är väl dock knappast radikalt på något sätt. Kan folk skutta som grodor runt en kuk borde en fitta gå lika bra. Det är väl ett bra sätt att illustrera vad för märkliga saker vi faktiskt ägnar oss åt.

Jag har inte hört talas om några som gjort en annan midsommarstång.

Men varför skulle det finnas behov av den annan midsommarstång? Är björklöv, midsommarblomster och smörblommor typiskt manliga saker?

Jag tycker det är uppfriskande. Att göra en midsommarfitta är väl dock knappast radikalt på något sätt. Kan folk skutta som grodor runt en kuk borde en fitta gå lika bra. Det är väl ett bra sätt att illustrera vad för märkliga saker vi faktiskt ägnar oss åt.

Aha!

Dessa feminister som refereras till i TS kanske precis som Sol har gått på myten om att midsommarstången skulle vara en fallosymbol?

I så fall. Om feminismen har gått för lång låter jag vara osagt. Men i många fall tar den sig både absurda och missriktade proportioner, och tappar fokus totalt. Som här till exempel.

Jag har lite svårt att se hur skapandet av en midsommarfitta kan uppröra och få folk att tycka att feminismen gått för långt. Om några personer, feminister eller inte, tycker att midsommarstången är en fallossymbol (kan inte tycka att tanken är så långsökt) och vill ha en fittsymbol istället - då kan de väl få det? Likväl som man kanske vill ha en tomtemor istället för manlig jultomte på julafton. Att folk orkar bry sig, liksom. Om det nu är så att man brinner för feminism, innebär det att man alltid måste ha fullt fokus och vara 100 % seriös hela tiden? För annars... vaddå?

Nej, feminismen har inte gått för långt så länge jämställdhet inte har uppnåtts. Och om folk vill ha en fitta på midsommarafton - spelar roll. *ironi* Ärligt talat, är det inte att tappa fokus att och skapa absurda och missriktade diskussioner att ens ta upp frågan? När man kan diskutera fred på jorden och världssvälten istället. *slut ironi*

På vilket sätt är midsommarstången inte en fallossymbol? Midsommarfirandets ursprung är väl just fruktbarhetsriter?

Oavsett så känns det som att de som blir upprörda över midsommarsnippor tillhör kategorin "kränkta vita män"... orka?

På vilket sätt är midsommarstången inte en fallossymbol? Midsommarfirandets ursprung är väl just fruktbarhetsriter?

Oavsett så känns det som att de som blir upprörda över midsommarsnippor tillhör kategorin "kränkta vita män"... orka?

Fast midsommarstången tycks vara av ganska sent datum. Typ 1900-tal och införd från Tyskland. Den går inte tillbaka på förkristen kult. Så syftet med den är sannolikt inte fallossymbol. Sedan tycker inte jag det är märkligt att man drar parallellerna med tanke på hur den ser ut.

Så länge feminismen verkligen är feminism. Jag tror att en del journalister plockar fram extremismvarianter hos de som kallar sig feminister. Som till exempel egentligen vill riva patriarkatet för att ersätta det med ett matriarkat. Det är ju inte feminism, men journalister har lite svårt ibland att förstå och sortera.

Fast midsommarstången tycks vara av ganska sent datum. Typ 1900-tal och införd från Tyskland.
Blandar någon ihop majstången (midsommarstången) med julgranen i denna tråd?

Majstång, Skara, 1600-tal: (av Erik Dahlberg)

Suecia_3-041_%3B_Skara.jpg

Jag tycker det är lite jobbigt när allt avlångt måste tolkas som fallossymboler, och därför måste kompenseras och bytas ut mot motsvarande saker i andra grottliknande formationer.

Visst var säkerligen majstången en fallossymbol för tusen år se'n, men handen på hjärtat - hur många är idag 1000 år gamla, och kan relatera till den tiden?

Ja, det där är inte min åsikt, men vi hör det hela tiden. Att feminismen skulle ha gått för långt, men i min mening kan den inte göra det så länge vi står på samma nivå, alltså jämnställda. Eller om feminismen skulle stå för "mord, våld, hot, kränkning" osv.

Det senaste som upprört är de som dissade midsommarstången och gjorde en midsommar*****. Det är väl inget jag skulle göra själv, men så har jag aldrig haft en klassisk midsommarstång heller. Det rör mig inte så mycket då det forfarande inte skadar någon och sålänge det inte gör det, är det väl ok?

Det blir sådan kalabalik hela tiden och jag undrar bara hur det skulle vara om alla bara struntade i ett elda upp sig så, speciellt kvinnor, över att vi har några där ute som slåss för våran rätt i samhället?

Det är inte förrän det senaste åren jag följt lite bloggar på avstånd och börjat tänka annorlunda. Bli irriterad på exempelvis löneskillnader eller alla andra tusentals nackdelar vi får dras med för att vi inte föddes till man.

Hur ser ni på det? Eldar ni upp er över den nya varianten "midsommarstången" och anser ni att de såkallade "extrema feministerna" gått för långt?
Med feminism är det väl som med så många andra ismer. De nyfrälsta tenderar att gå till överdrift och vrida hela saken, hur bra den än är ur led.

Att tjejer ska ha samma lön för samma arbete är väl en självklarhet för de flesta, samtidigt som bäste man eller bästa kvinna ska ha ett utlyst jobb eller studieplats utan några som helst begränsningar beroende på kön eller etnicitet.

50% kvinnor eller mer i företagstyrelserna...om de har ägarmajoriteter bakom sig, annars inte etc etc

Blandar någon ihop majstången (midsommarstången) med julgranen i denna tråd?

Majstång, Skara, 1600-tal: (av Erik Dahlberg)

Suecia_3-041_%3B_Skara.jpg
Var lite otydlig. Efter research gjord igår (dock inte av mig själv) är midsommarstångens allmänna spridning ett sent fenomen. Den har blivit allmän under 1900-talet även om den fanns tidigare.

Huruvida stänger i samband med midsommar fanns under förhistorisk tid är ytterst osäkert.

Frågan är inte på vilket sätt det inte är en fallosymbol utan på vilket sätt det är en fallossymbol. Det finns inga belägg för det utan är en myt som fick fäste långt efter att majstången togs hit från Tyskland. Vissa säger att Freud hade ett finger med i spelet..

https://blogg.svt.se/debatt/2012/06/24/midsommarstangen-ar-ingen-fallossymbol/

www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/midsommarafton

http://www.popularhistoria.se/artiklar/den-svenska-midsommartraditionen/

Till och med Wikipedia har fattat.

Var lite otydlig. Efter research gjord igår (dock inte av mig själv) är midsommarstångens allmänna spridning ett sent fenomen. Den har blivit allmän under 1900-talet även om den fanns tidigare.
Vad då allmänn spridning?
I Dalarna, där jag vuxit upp, var spridningen väldigt allmänn, och betydligt längre än hundra år i by efter by efter by.

• Gilla
Reactions: Sol
Vad då allmänn spridning?
I Dalarna, där jag vuxit upp, var spridningen väldigt allmänn, och betydligt längre än hundra år i by efter by efter by.

Det jag menar är: midsommarstången är som jag uppfattar det idag en symbol för midsommar som förekommer i (i princip?) hela landet. Detta tycks vara ett sent fenomen. Stången i sig har med all sannolikhet inget att med en förkristen midsommarkult att göra och därmed sannolikt inte heller någon historia som fallossymbol.

Dock börjar jag fundera på att eftersom många tror/uppfattar midsommarstången som en fallossymbol idag, så har den kanske på sätt och vis fått en sådan betydelse.

Det jag menar är: midsommarstången är som jag uppfattar det idag en symbol för midsommar som förekommer i (i princip?) hela landet. Detta tycks vara ett sent fenomen. Stången i sig har med all sannolikhet inget att med en förkristen midsommarkult att göra och därmed sannolikt inte heller någon historia som fallossymbol.

Dock börjar jag fundera på att eftersom många tror/uppfattar midsommarstången som en fallossymbol idag, så har den kanske på sätt och vis fått en sådan betydelse.
Yes, det är jag med på.
Midsommarfirandet i sig är ju förkristet och hedniskt; "Midsommarfirande omtalas redan i de isländska ättesagorna, vilket antyder mycket gamla influenser." medan majstången, som är dess rätta namn, dök först upp på 1600-talet - "De tidigaste avbildningarna av majstänger hittar vi i Erik Dahlbergs "Suecia Antiqua" utgiven på 1600-talet. "
(citaten från Breaktowns länksamling - och bilden jag gav tidigare var ur Suecia Antiqua)

Så jag äter upp mitt slarviga
Visst var säkerligen majstången en fallossymbol för tusen år se'n,
men i övrigt står jag för vad jag tyckte.

Och ja, det är ju sannolikt att fallossymbolsstatusen är en efterhandskonstruktion, om man lägger ihop två och två här ovan...

Det tycker jag är ett rimligt sätt att se på det. Symboliska betydelser är ju av naturen flytande eller rörliga, eller kan vara det. De är i alla fall inte huggna i sten.

Dessutom skapar vi ju våra traditioner - och deras symboliska betydelser! - efterhand. Saker blir "traditionella" rätt oförhappandes och utan att ha någon faktisk historia (i vårt land eller kanske ens i andra länder).

Jag tycker att det är rimligt att tänka sig att midsommarstången är en fallossymbol eftersom många anser att det är så. Och mot det framstår en midsommarfitta som ett rätt rimligt alternativ, tycker jag. Kopplingen till feminism är inte ens självklar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka