Här visas det ju tydligt att polisens hantering av anmälningar av försvunna/upphittade katter inte funkar. Därför kan vi idag inte använda oss av den som argument.
Det stör mig fortfarande att man kunde få in katten i en bur till ett nytt hem, men inte kolla efter märkning?
Eller så var inte öronmärkningen tillräckligt tydlig för att kunna läsas av. Eller så gick den att läsa av men ägaren hade inte registrerat sig som ägare och då går det inte att komma längre. Man blir inte registrerad som ägare bara för att man id-märker en katt. Iaf när jag hade katt för 15 år sen så fick man en blankett med id-numret katten märkts med och sen skulle man fylla i sina uppgifter (namn, adress och om man ville att ens namn skulle kunna hittas genom sökning på nätet eller enbart av veterinär/polis). Denna blankett var man själv tvungen att skicka in. Gjorde man inte det hade katten ett helt ospårbart och anonymt nummer som det inte gick att koppla en ägare till.
Jag tror att Polisen inte kan ta emot upphittade katter eftersom de är för många. Resurserna räcker inte till om alla hade börjat lämna in hemlösa och upphittade katter till Polisen.