Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Troligen inte, då hästen faktiskt var snäll de första två veckorna och vid provridningen. Hästar är ju levande djur som reagerar mycket på behandlingen runt om och är din kompis rädd och osäker tar de flesta hästar chansen att slippa vissa saker. Nästan alla hästar testar sin nya omgivning efter tag vilket då troligen detta stoet började med efter två veckor. När det då dessutom gick att skrämma ägaren så har hon fortsatt.
Om ni kan bevisa att hon varit svår tidigare och att säljaren kände till det så är det en annan sak. Men som det verkar nu är det mycket bättre att lägga pengarna på en bra tränare som hjälper häst och ägare att komma överens än någon jurist för att häva köpet.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Som vanligt håller jag med Masse i allt som skrivs.

De förutsättningar som är viktiga för mig när jag köper häst MÅSTE jag kolla upp själv. Är det viktigt att hästen fått X antal föl som har XX poäng vid bedömningar - då kollar jag det. Är det tävlingsresultat kollar jag det. Är det svårt att kolla ber jag säljaren lämna uppgifter som styrker det h*n säger. Kan säljaren inte styrka det och inte är intresserad av att hjälpa till och plocka fram, då tackar jag för mig och väljer en annan häst. Sedan en tid tillbaka är det ju som bekant köparens marknad, och även om man blir blixtkär gäller det att handla med huvudet och inte bara med hjärtat. Om inte hjärtat har obegränsad ekonomi vill säga...
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Har ett fall i mitt stall som ni kanske kunde svara på:
Min kompis köpte ett halvblodssto för ca tre mån sedan som skulle vara världens snällaste i all hantering och super snäll att rida.
Jag var med vid köpet och är vittne på att säljaren lovade detta.Vi frågade speciellt mycket eftersom min kompis är lite rädd efter en gammal olycka.
Efter ca två veckor började hästen stegra sig vid ridning och när man skulle ta in den från hagen.Och uppvisade ett mycket tråkigt beteende.
Hon vill inte gå in själv från hagen,hon vill inte ens gå av gårdsplanen!!
tidigare ägaren vägrar ta tillbaka hästen och nu är en advokat inkopplad.
Det har tagit lite tid eftersom juristen nu har kollat upp ifall rättsskydd finns i hennes försäkring. tror ni det går att häva köpet?

Själv har jag köpt häst som enligt förra ägaren inte var "frisk" i huvet eller va de nu va :confused: Hästen "försökte" kliva över en några gånger vid uttag till hage mm men det sa man ju givetvis ifrån, försökte även "vägra" gå in i transport, samma sak där, det slutades med när hon insåg att det inte funka heller... Ridmässigt är den oridbara EN DRÖM att rida... Så vissa hästar funkar helt enkelt bättre med vissa personer än andra... Som människor och kemi mellan dem....
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

kapaciteten är det inget tal om.. hon kan gå 120.. men jag ville ha en häst som gått 120 för att slippa ta henne den vägen själv.
4 föl har betydelse för framtida avel, värdet på hästen och förslitning.
för mig är det mycket pengar det handlar om..
gnäller inte.. ber bara om råd, inte rädd för att stå för mina misstag...om dom nu är mina...

Men hur lång tid tar det enligt dej att komma upp i 120 ???
Köpte en häst som stått minst 1 år (utan föl) och den tävlade efter 6 månader 130 UTAN problem.... Och den hade tävlat 90 cm av den tidigare ägaren men då som sagt 2 år tillbaka i tiden innan jag köpte hästen....
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Vad är det som gör att du öht vill "klaga"? Är det något konkret du är missnöjd med och som gör att du misstänker att det är ngt mer som kanske undanhållits dig? Det är i så fall bra att notera de punkterna (ex vis hästen ska ha hoppats 120 men hoppar med kass teknik och river på 70....typ).

Om du inte är MISSNÖJD med något är det bara att lämna betänkligheterna bakom sig! Fast (vid närmare eftertanke) - det kan vara schysst at upplysa säljaren om faktafel. Det kan ju vara så att h*n blivit felinformerad av sin leverantör då det är en import.

En annan sak - efter idog "nätsökning" levde jag också i tron att jag inte fått helt korrekta uppgifter om en importponny. Efter ett halvår tog den tidigare "riktiga" ägaren (som sålt till fsg stall och sedan inte vetat vart hästen landat) kontakt med mig (efter att ha hittat pållen vid googlande) och det visade sig att de uppgifter jag fått faktiskt var i stort sett korrekta. I ex vis Tyskland hittar man i stort sett bara resultat på nationell nivå om man söker på nätet - men det finns en massa tävlingar som inte registreras hos avelsförbunden.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Tror faktiskt inte att du har mkt att komma med...

För det första så är det väl snarare en fördel för hästens framtida avelsvärde om hon har fått flera föl så där är ju 4 föl bättre än 2.

Sedan så sliter nog inte 4 föl mer på kroppen än 4 års tävlande på 120-130nivå.

Sedan för att du känner att det var mer jobb med hästen innan DU kunde starta den i 120 handlar väl mer om dig än om hästen:crazy:, kanske.
Tycker att det låter mer på dig som om du inte trivs med hästen och helst skulle vilja lämna tillbaka den pga av det...
Om den du har köpt hästen av är en hästhandlare så tycker jag du ska kontakta dem på ett trevligt sätt så kan det ju finnas möjlighet att de kan byta ut hästen .......

Ta reda på så mkt som möjligt om hästen och sälj den sedan istället, det blir nog billigare än att dra säljaren inför rätta.

Sedan har du ju undersökningsplikt angående hästens tävlingsresultat, det går ju att ta reda på även på en import, speciellt från tyskland.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Du får väl sälja hästen om ni inte passar ihop.
jag tror inte hästen blir bättre eller sämre om den fått 2 eller 4 föl.
Även om hästen har hoppat 120 i sina dar så finns det ju inga garantier att den gör det nu.
Skall man köpa häst på den nivån så bör den nog vara i tävlingskondition när man slår till.
Hästar som inte är det brukar vara nedsatta i pris just för att dom inte är i kondition.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Det är alls ingen nackdel att hon fått flera föl, varför skulle det vara det ?? Däremot är det klokt om du kollar noga hur mycket hon har ridits de sista åren och du o din tränare bör lägga upp en omsorgsfull och LÅNGSAM konditionsträning av henne nu under våren. Varmblod har normalt sätt inget som helst problem med att hoppa upp t. 1.40, en del välridna kallblod tar gott 1.20 också numera. Det viktiga är att lära sig rida rätt och korrekt MELLAN hindren, sedan fixar hästen resten. Du skall kasta ditt hjärta över hindret först, sedan hoppar du och hästen efter med schwung!!:D:laugh:;)
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Jag pratade med tjejen som ägde henne precis innan den förra ägaren och hon hade precis samma problem med hästen och gav upp.. Hon kan tänka sig att vittna.Även dressyr tränaren till förra ägaren säger att hästen såg obekväm ut i rörelserna och saknade framåtbjudning. (enligt förra ägaren var hon superfin i dressyren och alla tränare hade ÄLSKAT henne..) Väldigt få i stallet där hon tidigare stod har sett förra ägaren rida hästen..bara longerat..
Känns som att hon har lurat oss rejält=(
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Vet ändå inte ifall det finns så mkt att komma med. De sakerna hade ju lätt kunnat kollats upp innan köpet (t.ex. genom att då kontaktat tränare).
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Ursäkta!??!
Hon var visst en ponny med hjärta av guld men hon är ett sto.
Lägg ner ditt skitsnack om Sara du!
Hon har mig veterligen aldrig bitit eller sparkat, det är rent skitsnack. Rest sig har hon gjort. Men det är ett ponnysto vi pratar om, som dessutom brunstar.

De flesta undviker att köpa hästar som har tendens att resa sig eller som är extra besvärliga under brunst så det borde man rapportera om INNAN man säljer en häst.
Skulle aldrig i livet köpa en häst som blir så sur under brunst att den reser sig under ridning.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Att dölja att hästen är så svårriden råkade en bekant till mig också ut för för många år sedan.

Hon ringde på en annons och åkte och kollade på hästen. Vi fick se video där en landslagsryttare red och hoppade hästen. Såg helt normalt ut.
Min bekanta provred, och medan hon red frågade jag säljaren lite olika saker. Bla om hästen tävlat. Svaret blev "nej, bara ngn enstaka klubbhoppning". Frågade också varför hästen skulle säljas, den var hans dotters. Fick ngt vanligt svar typ "bristande intresse".
Min bekanta sa hon skulle ha hästen till sig och sina döttrar, äldsta dottern då tolv år.

Min bekanta köpte hästen, väl hemma började den uppföra sig knepigt nära nog dagen efter hemkomsten. Vi tänkte att det nog var miljöombytet, bäst att ta det lugnt. Hästen blev spändare och spändare att rida, fick tex hysteriska utbrott och blev helt blockerad i skogen.
"Le grande finale" var när min bekanta bad mig rida, hästen bara sprang i slängtrav med henne utan stopp.
Jag klev upp, skulle justera stiglädren och sen börja skritta. Innan jag hann reagera stod hästen rätt upp på bakbenen! Bara ren tur att att vi inte slog runt! Hästen knockade mig, jag fick hjärnskakning.
Då var det färdigridet!

Kontakt med säljaren som var helt oförstående?! Så hade hästen ALDRIG gjort! Vi tog kontakt med landslagsryttaren som red på videon, och då visade det sig att säljaren "redigerat" rätt rejält! För större delen av inspelningen hade hästen stått rätt upp på bakbenen! Landslagsryttarens kommentar om hästen var "helt dum i huvudet, skulle aldrig sätta mig upp på den igen".

Jag vaskade fram numret till ordföranden i en närliggande ridklubb. Fick där veta att hästen "startat" massor med tävlingar. De hade fått ridit av banan alla ggr, hästen var helgalen, stod rätt upp.
Och anledningen till att hästen såldes var att dottern var livrädd och inte vågade rida.

Dessutom förstod vi ju att hästen vid provridningen fått ngt lugnande.

Förstår inte hur folk tänker?! Där står säljaren med gott samvete och ljuger om en livsfarlig häst! Som han anser för farlig för sitt barn, sedan säljer han den glatt till någon annan som letar häst till sina barn! :mad:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Men vad är problemet? Trist att säljaren ljugit, men om hästen fungerar med dig, vad spelar det för roll att den inte startat de klasser som sagts? 1,20 är ju inte så våldsamt svårt, har hästen kapacitet för klassen och är tävlad är det väl inte hela världen?

Dessutom är det väl som ngn sa, 4 föl sliter väl inte mer än 2? Som den påpekade så sliter ju ridning mer.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

:eek: blir livrädd av din historia. Men varför gick det ok för kompisen under provridningen? Tror du hästen fått lugnande eller något?
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Om det inte är större "fel" på hästen än så hade nog inte jag velat häva köpet,
men förstår ju att betalar man för att den ska ha gått 120 så ska den ju ha gjort det och inte bara ha kapacitet att göra det.
Jag hade nog velat ha lite prisavdrag.
Sen är frågan om man har ork att strida.
Har själv gått på några köp som ej stämt med verkligheten.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

kapaciteten är det inget tal om.. hon kan gå 120.. men jag ville ha en häst som gått 120 för att slippa ta henne den vägen själv.
4 föl har betydelse för framtida avel, värdet på hästen och förslitning.
för mig är det mycket pengar det handlar om..
gnäller inte.. ber bara om råd, inte rädd för att stå för mina misstag...om dom nu är mina...

På vilket sett skulle 4föl slita på hästen???

Jag skulle bara se det som positivt att det visat att den är fertil.
Och det sliter knappast på hästen för övrigt heller. Känns mer som om att du är missnöjd med ditt köp och ångrar dig :crazy:

Och ett halvår efter dessutom ingen bra grund för raklamering. Om det är en Tysk häst så är det väldigt lätt att kolla resultat med de tyska förbunden eftersom de registrerar allt
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Förstår att det måste vara riktigt trist att känna sig lurad!

Det jag funderade på var dock inte vad som orsakar mest slitage, fölningar eller ridning, utan snarare det faktum att om hästen gått som fölsto i 4 år istället för 2, så är det ju då 2 år av utbildning som "försvunnit".

Självklart har du provridit, provhoppat och allt det där, men det är ju ändå inte förrän man har ridit en häst under en kontinuerlig period som man får bra grepp om hur långt kommen den är.

Om jag var du skulle jag göra så här:
Om jag kände att "den här hästen var inte den jag ville ha" - försök häva köpet. Nu vet vi ju inte om det här ens skulle gå så långt som till domstol eftersom du inte haft någon kontakt med säljaren än. (Om jag förstod det rätt.) Chansen är ju att man kan göra upp i godo...

Om du däremot faktiskt vill ha kvar hästen, men mer känner dig lurad på hur den hamnade hos dig... Gilla läget.
Du kan ju förvisso fortfarande kontakta säljaren och hävda att du inte fått det du betalat för, priset bör därför omförhandlas. Men huruvida man kan få igenom något sådant har jag ingen aning om. Försöka kan du ju alltid göra dock.
Vet inte hur länge hästen varit i din ägo, och sådant påverkar väl också såklart.

Hoppas dock att det ordnar sig för dig!
Lycka till!
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Om jag var du skulle jag göra så här:
Om jag kände att "den här hästen var inte den jag ville ha" - försök häva köpet. Nu vet vi ju inte om det här ens skulle gå så långt som till domstol eftersom du inte haft någon kontakt med säljaren än. (Om jag förstod det rätt.) Chansen är ju att man kan göra upp i godo...


Ska det vara så lätt att reklamera ett köp? Jag köper en häst som jag upptäcker att jag inte riktigt trivs med. Då är det bara att "leta upp" något
s k dolt fel och tvinga säljaren att lämna tillbaka den. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren inte har alla detaljer om en häst. Och jag tycker att lagen ska användas med förstånd i de fall där säljaren har varit oärlig och sålt en defekt häst. Inte för att köparen tröttnar på hästen. Det kommer inte finnas några som vill sälja hästar till slut. Och det är levande varelser det handlar om. Det är kemin mellan häst och ryttare som avgör hur hästen kommer fungera i framtiden.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Har ett fall i mitt stall som ni kanske kunde svara på:
Min kompis köpte ett halvblodssto för ca tre mån sedan som skulle vara världens snällaste i all hantering och super snäll att rida.
Jag var med vid köpet och är vittne på att säljaren lovade detta.Vi frågade speciellt mycket eftersom min kompis är lite rädd efter en gammal olycka.
Efter ca två veckor började hästen stegra sig vid ridning och när man skulle ta in den från hagen.Och uppvisade ett mycket tråkigt beteende.
Hon vill inte gå in själv från hagen,hon vill inte ens gå av gårdsplanen!!
tidigare ägaren vägrar ta tillbaka hästen och nu är en advokat inkopplad.
Det har tagit lite tid eftersom juristen nu har kollat upp ifall rättsskydd finns i hennes försäkring. tror ni det går att häva köpet?
Jag skulle nog anse att hästen testar. Är ryttaren då osäker/rädd så får ju hästen som den vill. Jag tror inte det finns skäl att köpet ska gå tllbaka. Ryttaren behöver istället hjälp av någon säker person som hanterar hästen rätt så att dessa "bus" så småningom upphör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp