Femgångshäst, bättre med rollning i tölt än..?

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Jag har sedan cirka 6 månader tillbaka haft att göra med en femgångsvalack, 14 år gammal, e. Fafnir från Götarsvik. Under en lång period har vi försökt utveckla och hitta tölten. Han har nämligen under rätt många år blivit dåligt riden & tränad, vilket har påverkat hans gångarter. Då framförallt tölten. När jag började rida honom så var det ren grisepass, men nu känns det som att det börjar falla på plats.

Numera så har vi hamnat i det stadiet att han börjar "rolla" ett par steg, men går ur det rätt fort igen. Vad jag har förstått det som så innebär "rollning" att det blir galopp inslag i tölten. Nu får ni rätta mig om jag har fel.. men iallafall. Tänker jag fel som ser det positiva i rollningen? Gör han inte så för att det blir jobbigt och att han faktiskt kämpar.

Det är väl bättre med rollning än grisepasstakt?

Tacksam för svar!

Sv: Femgångshäst, bättre med rollning i tölt än..?

Svårt att säga vad som är bäst men en rollning är ju ett balansproblem vilket inte grisepass (oftast) är. Rollningen kommer ju ur att hästen inte tar i jämt bak och oftast i bjuder riktigt fram. Prova att hålla igen lite på den tygeln där hästen rollar (höger fram höger tygel och vice versa) och tryck på lite på diagonala bak.

Rollningar innebär att hästen är ojämn i bakbenssteget, den tar i olika hårt och då uppstår rollningar. Att det skulle vara mer för femgångshästar håller jag inte alls med om.

Nej, det är ju inte bättre. Men min högst oprofessionella erfarenhet är att man oftast är på väg över en tröskel när problemet byter uttryck. Inte alltid, ibland är det ju helt enkelt bara jag som ger fel signaler. Men när man är inne i en fas där något är lite svårt så tycker jag ofta att det ändrar lite på sig sista tiden innan man kommer över det helt och hållet.

Kan ju såklart inte säga vad det är som händer för dig just nu, det återstår ju bara att se. Rid på bara och se vad som händer.

Vad är det positiva med rollning menar du? Varken grissepass eller rollning är bra.

Rollningen -om det bara handlar om nått steg skulle jag fortsatt för att se om det ger med sig med tiden eftersom hästen redan har problem med tölten. Annars om problemet kvarstår bryta av och göra om om det blir rollning. Stärka hästen med varierat arbete. Vet inte hur hästen är riden men det tar sin tid att få bättre balans, kondis och bygga rätt muskler. Längre tid för en häst som är fel riden än en helt grön.

Kl

Lånar tråden lite med en Följd fråga, kan rollning bero på att hästen är ojämnt musklad? Dvs mer muskler på den ena sidan än den andra? Fengur har börjat med de där i både trav och tölt sedan jag började lägga mer press på honom men jag vet att han är väldigt stel i ena sidan(vänder inte gärna till höger), hela han är ju otränad men ni förstår tanken.

Ren Grisepass har inga inslag av tölt och hästen är tungt på framdelen. Kan ju också vara grisepass med töltinslag.Men med rollning så tänker hästen tölt men har inte riktig koll var den har alla benen. Om den inte travar/ passar fram vill säga. Det finns alla varianter på taktfel. Men det är inte bra att låta hästen rolla på. Begär bara ett par steg i tölt till att börja med.
Det viktigaste är att få hästen lösgjord, bära sig och därmed bli lätt i handen.
Träna mycket skritt korta och läng stegen på lösgjord häst så brukar tölten ligga ganska nära sen.
Sätt skyddsboots på hästen om du inte redan har det.

Tror jag har tolkat frågan lite annorlunda, jag trodde det handlade om några inslag här och där, tex i hörn eller vid ett tempo som hästen inte riktigt orkar med. Är det roll hela tiden så har jag ingen aning.

Ja självklart, det är ju därför de blir ojämna bl a om inte ryttaren är väldigt ensidig.

Rollningar innebär att hästen är ojämn i bakbenssteget, den tar i olika hårt och då uppstår rollningar. .

Ja och då kan man fråga sig om hästen - om den hela tiden rollar åt samma håll - bör kollas av vet och equiterapeut.
Det kan ju vara olika muskelstyrka som ligger bakom att den tar i olika, men det kan ju också bero på att den avlastar pga smärta.

Så en rollning som uppstår plötsligt tycker nog jag att man ska kolla upp - om det inte är väldigt varierande åt båda håll.

De flesta hästar är olika starka, det är ytterst få hästar som kan anses som klart liksidiga. Sedan får man inte förglömma ryttarens egen insats, då många ryttare faktiskt själva är skeva i sig själva och bidrar med ökad drivning i en sida.

De mer rutinerade ryttaren klarar oftast att kompensera och hjälpa hästen med sina svagheter, personligen ser jag inte rollning som ett självklart fysiskt problem då det som sagt finns ett otal orsaker till varför rollning uppstår.

Du får ta nån lektion så kan du lära dig att balansera upp hästen :) Oftast brukar det inte vara värre än så, enligt min erfarenhet.

Tack för alla svar. Ni alla verkar ha bra synpunkter, även om vissa kanske missförstått något. Lätt hänt.

Självklart ser jag inte rollning, eller grisepass (det som vi nu äntligen kommit ifrån) som något positivt. Utan mer som Elina8 säger, att man är över trösklen när ett annat6 problem uppstår. Därför menar jag att grisepassen har gått till en passtaktig tölt, med inslag av rollningar - då ibland. Det är lika mycket på varje varv, i olika steg. Så jag hade inte velat påstå att det är att samma håll hela tiden.

Enligt min tränare så ser tölten helt OK ut nu, och vid rollningarna ska vi bara rida på - så går han fort ur problemet igen.

Det handlar bara om lite inslag här & där, absolut inte hela tiden! Utan då det verkar bli jobbigt för honom kommer det.

Jag skulle vilja säga så här när det gäller rollningen gentemot grisepass, den har bara blivit tydligare nu mot tidigare då kanske hästen var mera stel och styv. Annars är det samma sak med grisepass, hästen saknar energi i bakbenen i kombination med att den styvar sig eller är stel sedan tidigare.

Det kan också vara så att du själv ökar drivningen i en sida när du rider, eftersom det uppstår som du säger i bägge varven varför det är något att kolla upp.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 231
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka