Fel "sittvinkel"?

A

Alyssa

Var på clinic våren -06, tränaren longerade mig. Han tyckte då att jag inte satt riktigt bra och skulle visa mig genom att handgripligen vrida benet hur man egentligen ska ha benen! :cry: Ont ont.....
På hösten var jag sedan iväg på westernridhelg o sadeln jag red i ställde till det rejält för mig!
Efter 3 halva ridlektioner gav jag upp, då hade vi ändå bytt till annan häst o annan sadel!! Den sadeln är säkert jättebra eftersom den hjälper till så man sitter rätt...Precis så som JM försökte visa på kliniken!!! :crazy:
Vad göra om jag antagligen pga foglossningar inte kan sitta rätt, påverkar det hästen för mycket negativt??? :confused:

Sv: Fel "sittvinkel"?

Hola,
Har du foglossning så har du... Det går inte att fixa till med vare sadel eller annan påverkan.
Viktigt att du försöker se till att inte skumpa eller smälla till dig själv i bäckenet. Då kan det bli väldigt smärtsamt. Och eftersom fogarna är som dom är så är det risk för skador.

För mig tog det 2 år och 3-4 månader efter sista barnets födelse innan jag kunde rida igen längre än 20-30 minuter.

Tids nog blir du dig själv igen och kan sitta bättre. Din häst lär inte dö under tiden.
Det har inte min gjort.

mvh Eva

Jaha men problemet var inte själva rumpan, utan att benen vreds liksom utåt...Tråden kanske egentligen är helt fellagd!! :crazy:
När jag började skriva så tänkte jag bara på sadeln, livrädd att jag ska råka ut för en sådan sadel igen! :cry: Fast egentligen ska de ju vara jättebra tydligen eftersom den hjälper en att sitta rätt! Någon som vet vad denna typen av sadel heter? Så jag kan förhöra mig i förväg nästa gång!!
Först så tyckte de nog att jag var fjantig, men när jag höll på att inte komma av, knappt kunde röra benen för att det gjorde så ont...
Till slut satt jag o grät av smärta o besvikelse!! Hade sett fram emot detta ett halvår...7000 åt helskotta...

Ok! Men det tråkiga var att jag hade blivit så mycket bättre! Gått på behandling ett halvår o kände mig någorlunda frisk tills jag red i denna sadel!! :confused: Nu ett halvår senare så har jag fortfarande jätteont....
Men du som har varit med om detta, sitter du bättre nu? Inget ont längre? Är som sagt livrädd att stöta på denna slags sadel igen. Den är liksom uppbyggd bakom knoppen o mot mitten av sätet...Någon som fattar hur jag menar? :confused:

Vilken sadel prata du om den bruna från söderåt? Eller den som sadeln killa sa att den passade?

Hur sitter i den sadeln du använder nu? Utan att sitter som han sa, Men mer bekvämt och naturligt.

Hola,
Jo nu när minsta barnet är tre så har jag inga känningar av fogossningen längre. Tyvärr kan det ta tid och man skall inte stressa. Det bli lite som att slå upp en gammal skada om man inte aktar sig.
Typ när man har vrickat foten och så trampar man liiiite snett på den liite för tidigt så är den öm och lite småhankig en vecka extra...

Bättre skynda långsamt. Hopp finns. Ammar du fortfarande? En del kvinnor har problem upp till ett år efter avslutad eller neddragen ammning. Det har ju med hormonerna att göra så det är bara att avvakta.

Frisk blir du igen och tills dess så sitter du i den sadel som du trivs bäst i. Tids nog kan du idka sitsträning.

Tyvärr förstod jag inte din sadelbeskrivning....:crazy:

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 731
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18