Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Ja jag förstår eran argumentation absolut och kanske skulle jag handlat annorlunda om det hade varit min häst men det är det ju inte.Till saken hör att jag känner både säljaren och köparen.. Säljaren har sagt till både mig och andra att hästen hade både stegrat sig och sparkat bakut i många olika situationer innan hon fick veta att dom skulle försöka häva köpet (och innan hon visste att jag var såpass god vän med köparen) så det finns ju bevis på det med..Om hon inte går med på att ta tillbaka köpet när hon får brevet(idag tror jag) så får man väl gå vidare genom att ta hästen till en klinik.Ägaren är så klart helt knäckt för hon vågar inte hantera hästen alls idag..så vi pratar ju om en väldigt olycklig tjej som köpte världens snällaste häst som vem som helst kunde rida..och så är ju inte fallet tyvärr..
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Har ett fall i mitt stall som ni kanske kunde svara på:
Min kompis köpte ett halvblodssto för ca tre mån sedan som skulle vara världens snällaste i all hantering och super snäll att rida.
Jag var med vid köpet och är vittne på att säljaren lovade detta.Vi frågade speciellt mycket eftersom min kompis är lite rädd efter en gammal olycka.
Efter ca två veckor började hästen stegra sig vid ridning och när man skulle ta in den från hagen.Och uppvisade ett mycket tråkigt beteende.
Hon vill inte gå in själv från hagen,hon vill inte ens gå av gårdsplanen!!
tidigare ägaren vägrar ta tillbaka hästen och nu är en advokat inkopplad.
Det har tagit lite tid eftersom juristen nu har kollat upp ifall rättsskydd finns i hennes försäkring. tror ni det går att häva köpet?

Hur snäll en häst än är hos förra ägaren så är risken stor att den börjar testa nya ägaren...
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

JAG VET att hästar kan testa nya ägare..men denna blev vi LOVADE att det var världens snällaste häst (igen!!) Som inte brallade och höll på...
Meningen var att min kompis mamma skulle kunna rida hästen som är ganska ovan.vilket vi påpekade flera gånger.säljaren påstod att vem som helst kunde rida henne..
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Men samtidigt så är ju inte en häst en maskin. Rent generellt så interagerar olika hästar olika med olika människor.

Mitt äldre sto (-89) var väldigt lugn och nästan trög hos förra ägaren. Skulle vara så trött och gammal så. De hade nästan inte galopperat henne ens för hon var så gammal. Hästen var också extremt tiggig för att hon fick godis för varenda sak hon gjorde. Gjorde man halt bet hon en i benen för hon skulle ju ha godis för att ha gjort halt osv

Men efter att ha vant in sig hos oss, fått följa med på ridturer ut i naturen osv så är hon helt annorlunda. På ett positivt sätt för oss. :) Hon är den piggaste och busigaste hästen nu när vi rider ut. Hon har helt slutat bitas och nafsa efter godis och har blivit följsam för mig i hantering osv.

Hon är pigg och glad och busig, men jag tror knappt förra ägarna skulle känna igen henne. Vad jag vill säga är att de kan förändras rätt rejält med olika människor, både till det bra och dåliga hållet.

Hoppas det reder ut sig för er i alla fall. :)
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

JAG VET att hästar kan testa nya ägare..men denna blev vi LOVADE att det var världens snällaste häst (igen!!) Som inte brallade och höll på...
Meningen var att min kompis mamma skulle kunna rida hästen som är ganska ovan.vilket vi påpekade flera gånger.säljaren påstod att vem som helst kunde rida henne..

Då kan jag rekommendera en gunghäst, eller kanske en käpphäst? :angel:

Nej men skämt åsido, hästar är som angelwings skrev inte maskiner.
Man kan köpa världens snällaste ponny på 30 år och efter en månad stegrar och bockar och biter den, pga att man inte vart tydlig med ledarskapet.

Ägaren har antagligen inte lurat er, hästen kan mycket väl ha varit världens snällaste där. Men i nytt stall med ny människa som testar de flesta, om man då inte kan redan från början vara tydligen med ledarskapet så blir det lätt värre. Bättre att ta hjälp av en tränare.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Tror inte heller att det spelar så stor roll om hon haft 2 eller 4 föl,

Många säger detsamma som citatet ovan och det begriper jag inte att ni säger. En häst har inte så många år i livet och 4 föl istället för 2 betyder fyra år istället för 2 som hästen gått med föl och inte tränats för 120 tävling. Är hästen säg 8 år är den inte tränad med än en 6 åring och har två år mindre kvar.

Och till TS, så har jag inga råd, mer än att prata med säljaren och berätta vad du fått reda på och se vad du får för reaktion.

Fundera sedan en vända till innan du beslutar vad du gör om något.

Hälsning Maja
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Många säger detsamma som citatet ovan och det begriper jag inte att ni säger. En häst har inte så många år i livet och 4 föl istället för 2 betyder fyra år istället för 2 som hästen gått med föl och inte tränats för 120 tävling. Är hästen säg 8 år är den inte tränad med än en 6 åring och har två år mindre kvar.

Och till TS, så har jag inga råd, mer än att prata med säljaren och berätta vad du fått reda på och se vad du får för reaktion.

Fundera sedan en vända till innan du beslutar vad du gör om något.

Hälsning Maja

Fast ursprungspåståendet var ju att 4 föl skulle ha slitit mer på kroppen än 2 föl. Då påstår jag att 2 extra föl sliter MINDRE på kroppen än 2 års träning/tävling på 120 nivå.

Dessutom så vet vi inte åldern på hästen, den är kanske 15 år och då har det ju inte samma betydelse.

Dessutom tar det ju inga evigheter att få upp en skapligt begåvad häst i 120, den kan ju faktiskt vara riden och grundutbildad på marken även om den har haft föl och varit dräktig.

Jag håller fast vid att ts borde ha undersökt hästens ursprung bättre och att det skiner igenom att hon inte trivs med hästen och att hennes egen ridning kanske inte räcker till för denna häst.

Sälja den är antagligen mer lönsamt än att försöka häva köpet på relativt lösa grunder. Sedan spelar det givetvis in vad köpesumman för hästen.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Då kan jag rekommendera en gunghäst, eller kanske en käpphäst? :angel: HAHAHA skit kul...

Nej men skämt åsido, hästar är som angelwings skrev inte maskiner.
Man kan köpa världens snällaste ponny på 30 år och efter en månad stegrar och bockar och biter den, pga att man inte vart tydlig med ledarskapet.

Ägaren har antagligen inte lurat er, hästen kan mycket väl ha varit världens snällaste där. Men i nytt stall med ny människa som testar de flesta, om man då inte kan redan från början vara tydligen med ledarskapet så blir det lätt värre. Bättre att ta hjälp av en tränare.

Hästen står nu i sitt andra stall med nya ägaren..och MYCKET hästvana människor som hanterar/red den i båda stallen.(nuvarande ägaren har inte hanterat hästen alls sen andra veckan med hästen) I första stallet hon stod blev hon hanterad varje dag av enbart vuxna och red för tränare..(stort privatstall på ryttarförening i gbg)suck.. Jag tror vi lägger ner det här nu.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Stackars dem! Hoppas det reder upp sig till det bästa!
Det kan ju vara så att hästen har ont någonstans, därför den beter sig som den gör. Och är det då dokumenterat att hästen uppfört sig så illa, då bordet det väl vara skäl för att häva köpet?
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Ibland är det oförklarligt varför en häst helt ändrar karaktär hos en ny ägare. Ibland är det ju tydligt, köparen gör enligt mig helt idiotiska saker, men ibland är det ju inte så!

Som exempel när den 14-åriga flickan köper en 5-åring som säljaren upplyser om inte är färdigutbildad. Köparen köper hästen, åker hem och rider barbacka. Inte något jag skulle göra på en nyinköpt unghäst på ett nytt ställe.
Det är idiotiskt tycker jag.

Minns tex en häst som min mentor sålde. En fin 4-årig märr som var gudasnäll. Han ville helst behålla henne till ridskolan men tyckte hon var för ung, och han behövde en häst som kunde gå fullt ut.
Hästen såldes, några veckor senare ringde köparen och sa att hästen var tokig. De var hur många som helst för att sadla hästen, ännu fler för att hålla den så köparen kunde sitta upp, sedan var det rodeo.
Säljaren åkte dit, sadlade hästen, klev upp och red ut och galopperade. Inga som helst problem!
Han köpte tillbaka hästen, den såldes på nytt, och jag tror den sedan hade samma ägare livet ut. I allafall så gick hästen då och då på ridskola och var världens snällaste häst.
Vad hände tro? Vad jag gissar är att de helt ändrade hästens vardag så den blev överladdad.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Så det ni menar är att man ska låta sig luras hir som helst och bara låta det vara?
Självklart är det inte okej att bli lurad men tyvärr handlar det juridiskt sett sällan om vad som är rätt eller fel, utan om vad som kan bevisas.

Jag tror också att det är få hästägare som kan säga att alla hästaffärer dom har gjort - köp som sälj - har gått helt rätt till i alla avseenden. Skulle faktiskt vara intressant att veta HUR många som tycker att dom blivit lurade på ett eller annat sätt... Och hur många som tycker att dom själva har lurats... Gissar att det inte blir lika många på den senare frågan... Tror jag ska starta en tråd om det. :idea:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Ja det är då inga 14 åringar som hanterar den här hästen,och hästen är 11 år.
Det finns som sagt dokumenterat både från tidigare ägare än säljaren och av tränare som tränat säljaren när hon hade hästen som säger att hästen var knäpp/saknade framåtbjudning/betedde sig underligt.Dessa kan vittna på det.
När man köper en häst så ska man väl inte behöva leta i evigheter efter alla tidigare ägare och rota igenom hela hästes liv..någon stans måste man v'äl ändå LITA på att människor säger sanningen?
Den här hästen är väldigt speciell på det sättet att hon har öronen framåt,ser verkligen ut som att hon är glad och positiv och sen smäller det! Hon reser sig rätt upp,sparkar bakut..sliter sig i hagen..mm..Man kan lixom inte läsa henne.Hon är lömsk helt enkelt.Många med mig har sagt att dom inte har sett något liknande(Vuxna,hästkunniga människor åter igen..) (Jag är yngst i gruppen och jag är 28 år)Det har inte en enda gång gått att ta en galopp fattning utan att hon kickar..Det är inte särskilt kul..ska bli intressant att se vad säljaren säger om brevet hon får idag..
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

som sagt kolla upp hästen på klinik! Jag tycker att det låter som klassiska symtom för ryggont (kissing spine?). Skulle ni kostat på er en ordentlig undersökning så kanske ni hittat något fel. Hur var hästen vid provridningen?
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Hästen såg bra ut vid provridningen..inte alls så pigg som hon blev kan man säga.Tjock.. Hon var då precis igångsatt efter lång vila pga hon inte hade haft tid sa hon.
Vi kommer fortfarande att åka till klinik med hästen OM inte köpet skulle gå tillbaka..
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

hästen var knäpp/saknade framåtbjudning/betedde sig underligt.

Den här hästen är väldigt speciell på det sättet att hon har öronen framåt,ser verkligen ut som att hon är glad och positiv och sen smäller det! Hon reser sig rätt upp,sparkar bakut..sliter sig i hagen..mm..Man kan lixom inte läsa henne.Hon är lömsk helt enkelt.
Det har inte en enda gång gått att ta en galopp fattning utan att hon kickar..


Alla dessa grejer tycker jag samtliga skvallrar om att det kan ligga obehag/smärta bakom hästens beteende. KS, annat ryggont, nackskada eller någon nervskada t.ex. Fästingsjukdom kanske (kan sätta sig på nervbanorna och synen bl.a)

Vore jag ägaren skulle jag undersöka hästen INNAN det eventuellt tas upp i rätten, skulle något komma fram i undersökningarna så har ägaren mer kött på benen gentemot säljaren.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

JAG VET att hästar kan testa nya ägare..men denna blev vi LOVADE att det var världens snällaste häst (igen!!) Som inte brallade och höll på...
Meningen var att min kompis mamma skulle kunna rida hästen som är ganska ovan.vilket vi påpekade flera gånger.säljaren påstod att vem som helst kunde rida henne..

Jag skulle aldrig i livet tagit tillbaka hästen (kanske för hästens skull, om jag kände att jag inte litade på att köparen klarade av den..men inte pga de själ du anger för att låta köpet gå tillbaka).
Att hästen har egen vilja och har börjat testa sin/sina ryttare betyder inte att den är elak. Hur snäll den än är - alla hästar kan testa och jag känner ingen som inte haft lite strul i början pga detta, innan man känner varandra lite.
Jag förstår att det kanske kom som en chock, men det är fullständigt omöjligt för säljaren att förutse hur hästen ska bete sig med nya människor. H*n kan bara svara för vad h*n vet / varit med om med hästen.


*såg nu inlägget att vi lägger ner diskussionen, hakar härmed på det*
 
Senast ändrad:
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Fast ursprungspåståendet var ju att 4 föl skulle ha slitit mer på kroppen än 2 föl. Då påstår jag att 2 extra föl sliter MINDRE på kroppen än 2 års träning/tävling på 120 nivå.

Dessutom så vet vi inte åldern på hästen, den är kanske 15 år och då har det ju inte samma betydelse.

Dessutom tar det ju inga evigheter att få upp en skapligt begåvad häst i 120, den kan ju faktiskt vara riden och grundutbildad på marken även om den har haft föl och varit dräktig.

Jag håller fast vid att ts borde ha undersökt hästens ursprung bättre och att det skiner igenom att hon inte trivs med hästen och att hennes egen ridning kanske inte räcker till för denna häst.

Sälja den är antagligen mer lönsamt än att försöka häva köpet på relativt lösa grunder. Sedan spelar det givetvis in vad köpesumman för hästen.

Det har ju inte bara med begåvningen att göra om man tar upp en häst på 120 klass. Den allra viktigaste grunden läggs ju när man tränar upp hästen för hållbarhet. Fyra år och fyra föl där man inte byggt häst är ju givetvis inte bra. I min värld så tar det kanske fyra-fem år att få en häst hållbar för riktigt tävlande på 120. Det är först då som hästen tål denna påfrestning.

Hälsning Maja
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Det har ju inte bara med begåvningen att göra om man tar upp en häst på 120 klass. Den allra viktigaste grunden läggs ju när man tränar upp hästen för hållbarhet. Fyra år och fyra föl där man inte byggt häst är ju givetvis inte bra. I min värld så tar det kanske fyra-fem år att få en häst hållbar för riktigt tävlande på 120. Det är först då som hästen tål denna påfrestning.

Hälsning Maja

Fast nu vet vi ju inte när hon haft sina föl, det kanske inte var i rad och vi vet inte hästens ålder.

Sedan finns det ju de som tävlar sina 5 åringar i 120, det bör man ju om man ska rida championat eller liknande. Nu är ju inte det "de flesta" hästar som gör det. Men nog kan jag tycka att en väl/rätt utbildad hopphäst ska kunna vara stadig i 120 som 6 åring.

Kanske var det så med den här hästen att den gick 120 som 6 åring och sedan fick 4 föl och nu är 10 (11) år?? *rena spekulationer*

Sedan har det helt klart med begåvning att göra, en begåvad häst med en bra ryttare kommer ju fortare upp i klasserna än en obegåvad häst med samma ryttare.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Fast nu vet vi ju inte när hon haft sina föl, det kanske inte var i rad och vi vet inte hästens ålder.

Sedan finns det ju de som tävlar sina 5 åringar i 120, det bör man ju om man ska rida championat eller liknande. Nu är ju inte det "de flesta" hästar som gör det. Men nog kan jag tycka att en väl/rätt utbildad hopphäst ska kunna vara stadig i 120 som 6 åring.

Kanske var det så med den här hästen att den gick 120 som 6 åring och sedan fick 4 föl och nu är 10 (11) år?? *rena spekulationer*

Sedan har det helt klart med begåvning att göra, en begåvad häst med en bra ryttare kommer ju fortare upp i klasserna än en obegåvad häst med samma ryttare.

Det är skillnad på att klara av och på att klara av och fysiskt hålla för något. Att bygga upp hållbarheten i senor, ligament o.s.v. tar ett par år, men så håller hästen också många år.
Många hästar som tävlar högt och ofta i tidig ålder pensioneras också tidigare från tävlingsbanan.

men som sagt; vi vet ju inte ålder o.s.v, så det är svårt att gissa sig fram :D
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Det är skillnad på att klara av och på att klara av och fysiskt hålla för något. Att bygga upp hållbarheten i senor, ligament o.s.v. tar ett par år, men så håller hästen också många år.
Många hästar som tävlar högt och ofta i tidig ålder pensioneras också tidigare från tävlingsbanan.

men som sagt; vi vet ju inte ålder o.s.v, så det är svårt att gissa sig fram :D

Vet du att de som tävlar höga höjder i tidig ålder pensioneras tidigt eller är det bara vad du tror att du vet? Källa tack!
För mig känns det som en skröna...

OT
Jag har gjort ett examensarbete där jag kollade upp vad som hade hänt med de hästar som hade gått kvaliten med diplom i hoppning som 4 åringar. Jämförde med en annan grupp av hästar som hade haft klass 1 på kvaliten. Hade flera hela årgångar och kollade upp alla deras tävlingsresultat under 10 år. Jag kan säga att det var betydligt högre andel av diplomhästarna som senare i livet gick svårklass i hoppning än vad det var av klass 1 hästarna.

Självklart måste alla hästar byggas upp fysiskt, men det arbetet startar ju redan när fölet ligger i magen på mamman. Genom en bra utfodring som ger bra förutsättningar för fölet att utveckla starkt skelett, senor och ligament. Senare tar uppfödning, träning och tävling över i "uppbyggnaden".

Sedan säger jag absolut inte att tester, championat mm är bra för ALLA hästar, men det är ju inte meningen heller, det är delmål i hästens utbildning som man ska/kan delta i OM hästen är redo, vilket är upp till ägare/tränare/ryttare att avgöra. Har man det som slutmål är man riktigt illa ute.....

Många hopphästar tävlar 120 utan problem som 5 åringar och en del gör det inte, de kan ända bli svårklasshästar senare i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp