Någon sådan har jag aldrig blivit kopplad till. Inte ens när min då nyinköpta direktimporterade helt ohanterade häst tog sig under grinden en mörk vinterkväll och försvann i mörkret. Polisen frågade vad de skulle göra åt det för de hade ju inte resurser till att leta häst. Jag som var fullkomligt förtvivlad över hästen och såg framför mig vilka olyckor han kunde ställa till med om han sprang ut på vägen tappade nästan målföret. Jag sa, skriv en anmälan med kännetecken, gå ut i radion och varna för lös häst är väl en bra början. Då frågar hen om hen fick lämna ut mitt telefonnummer om någon hittade eller såg honom. Jag nästan tjöt ja. Jag hade självklart inte tänkt att de skulle ut och leta utan just det, varna i radion och om någon hittade honom att de kunde koppla oss samman. (Hästen sprang över en mil och hade turen att bli upphittad fyra timmar senare av en hästmänniska som blev kissenödig mitt i natten och såg honom stå där ute på gårdsplanen
Inte en skråma hade han. Jag kommer för alltid vara henne så tacksam!)
En katt som hade uppehållit sig vid en stor livsmedelsaffär i stan under flera dagar en het sommar hade personalen försökt anmäla som upphittade flertalet gånger utan framgång. Katten var ju inte i toppskick precis så jag tog med den hem. Ringde polisen som direkt sa att de inte ville ha in den och det var först när jag sa att jag tar hand om den till eventuell ägare hör av sig som de skrev upp att katten var hos mig. Bara någon timme senare ringer ägaren. Katten hade varit borta en vecka och ägaren hade ringt polisen många gånger/dag för att höra om den hade hittats. Trots att personalen hade anmält katten som upphittad hade ingen anmälan skrivits eftersom de ville lämna in katten på stationen. Så förbannat illa.
Men, jag är inte förvånad. Polisen kan ju inte ens åka på pågående inbrott för de har så dåligt med resurser men att inte ens kunna skriva en anmälan tycker jag är sorgligt.
Jag tycker att när en katt för första gången kommer till veterinär så ska det ingå/vara lagkrav att den chippas och veterinären anmäler vem som är ägaren. Man kommer såklart inte nå alla katter ändå men fler än idag iallafall. Sedan behöver det bli enklare att registrera ägare. Det tog tre eller fyra försök att få min katt reggad i mitt namn eftersom det iallafall då inte gick att göra det på internet och posten är ju som alla vet inte så pålitlig.