walkaway-
Trådstartare
Hejsan! Jag har sedan cirka 6 månader tillbaka haft att göra med en femgångsvalack, 14 år gammal, e. Fafnir från Götarsvik. Under en lång period har vi försökt utveckla och hitta tölten. Han har nämligen under rätt många år blivit dåligt riden & tränad, vilket har påverkat hans gångarter. Då framförallt tölten. När jag började rida honom så var det ren grisepass, men nu känns det som att det börjar falla på plats.
Numera så har vi hamnat i det stadiet att han börjar "rolla" ett par steg, men går ur det rätt fort igen. Vad jag har förstått det som så innebär "rollning" att det blir galopp inslag i tölten. Nu får ni rätta mig om jag har fel.. men iallafall. Tänker jag fel som ser det positiva i rollningen? Gör han inte så för att det blir jobbigt och att han faktiskt kämpar.
Det är väl bättre med rollning än grisepasstakt?
Tacksam för svar!
Numera så har vi hamnat i det stadiet att han börjar "rolla" ett par steg, men går ur det rätt fort igen. Vad jag har förstått det som så innebär "rollning" att det blir galopp inslag i tölten. Nu får ni rätta mig om jag har fel.. men iallafall. Tänker jag fel som ser det positiva i rollningen? Gör han inte så för att det blir jobbigt och att han faktiskt kämpar.
Det är väl bättre med rollning än grisepasstakt?
Tacksam för svar!